Carbonisatie SodaKegs

Gestart door Trapkast, 03-10-2018 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trapkast

Binnenkort gaan we brouwen met de nieuwe Easybrew 50, en hierbij willen we ook overstappen van fles naar kegs. Grotendeels is het me helder geworden hoe het werkt, maar er zijn nog wat vraagjes. Qua bierstijlen loopt het bij ons aardig uiteen, al zal een groot deel ales zijn die geen carbonisatie nodig hebben. Aan de andere kant zullen we ook bieren brouwen die ''gewoon'' op druk moeten komen

Ondanks de grote hoeveelheid posts (en goed werkende zoekfunctie) heb ik nog niet helemaal helder kunnen krijgen hoe het werken met SodaKegs in de praktijk gaat.
Het grootste twijfelpunt is de carbonisatie.

Het plan:
-Meerdere sodakegs afvullen (2x 19L, of bijv 4x 10L)
-Eventueel restant op fles afvullen.

De vragen:
-Is het mogelijk om uit 1 CO2-fles tegelijkertijd 2 (of 4) kegs te carboniseren?
-Is het überhaupt NODIG om de kegs tegelijk te carboniseren, of kan dit met 1 keg per keer?
-Begrijp ik het goed dat je, wanneer een keg eenmaal gecarboniseerd is, geen CO2 fles nodig hebt om te tappen met de picknicktap?

Alvast hartelijk dank voor het doorlezen en ik hoor graag wat jullie ervaringen en tips zijn. :brouwen:


Robbert

De vragen:
-Is het mogelijk om uit 1 CO2-fles tegelijkertijd 2 (of 4) kegs te carboniseren?
   Zeker, de lijn vanuit je reduceermeter splitsen en meerdere gas quick disconnects plaatsen. splitsen kan bijvoorbeeld met een T-stukje, of een uitgebreide verdeler
 
-Is het überhaupt NODIG om de kegs tegelijk te carboniseren, of kan dit met 1 keg per keer?
 Per stuk kan zeker, maar het is dan wel aan te raden om ze niet tegelijk in de koeling te zetten.., je wilt namelijk genoeg druk houden in het fust om de deksel dichtgedrukt te houden.
-Begrijp ik het goed dat je, wanneer een keg eenmaal gecarboniseerd is, geen CO2 fles nodig hebt om te tappen met de picknicktap?
 Je zou een biertje kunne tappen, maar dan komt er wel steeds koolzuur gas uit je bier om het voor die temperatuur geldende evenwicht te behalen.
 Juist door elke keer de juiste druk bovenin het fust te behouden, behoud je een stabiel systeem, waarbij elke druppel bier even veel CO2 bevat.

Meer vragen? Dan maak ik er vanavond nog even wat meer tijd voor :)

Trapkast

Citaat van: Robbert op 03-10-2018  12:28 u-Is het überhaupt NODIG om de kegs tegelijk te carboniseren, of kan dit met 1 keg per keer?
 Per stuk kan zeker, maar het is dan wel aan te raden om ze niet tegelijk in de koeling te zetten.., je wilt namelijk genoeg druk houden in het fust om de deksel dichtgedrukt te houden.

Meer vragen? Dan maak ik er vanavond nog even wat meer tijd voor :)

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Met niet tegelijk in de koeling bedoel je dat alleen het fust dat je op dat moment carboniseert in de koeling staat?
Dit lijkt me, ook gezien koelruimte, prima haalbaar namelijk.

Voeg je überhaupt nog suiker toe aan je kegs wanneer je ze afvult, of werk je met alleen carbonisatie dmv CO2? Lijkt mij logisch om alleen met de CO2 te werken nl, maar ik kan me voorstellen dat dit niet het slimste is om geen suiker toe te voegen wanneer je keg voor keg gaat carboniseren. (ivm druk voor deksel)

Verder vragen? Hmmm... Misschien nog tips uit ervaring om beginnersfouten te voorkomen?  :proost:

Nogmaals dank!

Robbert

Ik werk door:

fusten afvullen uit fermentoren
fustdeksels sluiten door 2 bar druk erop te zetten
tzt in de koeling zetten en op 1,3 bar laten staan voor 5 dagen
tappen

Tijd tussen 2 en 3 kan bij soms wel 3 weken zijn...

Dirtbag

Ik werk ook met de Easybrew 50 en vul daarna twee fusten af. Na vergisten dat ik nagenoeg altijd beëindig met een koude lagering doe ik het bier in de fusten en carboniseer ik via de TAP aansluiting. Fusten worden achter elkaar gecarboniseerd. De eerste schud en rol ik terwijl deze aangesloten is op de CO2 fles op 2.5 bar. Hierbij hoor ik het gas stromen. Hierbij laat ik ook een aantal keer gas ontsnappen via de overdruk ventiel. Deze fust gaat direct in de tapkoelkast als er ruimte is (bijna altijd). In de tapkoelkast sluit ik hem meteen aan op 0.7 bar via een 4 punts verdeelblok zoals hierboven te zien is.  Mijn tapkoelkast

De tweede fust vul ik en sluit ik op dezelfde manier aan maar schud ik niet en laat ik deze staan terwijl deze op de CO2 is aangesloten en op temperatuur komen. Deze wordt niet in een tapkoelkast gebruikt maar via een waterbad koeling, vandaar de hogere druk.

db

MartijnNOP

Hoe koud heb je je tapkoelkast staan?

Die 0,7 bar is dan ook gelijkheid tap druk neem ik aan?

Trapkast

Het is nu dan toch officieel, we komen niet meer onder kegs uit..  :-*

Zojuist een setje van 4 besteld, compleet alles voor CO2 en natuurlijk een toffe tap..  :brouwen:

Nogmaals dank voor de adviezen :groots:

Trapkast

Toch nog een vraag over carbonisatie.

Is het per se nodig om de kegs te koelen tijdens het carboniseren van het bier?

Voor het brouwen gebruiken we Brewfather als brouwsoftware, en hier zit ook een tooltje in om de benodigde CO2-druk te berekenen voor een bepaalde hoeveelheid opgelost CO2 in het bier. Daarbij kunnen we ook de temperatuur van het carboniseren aangeven, en dan rekent het tooltje precies uit hoeveel druk en tijd er nodig is om te carboniseren.

Kort gezegd, kan het kwaad om bij bijvoorbeeld 20 graden te carboniseren?
(het duurt dan langer, maar verder nog nadelen/problemen?)

Henielma

Dat kan ook op 20 graden alleen moet dan de druk hoger zijn en het duurt langer.

Trapkast

Citaat van: Henielma op 22-10-2018  18:23 uDat kan ook op 20 graden alleen moet dan de druk hoger zijn en het duurt langer.

Inmiddels heeft het fust een behoorlijke tijd aan de CO2 gestaan, op een hogere druk dan normaal in verband met gemiddelde carbonisatietemperatuur van 15 graden.

Het lijkt er alleen op dat het erg langzaam op gang komt qua opgelost CO2 in het bier.
Nog tips/trucs om snel en efficiënt te kunnen carboniseren?  :brouwen:

TimW

De keg koud zetten. Koolzuur op 25 psi via de bierleiding in de keg leiden. 6 tot 7 minuten rollen waarbij de bierleiding onder vloeistofniveau blijft. Keg 24h laten rusten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.