Dramatisch laag rendement

Gestart door biking rebel, 04-10-2018 08:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Op zich maakt het niet zoveel uit welke van beide methodes je gebruikt, Als je maar niet de fout maakt zoals hier gedaan is om uitkomsten van de ene methode te gebruiken om bij de andere methode toe te passen. 
'Pardon? 81,2 % maischrendement? Dat houdt in dat je bijna 19% van je suikers niet omzet.'

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2019  22:40 uOp zich maakt het niet zoveel uit welke van beide methodes je gebruikt, Als je maar niet de fout maakt zoals hier gedaan is om uitkomsten van de ene methode te gebruiken om bij de andere methode toe te passen.
'Pardon? 81,2 % maischrendement? Dat houdt in dat je bijna 19% van je suikers niet omzet.'
Precies! Mijn brouwsoftware (BeerSmith 3) rekent dit automatisch voor mij uit. Ik gebruik het getal om een consistente maischmethode te bereiken. Ik gebruik steeds vaker eenstapsmaischen en dan is het maischrendement een mooie graadmeter. Ik vergelijk het rendement met mijn vorige brouwsels. De volgende keer kan ik zo nodig bijsturen. Wijzigingen in mijn methode (schroten, maischschema, recept, spoelen en filtreren) maak ik zo meetbaar. De absolute hoogte van het getal zegt mij niets. Mijn rendement vergelijken met anderen heeft evenmin enig nut.

hansHalberstadt

Kijk je dan ook nog naar maischrendement door SG of Brix van je beslag te meten aan het einde?

brouwerwaldonk

Citaat van: haicoterbeek op 13-03-2019  08:26 uPrecies! Mijn brouwsoftware (BeerSmith 3) rekent dit automatisch voor mij uit.
Volgens mij kan je na het maischen niet nauwkeurig meten hoeveel brix het wort exact is. Dit omdat uw druppel heet wort al is ingedikt door verdamping tijdens het overbrengen en aanbrengen op je refractometer.

haicoterbeek

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-03-2019  10:14 uVolgens mij kan je na het maischen niet nauwkeurig meten hoeveel brix het wort exact is. Dit omdat uw druppel heet wort al is ingedikt door verdamping tijdens het overbrengen en aanbrengen op je refractometer.
Ik neem een monster, laat deze afkoelen in een maatbekertje.
Daarna meet ik drie keer(1 meting is geen meting) en lees de waarde in Brix af.
Deze waarde is voor mij representatief genoeg.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2019  09:54 ukijk je dan ook nog naar maischrendement door SG of Brix van je beslag te meten aan het einde?
Ja, BeerSmith 3 vraagt om het sg aan het einde van de maisch dat naar de ketel gaat.
Maar ook naar het sg van de laatste druppels uit het filterbed.
Beide worden per brouwsel opgeslagen. SG naloop zit niet in berekening rendement.

brouwerwaldonk

Citaat van: haicoterbeek op 13-03-2019  10:33 uIk neem een monster, laat deze afkoelen in een maatbekertje.
Ook het wort in uw bekertje dikt in door verdamping tijdens het afkoelen.
 

hansHalberstadt

Maar je kunt natuurlijk altijd iets bedenken daarvoor, bv opzuigen met een injectiespuitje en dat af laten koelen voordat je gaat meten.

Broeky

Dat is de wijze waarop ik het SG meet. Met een injectiespuit. Het geeft zeker een andere meetwaarde dan wanneer ik rechtstreeks meet (en dus indik wegens verdamping).

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-03-2019  10:45 uOok het wort in uw bekertje dikt in door verdamping tijdens het afkoelen.

Dat is minimaal...
Overigens koel ik het glazen maatbekertje van 50 ml dat ik gebruik voor het nemen van monsters met een koude waterstraal. Ik kan dan sneller een meting doen (ik heb een digitale refractometer waarbij je een klein kuiltje moet vullen met wort.)

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 13-03-2019  22:04 uDat is minimaal...
Overigens koel ik het glazen maatbekertje van 50 ml dat ik gebruik voor het nemen van monsters met een koude waterstraal. Ik kan dan sneller een meting doen (ik heb een digitale refractometer waarbij je een klein kuiltje moet vullen met wort.)

Die ken ik! Mooie apparaatjes!

brouwerwaldonk

Citaat van: haicoterbeek op 14-03-2019  00:18 uDie ken ik! Mooie apparaatjes!
Hoe ziet dat er uit en waar te verkrijgen?

haicoterbeek

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-03-2019  09:33 uHoe ziet dat er uit en waar te verkrijgen?


AliExpress!

brouwerwaldonk

Wat jij laat zien is een digitale refractometer.
Ik vroeg naar het glazen maatbekertje waarin het wort gekoeld werd onder een waterstraal

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 13-03-2019  22:04 uOverigens koel ik het glazen maatbekertje van 50 ml dat ik gebruik voor het nemen van monsters met een koude waterstraal.
Haicoterbeek, Wat jij laat zien is een digitale refractometer.
Ik vroeg naar het glazen maatbekertje waarin het wort gekoeld werd onder een waterstraal

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-03-2019  10:28 uIk vroeg naar het glazen maatbekertje waarin het wort gekoeld werd onder een waterstraal



De onderkant van het maatbekertje koel ik met een waterstraal uit een slang. Daarbij wordt er voor gewaakt dat er geen water bij het monster komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.