Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Prijsverschil moutextractpakket vs bierkit  (gelezen 1783 keer)

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Prijsverschil moutextractpakket vs bierkit
« Gepost op: 03-10-2018 15:31 u »
Na tweemaal brouwen met blik wil ik nu mij wagen aan brouwen met moutextract. Daar ik liever het proces wil ervaren, als mijn eigen brouwsel wil brouwen, kies ik voor een moutextractpakket.

Een moutextractpakket van Brewferm is echter erg prijzig: 10 L voor € 25,95 (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/brouwpakketten/Brewferm-moutextractpakketten)! Tien liter bier voor € 26 vind ik nogal prijzig. Een Brewferm Bierkit kost in de regel zo'n € 16 voor vaak dezelfde hoeveelheid bier.

Nu is het een hobby en vind het niet erg om iets meer te betalen, maar het prijsverschil is opvallend.

Vragen:
- Waarom is het moutextractpakket zoveel duurder dan het bierblikpakket?
- Kan ik beter meteen gaan voor een moutpakket, dat goedkoper is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Prijsverschil moutextractpakket vs bierkit
« Reactie #1 Gepost op: 03-10-2018 16:14 u »
Vraag 1 kan je beter aan de leverancier vragen.
Vraag 2 is het beter om de mout per 25 kg / 5 kg / 1 kg te kopen dan een samengesteld moutpakket. Een paar 100 gram zakjes hop en een paar zakjes gist naar keuze en je brouwt je bier voor ca. 22 cent per flesje van 33 cl.

Offline StefanUT

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-10-2018 17:43 u »
Het maken van moutextract uit mout kost energie (geld) voor de fabrikant, daarom zijn deze duurder dunkt mij.
Overigens is het proces ook anders als je hiermee gaat brouwen. Bij een mout pakket moet je nog wel de mout zelf schoten en maischen. Bij het extract pakket sla je deze stap over.

EDIT: Sorry ik had je vraag verkeerd gelezen. Je bedoelde een bierkit versus een moutextract pakket, beide van extract gemaakt.  :biersmile:
Ik denk dat het prijsverschil komt omdat het moutextract pakket moutextract poeder bevat, en het blik een soort gehopte moutsiroop.  Dat laatste beetje vocht eruit halen om een poeder te krijgen zal wel wat extra kosten.
Die blikken voeg je alleen (koud) water en gist aan toe, bij het extract pakket moet je zelf nog koken en de hop toevoegen.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 03-10-2018 21:16 u »
@Stefan, ok dat klinkt logisch inderdaad. Ik wil "eigenlijk" minder betalen voor een brouwproces waar ikzelf meer doe.  8)

Zo'n moutextract-pakket klinkt dan niet zo contra-productief als de producent méér moeite moet doen, zodat ik als brouwer ook méér moeite moet doen. :)

@CeesM, dat is inderdaad een stuk goedkoper. Hmmm. Zou je mij aanraden om gewoon meteen "zelf" aan de slag te gaan ipv een pakket te kopen? Ik ben ergens bang dat dat volledig boven mijn pet gaat... Alhoewel, een brouwkoelkast heb ik al.

Ik zal eens bij de recepten op het forum kijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 03-10-2018 23:11 u »
De hoge prijs van moutextract is denk ik de belangrijkste reden waarom zoveel hobbybrouwers er voor kiezen om na het brouwen met een bierkit meteen over te stappen op het brouwen met mout.
Qua apparatuur heb je voor het brouwen met mout niet heel veel meer nodig (schrootmolen en maischfilter). Mout kun je geschroot kopen en het filteren van het beslag kan al met een filterzak.

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2018 12:01 u »
Dat moutextract veel meer kost is volgens mij vooral in Europa. In Amerika wordt het juist weer vrij vaak gebruikt, en lijkt het mij dan niet heel veel duurder dan een blik, om misschien wel gewoon mout.

Echt boven je pet zal het niet groeien.
Het lijkt allemaal heel veel werk, en heel moeilijk, maar het valt best mee. Eigenlijk is het een soort thee zetten.
Je kan het met zakje doen, maar kan ook in zo'n thee-ei.
Dit kan je dus ook met je graan doen. De zak wordt dan iets groter, of je gebruikt een vergiet om te zorgen dat er geen vaste stoffen in je vloeistof achterblijven.

De mout kan je al gemalen kopen, waardoor je dus geen molen zelf hoeft te kopen. Ook heb je hierdoor veelal afgemeten hoeveelheden waardoor je geen restjes van mout overhoud tov dat je zelf mout koopt.
Hier betaal je wel extra voor tov zelf mout kopen, maar je koopt dus een stukje gemak.

Weet je nu al dat je wel vaker wil gaan brouwen, dan is de meest voordelige keuze om zelf een molen aan te schaffen, en een grote zak ( basis)-mout.
Een schijfenmolen hoeft niet zo duur te zijn. Heb zelf via Amazon.com of Ali een nieuwe molen voor 20 euro gekocht, maar volgens mij kost die bij de brouwwinkels ook maar 35 of zo.
Misschien heeft zelfs iemand op het forum nog wel een molen voor je te koop??

Als je dan zelf een molen en het graan hebt, dan kan het malen beginnen. Meestal is een verhouding van 1 kg mout op 3 liter water een mooi uitgangspunt. Met een zak of vergiet maakt het ook wat minder uit of je iets te fijn zou schroten. Echte filterproblemen krijg je hier niet van. Te grof geeft waarschijnlijk meer problemen omdat je dan te weinig suiker uit je mout haalt, en hierdoor niet het alcoholpercentage haalt wat je zou willen.

Na het maischen ( 1 uur in water van ongeveer 67 graden) moet je dus de vaste stoffen scheiden van je vloeistof.
Dit kan dus als je alle mout in een zak had zitten, of in een andere pan gieten met een vergiet. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden, maar denk dat dit de makkelijkste, en goedkoopste zijn.

Daarna nog een uurtje koken met een beetje hop erbij. Koelen tot 20 graden en je gist erbij

Klinkt toch niet heel moeilijk.  :biersmile:

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 04-10-2018 13:14 u »
Echt boven je pet zal het niet groeien.
Het lijkt allemaal heel veel werk, en heel moeilijk, maar het valt best mee. Eigenlijk is het een soort thee zetten.
Je kan het met zakje doen, maar kan ook in zo'n thee-ei.
Dit kan je dus ook met je graan doen. De zak wordt dan iets groter, of je gebruikt een vergiet om te zorgen dat er geen vaste stoffen in je vloeistof achterblijven.

Daarna nog een uurtje koken met een beetje hop erbij. Koelen tot 20 graden en je gist erbij

Klinkt makkelijk met een zak inderdaad. Ik zag al een beetje tegen het filteren van het wort op. Wat is het nadeel van een zak gebruiken - in enkele video's op Youtube zie ik ze in de weer met een hevelfilter of andere filterconstructie.

Overigens, bedoel je een dergelijke zak? En in zo'n zak kook je dan ook de hop?

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 05-10-2018 09:31 u »
Klinkt makkelijk met een zak inderdaad. Ik zag al een beetje tegen het filteren van het wort op. Wat is het nadeel van een zak gebruiken - in enkele video's op Youtube zie ik ze in de weer met een hevelfilter of andere filterconstructie.

Overigens, bedoel je een dergelijke zak? En in zo'n zak kook je dan ook de hop?

Het is inderdaad zo'n zak van de link die je stuurt.
Het nadeel van zo'n zak is dat je minder goed tot niet kan spoelen.
Je moet hem dan namelijk met 1 hand omhoog houden, en dan met de andere hand water eroverheen spoelen om nog restsuikers eruit te spoelen.
Als het wel lukt, kan het een aardige kliederboel worden.
Ik heb zelf nooit een zak gebruikt, maar sommige mensen vinden het wel een goede oplossingen.
Zelf heb ik wel een vergiet gebruikt en een schuimspaan.
Hiervoor heb je dan wel weer een extra pan nodig tov de zak, maar raad dit toch wel aan.
Ook kan je inderdaad een hevelfilter maken. Veel mensen hier op het forum gebruiken zo'n hevel.
Zelf vind ik het aanzuigen van bijna 70 graden niet het meest aantrekkelijke van zo'n hevel, en schoonmaken is iets moeilijker dan bijvoorbeeld een vergiet.

Zelf gebruik ik nu een koelbox met een bazooka filter en een kraan onderin.
Hieruit loopt de gefilterde vloeistof( wort) direct in de kookketel, en kan ik deze gelijk aan de kook brengen.

In de toekomst wordt het waarschijnlijk nog wel een keer een alles in 1 systeem zoals de easybrew.
Dit heeft eigenlijk een ingebouwde vergiet/maischzak welke wel iets makelijker zonder te knoeien uit te spoelen is.

Je hop kan je ook in soort soort zakje doen, maar dan zijn die vaak kleiner van formaat.
Een hopspider oid werkt in de praktijk vaak iets makkelijker, vooral in de schoonmaak.
Gewoon lekker in de vaatwasser. Dit doe ik overigens ook met een vergiet als ik die gebruik.

Voor nu zal ik als ik jou was beginnen met een vergiet. Vaak heb je die wel in huis, of kan je deze goedkoop kopen bij bijvoorbeeld de action of zo.
Neem er wel eentje met een fijn Maas, vaak van rvs

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2018 13:20 u »
Het is inderdaad zo'n zak van de link die je stuurt.
Het nadeel van zo'n zak is dat je minder goed tot niet kan spoelen.
Je moet hem dan namelijk met 1 hand omhoog houden, en dan met de andere hand water eroverheen spoelen om nog restsuikers eruit te spoelen.
Als het wel lukt, kan het een aardige kliederboel worden.

(...)

Voor nu zal ik als ik jou was beginnen met een vergiet. Vaak heb je die wel in huis, of kan je deze goedkoop kopen bij bijvoorbeeld de action of zo.
Neem er wel eentje met een fijn Maas, vaak van rvs

Ik zat ook al te denken: maar hoe gaat het spoelen dan? Dan zal ik voor een vergiet gaan. Het vergiet op een tweede pan en dan overgieten? Het kaf van het mout wordt dan een zeef? En de schuimspaan gebruik je voor het spoelen?

En de hop kook je dan in een zak mee?

Sorry voor de vele vragen, maar ik zie het niet altijd voor me en er zal genoeg misgaan. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 05-10-2018 22:14 u »
Ik zat ook al te denken: maar hoe gaat het spoelen dan? Dan zal ik voor een vergiet gaan. Het vergiet op een tweede pan en dan overgieten? Het kaf van het mout wordt dan een zeef? En de schuimspaan gebruik je voor het spoelen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik zie het niet altijd voor me en er zal genoeg misgaan. ;)

Bij het filteren van de maisch werken de kafdeeltjes als filter. Bij een filterzak zorgen de mazen van het filtermateriaal voor de filtering.
Maar je kunt ook bij een filterzak de kafdeeltjes laten werken als filter. Een handige methode is de filterzak uit de pan tillen en meteen daaronder een filteremmer schuiven. In de filteremmer kun je de bostel spoelen.

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 09-10-2018 09:11 u »

Vragen stellen daar is het forum voor.
En misgaan kan altijd gebeuren, maar daar leer je alleen maar van.

Ja het vergiet zet je dan op een andere pan. Het beste gelijk de pan waar je ook in gaat koken.
Heb je nu maar 1 pan waar je ook het theetje van je granen in heb laten trekken, dan natuurlijk even in emmer of andere pan oid.

De schuimspaan gebruik ik om de pan leeg te scheppen. Het kaf dus ook in de vergiet. Hierover kan je dan warm water schenken om zo toch te spoelen.
Reken met behulp van broiwsoftware uit hoeveel maisch water je nodig hebt, en hoeveel spoelwater.
Spoelen is niet verplicht, maar zorgt uiteraard wel voor meer wort. Je verdund wel je uiteindelijke bier.
Met een refracometer kan je meten wat het sg gehalte is tijdens het spoelen, of ervoor of erna.

Hop kan ook tijdens de maisch maar wordt volgens niet heel veel toegepast.
Hop gebruik je veelal tijdens de kook. In het begin van de kook voor de bitterstoffen zodat je een tegenhanger krijgt van de zoete wort, en je dus niet een heel zoet bier krijgt.
Beetje tegen het eind van de kook zorgt de hop voor meer smaak.
Hop kan je in nylon zakjes in je kookketel doen. Je kan ze ook los in de kookketel gooien, maar dan moet je goed filteren vooral bij pellet hop.
Ik zelf gebruik een hopspider, dat is een soort koker die je aan de rand van je ketel kan hangen. Google maar eens op hopspider. Is een handig ding die je voor meer doeleinden kan gebruiken als filter.

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #11 Gepost op: 09-10-2018 09:39 u »
Hoeveel liter brouw je per keer? Ik ga uit van 10 L? Als je meer brouwt wordt filteren met een vergiet onhandig, omdat niet al je granen in 1 keer in een vergiet zullen passen. Daar heb ik in ieder geval last van. Ik heb sinds een tijdje een emmerzeef gekocht, die is een stuk groter dan een standaard vergiet wat in de gemiddelde keuken te vinden is. https://www.braumarkt.com/emmerzeef-voor-10-liter-emmer-rood-kunststof.html Ik heb daar een emmer bijgekocht die precies past en het filteren/spoelen is voor mij een stuk gemakkelijker geworden.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 09-10-2018 22:32 u »
Hoeveel liter brouw je per keer? Ik ga uit van 10 L? Als je meer brouwt wordt filteren met een vergiet onhandig, omdat niet al je granen in 1 keer in een vergiet zullen passen. Daar heb ik in ieder geval last van. Ik heb sinds een tijdje een emmerzeef gekocht, die is een stuk groter dan een standaard vergiet wat in de gemiddelde keuken te vinden is. https://www.braumarkt.com/emmerzeef-voor-10-liter-emmer-rood-kunststof.html Ik heb daar een emmer bijgekocht die precies past en het filteren/spoelen is voor mij een stuk gemakkelijker geworden.

Bedankt, ik ga inderdaad eerst een kleinere hoeveelheid brouwen. Is wel het handigst denk ik.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 09-10-2018 22:38 u »
@Fruitbiertje, bedankt voor de uitgebreide post. Erg hulpzaam, ik heb de online cursus doorgelezen en het boek van John Palmer. Voor sinterklaas vraag het boek Verander water in bier. Of ik gun het me al eerder...

Ik zoek nu alleen nog een simpel beginnersrecept a la Smash. Ik heb al wat proberen te zoeken op het forum, maar kom er niet uit. Heb je misschien een tip voor mij?

Oja, ik wil beginnen met 10 Liter, is dat een goed idee? Het lijkt me dat alles dan wat handzamer is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 10-10-2018 08:08 u »
beginnen met 10 Liter, is dat een goed idee? Het lijkt me dat alles dan wat handzamer is.
Dat is zeker een goed idee, vooral omdat je dan veel vaker kunt brouwen en dus sneller door de 'learning curve' kunt.

Tags: