Bitterheid in recepten

Gestart door LevenindeBrouwerij, 02-10-2018 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LevenindeBrouwerij

Een tijdje geleden had ik het plan opgevat om eens een biertje te brouwen op de luie manier. Met licht moutextract, een beetje gesteepte mout, en apart gekookte hop.  Nooit eerder gedaan. Leek me een leuk experiment.

Het recept had ik niet zelf bedacht maar was door Pimmels uitgedokterd met behulp van Biermacht. In Biermacht kwam de bitterheid uit op 24 IBU. Ik heb hetzelfde recept gekopieerd naar BrouwHulp en dat gaf een bitterheid van 32 IBU. Nogal een verschil.

Een facebook kennis wees me er op dat je in BrouwHulp de rekenmethode voor bitterheid kunt instellen. Die instelling heb ik vervolgens een aantal keer veranderd. De waarden voor de bitterheid tussen die methodes varieerden tussen 19 en 45.

Dat het een beetje van elkaar zou verschillen had ik wel verwacht. Maar zoveel...

Vandaar dat ik mezelf ging afvragen wat de waarde van recepten zijn aangezien de meeste recepten niet vermelden welke rekenmethode toegepast zijn.

Heb er ook een blogje over geschreven.

Vandaar de volgende vraag; Welke rekenmethode wordt doorgaans gebruikt in recepten?

Met vriendelijke groet,
Hans

Haagse Wouter

Bij ongeveer elk recept op dit forum zul je een notitie vinden van welke rekenmethode is gebruikt voor de bitterheid :).
Bovendien maakt dit toch niets uit voor jouw voorbeeld? Als je een recept hebt met de exacte hoeveelheden hop en het alfazuren % dan is het toch niet relevant of de bitterheid nou 10 of 40 is volgens een willekeurige berekening?

Die berekeningen moet je gebruiken als een leuke schatting. De nauwkeurigheid van de berekeningen is onderling wisselend en welke beter presteert hangt ook af van de hoogte van je bitterheid en SG. Maar daar is veel over geschreven op het forum.

LevenindeBrouwerij

Hoi Wouter,

Hier wordt inderdaad meestal wel weergegeven welke methode gebruikt wordt maar in veel andere sites niet.

Voor mijn zelfbedachte recept maakt het best veel uit. Afhankelijk van de gekozen instelling wordt het bier "zoet" tot "zeer bitter". Aangezien ik het moeilijk vind om de bitterheid te schatten vertrouw ik daarbij op de software. Maar dat is misschien toch niet zo'n goed idee.  :)

Jacques

Citaat van: LevenindeBrouwerij op 02-10-2018  23:43 uVandaar de volgende vraag; Welke rekenmethode wordt doorgaans gebruikt in recepten?

Er zitten inderdaad hele grote verschillen in de uitkomsten van de verschillende rekenmethoden.

De rekenmethode van Glenn Tinseth wordt vrij algemeen gebruikt. Een aantal jaren geleden is afgesproken hier op het forum deze rekenmethode te hanteren.

Uit de vergelijkingen met gedane metingen in het kader van de Brand bierbrouwwedstrijd is gebleken dat deze waarden in de meeste gevallen heel betrouwbaar is.

LevenindeBrouwerij

Dag Jacques,

Hartelijk dank voor je reactie. Tinseth geeft in mijn geval de hoogste waarde van IBU 45 terwijl ik gevoelsmatig niet veel hop heb gebruikt.

15 liter. SG 1040

10 gram centennial 8,9%, 1 uur
8 gram mosaic 11,1%, 30 minuten
5 gram mosaic 11,1%, 5 minuten

Aangezien ik niet aan wedstrijden mee doe kan ik natuurlijk brouwen wat ik lekker vind, maar als ik binnen stijlen zou willen blijven is Tinseth een goede keus?
Misschien is er al iets over geschreven op het forum (excuses alvast) maar als vervolg vraag: Welke rekenmethode wordt er in Duitsland, Belgiƫ, of Amerika voornamelijk gebruikt?

Vriendelijke groet,
Hans

Jacques


Serge VL

Dit artikel is verhelderend en geeft veel duiding als het over de verschillende manieren van IBU berekeningen gaat. https://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/2501/IBUs.pdf

volleybaltrainer

Luisterde deze week naar een podcast van experimental brewing waar een interview werd gehouden met Glenn Tinseth. Zijn methode werd hier ook getest. Strekking van het verhaal was dat er veel variabelen zijn waaronder type ketel, kook intensiteit, enz. en dat het niet meer is als een richtlijn. Belangrijk detail is dat zijn methode is gebaseerd op hopbloemen en niet geldt voor pellets.

Groeten Marco

Pimmels


volleybaltrainer

Citaat van: Pimmels op 05-10-2018  09:59 uPodcast... interview met Glenn Tinseth over zijn formule.
https://experimentalbrew.com/podcast/episode-32-ibu-lie
Dank Pimmels

LevenindeBrouwerij

Heel leuk om de man zelf eens te horen. Grappig dat de resulterende bieren in het experiment zo veel van elkaar verschillen. Verhelderend.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.