Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschillende kroonkurken?  (gelezen 3535 keer)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Verschillende kroonkurken?
« Reactie #25 Gepost op: 07-10-2018 16:47 u »
Tenzij het verschil overduidelijk is...
Ja, was het zo erg dan? Maar blijft toch overtuigender als je het er de volgende keer blind uit kunt halen. Dan ben ik om.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 07-10-2018 17:18 u »
Ja, was het zo erg dan? Maar blijft toch overtuigender als je het er de volgende keer blind uit kunt halen. Dan ben ik om.

Ik weet zeker dat als ik de bieren blind te proeven krijg er nog steeds een duidelijk verschil is bij deze twee bieren.

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij t Ernhems Nat
« Reactie #27 Gepost op: 26-10-2018 12:55 u »
Hallo allemaal,

Na een batch met beugels besloten om een batch met kroonkurken weg te zetten.
Doel is om te bepalen wat lekkerder werkt, en tot nu toe zijn mijn ervaringen met kroonkurken niet al te best.

Ik heb toevallig dezelfde kroonkurken gekocht met een Cappin`in TT kroonkurkapparaat.
Nu ervaar ik dat er vrij veel kracht nodig is om deze op een standaard bierflesje 0,33cl te persen. Zelfs een fles gebroken  :-[

@Jacques, heb jij deze al getest? Het lijkt erop dat de kroonkurk wat te stug is om goed op de fles te sluiten.
Kan het zijn dat het met andere kroonkurken soepeler gaat? Eerdere ervaringen op dit forum mbt dit kroonkurkapparaat hebben mij overtuigd deze aan te schaffen, dus als anderen wel tevreden zijn moet het wel aan de kroonkurken liggen, of er is iets mis met het apparaat.

Alvorens ik dit het gepost heb ik nog eens naar het apparaat gekeken. De stempel bevat een zware veer die de kroonkurk op de fles drukt, pas na compressie van de veer schuift de kop over de fles. Zojuist met een dremel een halve winding van die veer afgeslepen. Gaat nog steeds zwaar, maar er iets net wat minder kracht nodig om de kroonkurk te sluiten. Hopelijk zijn de flessen in de doos goed afgesloten zodat er koolzuurdruk kan vormen.

Kortom, zit er veel verschil in de kroonkurken, of deze makkelijker of moeilijker te bevestigen zijn?

mvg,
Wildor

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 26-10-2018 21:46 u »
Kortom, zit er veel verschil in de kroonkurken, of deze makkelijker of moeilijker te bevestigen zijn?

Ja er is een verschil in de kracht die je moet zetten bij verschillende kroonkurken.

Maar ook je kroonkurkapparaat maakt veel uit. Met een statief kroonkurkapparaat met een grote hefboom gaat het allemaal een heel stuk makkelijker dan met een handmodel.

Online Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #29 Gepost op: 27-10-2018 09:35 u »
Hallo allemaal,

Ik heb toevallig dezelfde kroonkurken gekocht met een Cappin`in TT kroonkurkapparaat.
Nu ervaar ik dat er vrij veel kracht nodig is om deze op een standaard bierflesje 0,33cl te persen. Zelfs een fles gebroken  :-[

mvg,
Wildor

Houd de kop even in een vlam en ga dan met een kaars even door de binnenzijden van deze kop zodat je er en laagje kaarsvet in smelt. Al je problemen zullen opgelost zijn.
Het is gewoon de kop die in het begin een beetje aan de nauwe kant is.

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij t Ernhems Nat
« Reactie #30 Gepost op: 27-10-2018 10:31 u »
Dank voor het meedenken.. Ik zal eens met andere kroonkurken experimenteren en de kop invetten.

In totaal heb ik 1 winding van de veer die de stempel aandrukt afgeslepen, hierdoor hoef ik aanzienlijk minder kracht te zetten. Als het geheel soepeler wordt kan ik er na verloop van tijd weer wat ringetjes tussen leggen.

De fles zit af en toe vast in de kop. Maar dat zal ook wel minder worden dan. De beste remedie is meer brouwen natuurlijk ;)

Tags: