Help! SG probleempje bij perzikbier

Gestart door BritneysBeers, 03-10-2018 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BritneysBeers

Dag allen,

De bedoeling is om een perzik/biertje te brouwen, die gewhirlpoold en gedryhopt is met Citra en El Dorado.
aantal liter: 22.

Afgelopen zaterdag in een heerlijk zonnetje de hele dag buiten geweest en kunnen brouwen.  8)
Echter...

Na 10 kilo goed flink geschroot te hebben (zeker niet te grof), en dit allemaal in mijn nieuwe brewbag te hebben gepropt blijkt;
-mijn nieuwe brewbag is te klein en de mout heeft geen beweegruimte.
- ik kan enkel en alleen rondom in het water roeren.
-dit zorgde wel er netjes voor dat de temperatuur goed verdeelt bleef.
-Jodium test na 73 graden gaf compleet bruin aan, geen spotje blauw-paars te bekennen....
- aan de kook gebracht en 60 minuten zo gehouden.
-na 20 minuten 25 gram (totaal dus 12.5 beiden) Citra en El dorado hops toegevoegd.
-laatste 10 minuten gemalen komijn en zoete sinaasappel schil toegevoegd..
-laten afkoelen tot 80 graden en toen 20 minuten 90 gram (weer totaal en zelfde hops) ge-whirlpooled.

Nu komt het;
-laten afkoelen tot 20 graden, en SG gemeten.
Ik kom uit op een waarde van 1025  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :weetniet:
Zou dit komen omdat de mout te strak in de brewbag zat, en ik niet door de mout kon roeren??.
Graag jullie opinies hier over :huilen:

Verder; om de katastrophe op te lossen, Zou ik perziken likeur toevoegen na de hoofdgisting totdat het biertje 5% alcohol bevat?.
Of: het originele plan volgen en wilde perziken pureren, tot 75 graden verwarmen tegen bacteriën, en na het afkoelen in een hop zak bij de dryhops toevoegen?.. ik dacht zelf (zeker aangezien het SG gehalte) aan een kilo of 5 aan wilde perziken.
Met vriendelijke groet,
Jeroen.

knifeman

Ik zou oppassen met likeuren en siropen. Die bevatten soms stoffen om gisting tegen te gaan. Je perzikken waren die vers of uit blik?

BritneysBeers

Citaat van: knifeman op 03-10-2018  13:19 uIk zou oppassen met likeuren en siropen. Die bevatten soms stoffen om gisting tegen te gaan. Je perzikken waren die vers of uit blik?

Ik heb nog geen perziken toegevoegd, het bier is nu op dag 4 van de hoofdgisting.
Het plan was om verse wilde perziken te gebruiken.
Overigens was ik van plan om pas na de gisting de likeur toe te voegen, waarschijnlijk vlak voor het bottelen.
Wel bedankt voor de tip.


DoubleW

Je start sg is veel te laag voor 10 kg mout op 22 liter, je zou op 1070 en hoger moeten zitten.
- ja mout moet zwemmen en goed doorgeroerd worden, of je nu een brouwzak hebt of ketel het is hetzelfde.
- je verhouding water en mout is te laag 1:3 is aanbevolen om een goed megsel te krijgen
- gebruik een refractometer tijdens maischen om snel je sg te bepalen druppel er op en je kan zien of het stijgt tijdens maischen
- gebruik amylase enzymen om je rendement te verhogen
- verleng je maisch tijd tot minimaal 1 uur en kies de juiste temperatuur voor het juiste bier.
- hop toedienen tijdens whirlpool/flame out of dryhopping
- perziken uit blik bevatten siroop en soms benzoeenzuur als conservering. Meestal pasteurisatie om evt gist en schimmel te doden. Benzoenzuur houdt gisting niet tegen. Beter om overrijpe perziken te gebruiken, in vriezer te leggen om celwand kapot te krijgen en pecto enzym/xylanase toe te voegen.
-koken vernietigt de geur en smaak van fruit dus toevoegen. Tijdens nagisting.

Succes

BritneysBeers

Citaat van: DoubleW op 03-10-2018  13:35 uJe start sg is veel te laag voor 10 kg mout op 22 liter, je zou op 1070 en hoger moeten zitten.
- ja mout moet zwemmen en goed doorgeroerd worden, of je nu een brouwzak hebt of ketel het is hetzelfde.
- je verhouding water en mout is te laag 1:3 is aanbevolen om een goed megsel te krijgen
- gebruik een refractometer tijdens maischen om snel je sg te bepalen druppel er op en je kan zien of het stijgt tijdens maischen
- gebruik amylase enzymen om je rendement te verhogen
- verleng je maisch tijd tot minimaal 1 uur en kies de juiste temperatuur voor het juiste bier.
- hop toedienen tijdens whirlpool/flame out of dryhopping
- perziken uit blik bevatten siroop en soms benzoeenzuur als conservering. Meestal pasteurisatie om evt gist en schimmel te doden. Benzoenzuur houdt gisting niet tegen. Beter om overrijpe perziken te gebruiken, in vriezer te leggen om celwand kapot te krijgen en pecto enzym/xylanase toe te voegen.
-koken vernietigt de geur en smaak van fruit dus toevoegen. Tijdens nagisting.

Succes
Bedankt voor de uitgebreide feedback,
Heb je nog een idee om extra alcohol in het bier te brengen zodat ik niet uitkom op een 2.5%...?
Of denk je dat tijdens de tweede fermentatie dat de fructose van de perziken nog wordt omgezet en leid tot een extra procentje?

En hoe denk je over perziken likeur als laatste redmiddel om toch een bier van 4-5% te krijgen?
mvg,
Jeroen.

BrouwMark

Je zegt: rondom in het water roeren. Hoe gebruik jij je brewbag dan?

BritneysBeers

Citaat van: BrouwMark op 03-10-2018  16:24 uJe zegt: rondom in het water roeren. Hoe gebruik jij je brewbag dan?

Normaal gezien doe ik een magnetron rek op de bodem van mijn ketel zetten zodat de brewbag niet de bodem aan kan raken en verbranden, verder span ik de brewbag rondom de randen van mijn ketel. Dit is de normale situatie.
Echter heb ik dit keer een nieuwe brewbag gekocht en deze was veel te klein. Hij was niet op te spannen en dreef als een theezak in het midden van mijn ketel.
Maarja.. deze nieuwe brewbag is klaar voor de prullenbak dus..
Dat wordt weer even een grotere bestellen  ::)

Afgelopen 5 brouwsessies kon ik in mijn oude, grotere,  brewbag wel gewoon door de mout heen roeren, en dit werkte prima.


BrouwMark

Aha, dat verklaart wel wat! Alles bij elkaar gebonden geeft natuurlijk zeer slechte extractie. Grotere brouwzak dan maar.

DoubleW

Home Brewing 30 Mesh Food grade Nylon Bucket Filter Bag,Beer Wine Residue Separation Bag with Stainless Steel Ring
Kijk even op ali dit is een kleine brouwzak en je hebt een grotere. Met allebei een goede mesh voor doorlaatbaarheid.
-plaats magnetron verhoging onder in ketel om smelten van brouwzak tegen te gaan
- zorg voor fijne maling van je graan, zonodig twee keer schroten want je gebruikt je filterbed niet hierdoor krijg je betere extractie van je zetmeel en omzetting.
-altijd roeren ook in brouwzak om klontvorming tegen te gaan
-inweken op 50 graden is beter voor je op gaat hogen naar 65
- gebruik takel om brouwzak op te hijssen na maisch
- kleine zak gebruik ik voor 20 liter, grotere tot 50 liter gezien de uitstekende kwaliteit kan dat

Oja het bijvoegen van suiker of fruit om het alc gehalte op te hogen is niet echt handig.
-het wordt geen bier meer maar een fruitwijn
-de beste methode is om:
betaglucanase toe te voegen op 30 graden dit enzym zet nog zetmeel om in suikers. Ga ervan uit dat je beslag nog veel zetmeet bevat en weinig suikers.
Je bier te blenden met een nieuw brouwsel waar een goede conversie heeft plaatsgevonden..

Mijn advies is om het huidige bier wel eerst op alc gehalte te controleren, sg zegt ook niet alles. Mocht je alc meter echt niets aanwijzen dan kun je het nog een keer brouwen met amylase enzymen. Hoog risico op oxidatie en verlies van hoparoma.
Leren van je fouten is dat je het volgende keer beter doet[emoji3]


haicoterbeek

Al eerder genoemd maar 10 kg mout voor 22 liter bier is wel erg veel. Voor BIAB brouwen is dit echt te dik. 10 kg mout neemt bijna 10 liter water op.
Ik begrijp dat je het sg voor het eerst gemeten hebt na de kook. Ik zou na het maischen ook meten. Nu weet je niets van je maischproces en maischrendement terwijl je naar het volgende proces (koken) gaat. Zo kun je nooit iets optimaliseren.



haicoterbeek


BritneysBeers

Citaat van: haicoterbeek op 03-10-2018  21:13 uDie refractometer is een goede keus. Probeer zo veel mogelijk te meten.

https://mschmidt.me/refracto.html is een mooie app om berekeningen te maken met sg.

Top, ga ik voortaan gebruiken. meten is natuurlijk weten  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.