NaHC03

Gestart door Jedoka, 02-10-2018 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jedoka

Hallo,

Binnenkort wil ik onderstaand recept brouwen, een soort Steam, een beetje een combi tussen de snelle pils methode en ondergist op bovengist temperatuur.
Maar.... wanneer ik in BrouwHulp de waterbehandeling bekijk moet er naar mijn idee best veel NaHC03 ( natriumwaterstofcarbonaat ) bij wat ik nog niet eerder heb hoeven te gebruiken. Daarnaast blijven er een aantal vakjes roodgekleurd en ik weet niet goed hoe of wat, iemand die een stukje uitleg kan geven of het verhaal klopt. Voor zover ik weet is NaHC03 gewoon bakingsoda...


bij voorbaat dank


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk14
Naam receptNovamber Steam
Brouwdatum28-09-2018
BierstijlCalifornia Steam
Volume20,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Daniels)29 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement83,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Arnhem Fikkers Dries
1,60 gCaCl2
2,40 gCaSO4
59,80 gNaHCO3
9,04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
92 mg/l4 mg/l825 mg/l2305 mg/l31 mg/l77 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,500 kgThe Swaen LagerDe Swaen4 EBC77,8 %
1,000 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC22,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,9 gCascadepellets5,5%90 min.7,7 IBU
6,9 gTargetpellets12,7%first wort hop13,6 IBU
9,9 gCascadepellets5,5%60 min.7,2 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%10 min.2,6 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,9 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]20,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,9 IBU
B38 Amber lager ()ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting12,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


mbroek

Ontzuren met melkzuur, en anders helemaal niet ontzuren. Dit lijkt mij ook niet goed wat je nu doet.

MarcelS

Een initiële maisch pH van 4,4 is wel erg laag. De invloed van de gebruikte mouten geven namelijk nooit deze waarde. Weet je zeker dat je de pH van je waterrapport juist hebt ingevuld? In jouw geval 7,82. Is de data van de mouten in je database juist?  Is dat databestand misschien corrupt?

emiel1

Ik had iets soortgelijks laatst ook. BrouwHulp opnieuw opstarten en het nog een keer proberen loste het voor mij op

MarcelS

Het recept opnieuw invoeren kan ook helpen. Zo ben ik van een negatieve Cl/SO4 waarde afgekomen.

mbroek

Citaat van: MarcelS op 02-10-2018  12:26 uHet recept opnieuw invoeren kan ook helpen. Zo ben ik van een negatieve Cl/SO4 waarde afgekomen.

Goed idee, en dan de mouten 1 voor 1 invoeren en steeds even kijken waarop de Maisch pH staat. Best mogelijk dat er een is die de boel verziekt door de pH zover omlaag te halen.


Jedoka

Dank allemaal, ik ga het recept opnieuw invoeren, laat ik de oude staan kan ik goed vergelijken (mits er iets veranderd).

Jelle

Jedoka

Dus, gewoon een kwestie van BrouwHulp opnieuw opstarten. Ik voerde de receptuur nog een keer in voordat ik BrouwHulp opnieuw had opgestart toen kwamen er helemaal mooie waardes uit de waterbehandeling. nu is het goed!



Dank allen

Jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.