Welke gist voor een bockbier

Gestart door Kokkebil, 02-10-2018 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Welke Wyeast gisten) kan ik het beste gebruiken voor een bock?
Ik heb een paar soorten in de koelkast staan en misschien zit er een tussen die ik zou kunnen gebruiken.

emiel1

Ik zou sowieso voor een ondergister gaan. Bavarian lager bijvoorbeeld?

Thom

Laatst een bock met de Fermentis W34/70 vergst. Is een mooie bock geworden. :biersmile:

Kokkebil

Citaat van: Thom op 02-10-2018  19:12 uLaatst een bock met de fermentis W34/70 vergist. Is een mooie bock geworden. :biersmile:

Sorry, maar dat vraag ik dus niet.
(Dat zei mijn leraar op school ook altijd: Lezen wat er staat.)
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Zoals ik heb gemeld heb ik wat soorten Wyeast, met de vraag welke bruikbaar zou kunnen zijn.

Haagse Wouter

Kun je niet beter zeggen welke gisten je hebt zodat men kan "stemmen" welke ze het geschikst vinden?

Kokkebil

Citaat van: Haagse Wouter op 02-10-2018  19:43 uKun je niet beter zeggen welke gisten je hebt zodat men kan "stemmen" welke ze het geschikst vinden?

Daar zit wat in! Volgens mij zit er geen geschikte bij, maar vragen staat vrij.
Zal eens kijken.

dirk

WY German Ale 1007 of de (bijna gelijke) korrelvariant Fermentis K97

tdp

Waarschijnlijk gaf je leraar je ook het advies om eerst zelf te zoeken, voordat je ging vragen ;)

Afhankelijk van welk bockbier je in de planning hebt:
Bockbier, Dunkles
Dubbelbock
Helles Bock

Je kunt elke ondergister gebruiken voor een bockbier, al is lang elke bock niet meer een ondergister. De Wyeast 1007 lijkt mij geen verkeerde keuze wanneer je een bovengist wilt gebruiken, ik heb de korrelvariant (K-97) recentelijk gebruikt in een Weizenbock.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 02-10-2018  17:12 uWelke Wyeast gisten) kan ik het beste gebruiken voor een bock?
Ik heb een paar soorten in de koelkast staan en misschien zit er een tussen die ik zou kunnen gebruiken.

Kies een gist die weinig esters aanmaakt.

Het grote verschil tussen een bockbier en een dubbel is dat bij een bockbier het accent ligt op de moutigheid van het bier en bij een dubbel op het (Belgische) gistprofiel.


Het vermelden van de gisten die je in je koelkast hebt liggen is handig voor het geven van een goed antwoord... We kunnen niet in jouw koelkast kijken.  ;)

dirk

Citaat van: tdp op 02-10-2018  21:40 uDe Wyeast 1007 lijkt mij geen verkeerde keuze wanneer je een bovengist wilt gebruiken, ik heb de korrelvariant (K-97) recentelijk gebruikt in een Weizenbock.

Volgensmij is dat een hybride gist. Althans zo wordt het wel in de markt gezet. Koel vergisten op 16 graden geeft weinig esters en accentueert de moutigheid. Topgist voor iedereen die (nog) niet met een ondergister wilt werken.

Kokkebil

Uit al deze antwoorden, trek ik de conclusie dat een ondergistend gist gebruikt moet worden.
Dan weet ik wel genoeg ,denk ik.
Ik heb enkele Belgische bier gisten staan, een weizengist en een ale gist, allemaal bovengistend.

Ga ik toch maar weer eens mijn plannetje veranderen en brouwen met de gisten die ik nog heb.
Bedankt voor de reacties.

goom

Citaat van: tdp op 02-10-2018  21:40 uWaarschijnlijk gaf je leraar je ook het advies om eerst zelf te zoeken, voordat je ging vragen ;)



Kijk dat antwoord mag vaker gebruikt worden.
Complimenten

Kokkebil

Citaat van: goom op 03-10-2018  12:41 uKijk dat antwoord mag vaker gebruikt worden.
Complimenten

Waarom moeilijk gaan zitten zoeken, als iemand de kennis paraat heeft en die wil delen.
Ik zie het probleem niet zo!

tdp

De vraag is of je wat wil leren, of dat je de vraag beantwoord wil zien.

Kokkebil

Citaat van: tdp op 03-10-2018  13:17 uDe vraag is of je wat wil leren, of dat je de vraag beantwoord wil zien.

Beide!
 :proost: :proost: :proost: :proost: :proost:

Robert1968

Citaat van: Kokkebil op 03-10-2018  10:43 uIk heb enkele Belgische bier gisten staan, een weizzengist en een ale gist, allemaal bovengistend.

Ga ik toch maar weer eens mijn plannetje veranderen en brouwen met de gisten die ik nog heb.
Bedankt voor de reacties


Maak een Weizenbock. Heb ik pas gedaan met de Danstar Munich Classic korrelgist. Fantastisch bier geworden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.