Hevel werkt niet

Gestart door chrisvw81, 27-05-2020 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrisvw81

Goede middag,

Ik brouw nog niet zo lang en heb een probleem met mijn hevel.
Om het bier over te hevelen na het maischen gebruik ik een aluminium spiraalhevel met gaatjes aan de onderkant.

Echter werkt deze hevel niet. Zijn er tips over hoe ik dit wel werkend kan krijgen. Misschien doe ik iets verkeerd.

Wildor

Misschien een open deur, je hevel ligt hoger dan het medium waarnaar je wilt overbrengen?
En je moet eerst aanzuigen tot je het vloeistof onder het niveau van je hevelfilter hebt, dan loopt het vanzelf door.

Geen lekkende koppelstukken, slangen etc.?

William

Gerb

Er kunnen een aantal dingen niet goed lopen:
1) Er wordt ergens lucht aangezogen
2) Er zijn te weinig gaatjes, waardoor er te weinig vloeistof aangezogen kan worden
3) De gaatjes zijn te klein, waardoor deze verstoppen
4) De constructie bevat te veel (haakse) bochten waardoor er te veel drukval is en er geen hevel gaat lopen
5) De uitstroomopening is niet laag genoeg, en er is dus onvoldoende hoogteverschil
6) De diameter van je pijpjes is te groot, monteer een kraantje om het uitstroomdebiet te verlagen.

Succes!

brouwerwaldonk

Aluminium is niet het meest geschikte materiaal om zuur wort (5,5 pH) mee in aanraking te brengen.
Kan je een foto plaatsen in detail van de hevelfilter.
Kan je ook afmetingen geven van de gaatjes, de doormeter van de buizen en vooral van de slang.
Wat is het hoogte verschil tussen maischketel en opvangketel.

chrisvw81

Bedankt voor de reacties.
De gaatjes zijn 2,5 / 3 mm. dus die zouden groot genoeg moeten zijn.
De diameter van de hevel is volgens mij 1 cm.

Misschien toch het probleem van het hoogteverschil.
Ga vanavond maar weer een keer proberen voordat ik maandag weer ga brouwen.

chrisvw81

Nog een keer geprobeerd en na een tijdje lukte het.
Denk toch de beginnersfout met het hoogte verschil. Nu hopen dat het maandg werkt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.