Allen, ik brouw nu een jaar en ben inmiddels 13 brouwsels verder. Probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn rendement erg laag is. De 50% haal ik vaak niet eens.
Mijn set bestaat uit een koelbox, brouwzak en een pan van 11 of 15 liter. Ik maisch Eenstaps met een brouwzak in een koelbox. Begin vaak met water van 69-70 graden (afhankelijk van verhouding water en mout) en maisch op 67-68 graden gedurende 60 minuten. Temperatuur zakt in de koelbox niet verder dan 63 graden. Elk kwartier beweeg ik de zak goed op en neer en roer het geheel even door. Na het maischen laat ik de zak goed uitlekken en knijp ik het mout (nog in de zak) zachtjes uit.
Gisteravond weer gebrouwen: Barley Wine, bijna 4,5 kg mout op 15 liter bij het maischen. Ik spoel de mout nog niet en kwam uit op een sg van 1042 (10,5 liter over na maischen = ongeveer 35% efficientie), wat volgens mij erg laag is bij gebruik van zoveel mout. Mout was overigens fijn geschroot, kafjes waren doormidden. Hooguit 2-3 % kafjes nog heel. Brouwhulprendement van 60% (vergeten aan te passen) zou een sg van 1059 moeten geven. Hierna nog bruine basterdsuiker en Honing toegevoegd tijdens het koken. Uiteindelijk 11 liter overgehouden (voor koken wat water toegevoegd) met een sg van 1050.
Iemand een idee wat ik echt verkeerd doe? Ik verwacht met de gekozen maisch methode 60% te kunnen halen als ik vergelijkbare situaties op fora lees. Zelfs 70% zie ik voorbij komen. Spoelen wil ik vooralsnog niet doen, en gezien de theorieën haal ik dan ook maar 5% hoger rendement (los van eventueel andere suikers).