Waterslot een dagje droog gestaan

Gestart door mr.chelsea, 12-03-2019 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr.chelsea

Na een dag afwezig te zijn geweest en niet mijn bier in de gaten te hebben gehouden, kwam ik erachter dat het waterslot net niet meer afdichte. Ik had hem natuurlijk beter voller kunnen gieten. Maar mijn vraag, kan er nog een laag koolzuur op het bier hebben gezeten of heeft de zuurstof al een negatieve invloed op het bier gehad? Of maak ik mij zorgen om niets?  :weetniet:

beermenke

Ik begrijp dat het vrij vroeg in het gistingsproces is geweest dus binnen 1 week.
Ik zou me er echt geen zorgen over maken.
Voldoende koolzuur.

mr.chelsea

Het zit vandaag 5 dagen in de mandfles.

Traploper

Ik heb het ook een keer gehad, al kan ik me niet precies voor de geest halen hoe ver in de vergisting ik al was, al weet ik dat het minder dan 2 weken was. Maar ik had een kaaminfectie te pakken.

mr.chelsea

Ik weet van foto's hoe kaam eruit ziet, ik zal het in de gaten houden. Denk dat ik zo snel mogelijk binnen een paar dagen ga bottelen. Bedankt voor de waarschuwing  ;)

Jacques

Citaat van: mr.chelsea op 12-03-2019  18:11 uNa een dag afwezig te zijn geweest en niet mijn bier in de gaten te hebben gehouden, kwam ik erachter dat het waterslot net niet meer afdichte. Ik had hem natuurlijk beter voller kunnen gieten. Maar mijn vraag, kan er nog een laag koolzuur op het bier hebben gezeten of heeft de zuurstof al een negatieve invloed op het bier gehad? Of maak ik mij zorgen om niets?  :weetniet:

Dit is moeilijk in te schatten zonder te weten wat de intensiteit was van de vergisting op het moment dat je het waterslot weer vulde. Als het waterslot meteen weer stevig begon te borrelen zal het met de oxidatie waarschijnlijk meevallen. Wanneer de vergisting al bijna helemaal ten einde was dan kan het zijn dat je bier geoxideerd is. Dat gaat namelijk behoorlijk snel. De koolzuur in je gistvat vermengt zich namelijk met de lucht van buiten. Als je ziet dat de kleur van je bier flink donkerder is geworden dan weet je zeker dat je bier geoxideerd is.

mr.chelsea

Na het bijvullen van het waterslot en een beetje walsen van de mandfles begon het wel vrij snel te bubbelen. De kleur lijkt me niet veel donkerder geworden, zal het vanavond wel zien tijdens het bottelen. De nagisting heeft nu 7 dagen geduurd, lijkt me lang genoeg. Bedankt voor je reactie!

Scorpionrose

Citaat van: mr.chelsea op 14-03-2019  12:34 uNa het bijvullen van het waterslot en een beetje walsen van de mandfles begon het wel vrij snel te bubbelen. De kleur lijkt me niet veel donkerder geworden, zal het vanavond wel zien tijdens het bottelen. De nagisting heeft nu 7 dagen geduurd, lijkt me lang genoeg. Bedankt voor je reactie!

Nagisten kan inderdaad klaar zijn maar kan ook nog best nog bezig zijn.
Hier is de nagisting al 10 dagen bezig en is nog steeds bezig.
Pas als je meerdere dagen geen actie meer ziet kun je ervan uitgaan dat de vergisting klaar is.
Beter een paar dagen extra geduld dan bommetjes op de fles.

mr.chelsea

Bier gebotteld. SG na hoofdgisting was 1010, dat was al een punt onder het beoogde doel SG. Nu uiteindelijk was het SG 1009, net als mijn vorige brouwsel (witbier). Geen last gehad van bommetjes toen. Hopelijk geen oxidatiesmaken bij het opdrinken....

Scorpionrose

Citaat van: mr.chelsea op 14-03-2019  20:52 uBier gebotteld. SG na hoofdgisting was 1010, dat was al een punt onder het beoogde doel SG. Nu uiteindelijk was het SG 1009, net als mijn vorige brouwsel (witbier). Geen last gehad van bommetjes toen. Hopelijk geen oxidatiesmaken bij het opdrinken....

Dus als bij jou elk brouwsel een SG van 1009 heeft kun je bottelen??
Elk brouwsel is anders, ook als je hetzelfde brouwsel brouwt

Hay

Hij heeft het waarschijnlijk over het beoogde doel van dit brouwsel niet over elk brouwsel.

Scorpionrose

Citaat van: Hay op 14-03-2019  21:32 uHij heeft het waarschijnlijk over het beoogde doel van dit brouwsel niet over elk brouwsel.

Lees even paar berichtjes terug.
Daar zegt hij dat de nagisting 7 dagen heeft geduurd en dat is lang genoeg.
Dit kan 7 dagen duren maar ook 10 dagen.
Ik heb hier nu ook een bier in de klimaatkast staan die ik eerder heb gebrouwen en die toen uitvergist was na 10 dagen.
Nu staat ie al 16 dagen in de klimaatkast en is nog bezig. Zou volgens de software uit moeten komen op een eind SG van 1007 maar heeft nu al een SG van 1005.
Hoe vaak word er wel niet om advies gevraagd wat te doen. En elke keer word er gezegd geduld geduld geduld.
En toch lees je dan de volgende dag dat ze het hebben gebotteld.

mr.chelsea

Citaat van: Hay op 14-03-2019  21:32 uHij heeft het waarschijnlijk over het beoogde doel van dit brouwsel niet over elk brouwsel.
Dat bedoelde ik inderdaad.
En mijn waterslot is inmiddels al een paar dagen erg rustig. Gezien mijn vorige recept welke
precies hetzelfde verloop had, durfde ik dit wel aan. En zoals Jacques al zei, niet onnodig langer laten staan.

Ik heb in vijf jaar tijd nog nooit een keer bommetjes gehad dus geduld heb ik wel  ;)


mr.chelsea

Citaat van: Scorpionrose op 14-03-2019  21:48 uDit kan 7 dagen duren maar ook 10 dagen.

Ben ik ook met je eens! Verschilt denk ik ook per brouwsel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.