Gist doet niets, wat is wijsheid?

Gestart door Sjoerd, 07-10-2018 19:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten, ik heb 22 uur geleden 2 smackpacks W3522 in 18 liter wort met SG 1063 volmout gepitched, maar doet nog steeds niet. Pakken bolden ook niet. Wat is wijsheid, nog even aankijken of een korrelgist toevoegen?

hansHalberstadt

Als de pakken niet bolden dan was de gist dus nog niet actief. Die check dat de gist actief is heb je dus niet gehad. Het is daarom nu lastig in te schatten. Na 22 uur zou ik niet veel risico meer nemen. als er nu geen kleine tekenen van gisting zijn dan zou ik korrelgist nemen. als je wel tekenen van gisting ziet dan zou ik nu een keer gaan beluchten omdat je anders waarschijnlijk te weinig gist hebt.

Sjoerd

Ik heb maar niet langer gewacht en 2 pakjes T58 toegevoegd, jammer van de centen en de W3522, geeft naar mijn smaak mooiere bieren

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 07-10-2018  21:44 uIk heb maar niet langer gewacht en 2 pakjes T58 toegevoegd, jammer van de centen en de W3522, geeft naar mijn smaak mooiere bieren
Ik zou in het vervolg toch wachten tot je smackpack opbolt. Eerder bij je wort gooien heeft dan zowiso geen voordeel omdat de groeisnelheid in de smackpack op dat moment hoger is, dus het aantal cellen neemt dan het snelste toe en je hebt een ijkpunt als het smackpack bol gaat staan. Vanaf dat moment is het aanenten van je wort ook voorspelbaar en betrouwbaar. Nu heb je een mengsel van gisten. op zich kan dat ook nog mooie resultaten opleveren. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.