Die berekening geeft inderdaad 81.2% maischrendement. Dat is normaal.
Als ik die gegevens invul in mijn rekensdemo dan krijg ik:
een spoelrendement van 59%. (omdat ik het masichrendement in dit geval als gegeven in heb gevoerd 81.2% is het maischrendements deel van het spoelrendement gelijk aan 1 dus is maisch en spoelrendement in dit geval het spoelrendement)
Een spoelrendement van 59% is erg laag. Met een goed filter haal je normaal gesproken tussen ca 87% en 95%.

Ik heb naar aanleiding van jullie adviezen een kraantje gemonteerd op mijn filter.
Gisteren heb ik lekker staan brouwen en ik heb het spoelen dit keer ook een stuk serieuzer opgepakt dan voorheen.
Ik zag mooie heldere wort door de slang naar de kookketel gaan. Nu wilde ik graag weer de maisch- en spoelrendementen meten om zeker te zijn dat ik wel goed bezig ben.
Het Maischrendement is gestegen naar 85,1%. Dat is leuk en aardig, maar ik ben natuurlijk vooral benieuwd naar mijn spoelrendement om te zien wat de invloed was van de wijzigingen aan het filter en mijn geduld (ben 2 uur bezig geweest met spoelen en filteren

).
Ik kon de formule hier niet zo snel voor vinden en kon de rekendemo van Hans ook niet vinden, dus vandaar dat ik het hier vraag.
2762 gram Mout
Volume Brix Suiker Rendement (SG)
Maischen 9,6 19,6 2349,8 85,07% 1,081
Na filteren 10,2 15,8 1611,6 ?? 1,065
Ik heb gespoeld met 5,2L water.
Totale brouwzaalrendement zit op 61,9%