Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Op zich maakt het niet zoveel uit welke van beide methodes je gebruikt, Als je maar niet de fout maakt zoals hier gedaan is om uitkomsten van de ene methode te gebruiken om bij de andere methode toe te passen. 'Pardon? 81,2 % maischrendement? Dat houdt in dat je bijna 19% van je suikers niet omzet.'
Precies! Mijn brouwsoftware (BeerSmith 3) rekent dit automatisch voor mij uit.
Volgens mij kan je na het maischen niet nauwkeurig meten hoeveel brix het wort exact is. Dit omdat uw druppel heet wort al is ingedikt door verdamping tijdens het overbrengen en aanbrengen op je refractometer.
kijk je dan ook nog naar maischrendement door SG of Brix van je beslag te meten aan het einde?
Ik neem een monster, laat deze afkoelen in een maatbekertje.
Ook het wort in uw bekertje dikt in door verdamping tijdens het afkoelen.
Dat is minimaal...Overigens koel ik het glazen maatbekertje van 50 ml dat ik gebruik voor het nemen van monsters met een koude waterstraal. Ik kan dan sneller een meting doen (ik heb een digitale refractometer waarbij je een klein kuiltje moet vullen met wort.)
Die ken ik! Mooie apparaatjes!
Hoe ziet dat er uit en waar te verkrijgen?
Overigens koel ik het glazen maatbekertje van 50 ml dat ik gebruik voor het nemen van monsters met een koude waterstraal.
Ik vroeg naar het glazen maatbekertje waarin het wort gekoeld werd onder een waterstraal