Strong belgian ale, oaked en whiskey infused

Gestart door Fermon, 02-10-2018 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

Beste ''hobby'' brouwers,

Binnenkort ben ik van plan om een sterk winter bier te brouwen met whiskey en eiken houten snippers.
In het verleden heb ik een sterke blonde gebrouwen waaraan ik medium geroosterde eiken houten snippers heb toegevoegd tijdens de nagisting/lagering.
Dit was 20 gram op 10 liter, en dit was naar mijn menig goed (cornet strong blond oakes achtig).

De afgelopen dagen heb ik whiskey toegevoegd aan een quadrupel die ik vorig jaar heb gebrouwen, eerst 1 ml per 250 ml bier, daarna 2 enz...(niet op 1 dag :nut:)Ik kwam to de conclusie dat 5 ml op een glas bier van 250 ml het lekkerst was, alles daaronder had geen/weinig whiskey smaak, alles daarboven te overheersend.
Nu brouw ik niet veel en ik heb uiteindelijk 10 liter over voor de nagisting. Met al deze gegvens heb ik 20 gram snippers in een jam pot gedaan met 200 ml whiskey, deze wil ik uiteindelijk toevoegen aan het bier tijdens de nagisting of lagering.

Hieronder het recept:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkFW24
Naam receptStrong Belgian Ale
Brouwdatum05-03-2018
BierstijlQuadrupel
Volume13,0 l
Begin SG1,090 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,0%
Alcoholgehalte9,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)50 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Hardenberg
3,80 mlMelkzuur
5,35 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
51 mg/l4 mg/l18 mg/l212 mg/l25 mg/l29 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,94 kgPilsmoutDingemans3 EBC64,0 %
0,37 kgCara-redWeyermann50 EBC8,0 %
0,37 kgSpecial BDingemans350 EBC8,0 %
0,23 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,0 %
0,69 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.75 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.24,4 IBU
50,0 gSaazbellen2,2%10 min.6,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
13,5 gBE-256 Sawbrew Abbaye ()bovengist

Wat vinden jullie hier van?
Tips zijn van harte welkom.

Fermon

emiel1

Mijn ervaring is dat je de whisky waar je je snippers in hebt geweekt beter niet kunt toevoegen aan het bier. Ik vermoed dat er taninnes uit het hout in de whisky trekken en daardoor krijg je een vrij wrange smaak

Fermon

Citaat van: emiel1 op 02-10-2018  17:42 uMijn ervaring is dat je de whisky waar je je snippers in hebt geweekt beter niet kunt toevoegen aan het bier. Ik vermoed dat er taninnes uit het hout in de whisky trekken en daardoor krijg je een vrij wrange smaak

Oke bedankt voor je antwoord. Dus wat je bedoeld is de whiskey afgieten, de snippers toevoegen en schone nieuwe whiskey toevoegen?

emiel1

Citaat van: Fermon op 02-10-2018  17:46 uOke bedankt voor je antwoord. Dus wat je bedoeld is de whiskey afgieten, de snippers toevoegen en schone nieuwe whiskey toevoegen?
Ja, precies. Maar ik zou gewoon even de whisky proeven en dan zelf bepalen of je het wel of niet goed vindt smaken

Fermon

Citaat van: emiel1 op 02-10-2018  17:59 uJa, precies. Maar ik zou gewoon even de whisky proeven en dan zelf bepalen of je het wel of niet goed vindt smaken


Ga ik doen. Dank :biersmile:

Jacques

Citaat van: emiel1 op 02-10-2018  17:42 uMijn ervaring is dat je de whisky waar je je snippers in hebt geweekt beter niet kunt toevoegen aan het bier. Ik vermoed dat er taninnes uit het hout in de whisky trekken en daardoor krijg je een vrij wrange smaak

Het is een kwestie van smaak.
Zelf ben ik wel gecharmeerd door de smaak die je krijgt als je houtsnippers geweekt hebt in whisky of een neutraal smakende wodka. De tanninen zijn onderdeel van de "houtbeleving".

Fermon

Citaat van: Jacques op 02-10-2018  22:09 uHet is een kwestie van smaak.
Zelf ben ik wel gecharmeerd door de smaak die je krijgt als je houtsnippers geweekt hebt in whisky of een neutraal smakende wodka. De tanninen zijn onderdeel van de "houtbeleving".

Ik ben van plan om (eindelijk weer) deze week te brouwen. De Amerikaanse medium geroosterde snippers hebben nu al bijna 3 maand liggen weken in de whiskey.
Zijn nu alle 'hout smaken' in de whiskey getrokken en kan ik deze whiskey nu toevoegen tijdens het bottelen? Of is het verstandig om dit toe te voegen tijdens de nagisting/lagering en de snippers ook nog een week of 2 laten weken in het bier?
 

Koen S

Toevoegen tijdens lageren, maar niet alles in 1 keer, best in stappen en na elke toevoeging even proeven. Wanneer  je het gewenste effect hebt bottelen.

Fermon

Inmiddels gebrouwen en hij staat mooi te gisten op 17,5C°. Ik deed de gistkast vanochtend open en er kwam een ontzettende put lucht uit  🤮. De smerigste geur tot nu, maar het zal vast goed komen😁.

Gerald

Citaat van: Fermon op 03-11-2018  15:37 uInmiddels gebrouwen en hij staat mooi te gisten op 17,5C°. Ik deed de gistkast vanochtend open en er kwam een ontzettende put lucht uit  🤮. De smerigste geur tot nu, maar het zal vast goed komen😁.
Komt uit de gist. Hoop dat de smaak je straks bevalt. Bij mij komt deze gist er niet meer in. Vloeibaar was een betere keuze geweest in mijn ogen.

The-Giant-Master

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee. Wel eens op een festival een whiskey infused geproefd uiteraard. Wat mij daar aan opviel dat ze de whiskey soms pas toevoegde als het bier al was getapt. Wat is hierin het verschil? Toevoegen tijdens lagering, bij het bottelen, of pas achteraf?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.