1e batch niet echt gelukt...

Gestart door remon de boer, 30-09-2018 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remon de boer

Hallo allen,

Vandaag mijn 1e brouwsel geproefd. En ik ben niet echt tevreden. Het is een moutextract pakket van Brewferm de palido. Hij is wat zurig en schuimt niet. Ook ruikt hij wat zurig. Er zit onder in de fles een klein laagje wit/grijze drap.
Ik heb verder wel de handleiding gevolgd. Heeft iemand ervaring met dit pakket en waar komt een zurige smaak vandaan?

Johan_vL

Die zurigheid kan door een infectie komen. Belangrijk bij bierbrouwen is schoonmaken en ontsmetten. Alles na het koken of alles beneden 80Celsius en waarmee het bier in aanraking komt moet ontsmet zijn. Dat is een proces wat je vanzelf leert, ik zou zeggen, maak gebruik van de zoekfunctie, zet hem op geheel forum ipv in dit topic en dan kom je heel veel te weten... :brouwen:

j.heesters3

Citaat van: Johan_vL op 30-09-2018  19:14 uDie zurigheid kan door een infectie komen. Belangrijk bij bierbrouwen is schoonmaken en ontsmetten. Alles na het koken of alles beneden 80Celsius en waarmee het bier in aanraking komt moet ontsmet zijn. Dat is een proces wat je vanzelf leert, ik zou zeggen, maak gebruik van de zoekfunctie, zet hem op geheel forum ipv in dit topic en dan kom je heel veel te weten.... :brouwen:

Ik ben het met Johan eens. Schoonmaken en ontsmetten zijn de belangrijkste zaken bij het brouwen. Ik zorg altijd dat mijn gebruikte spullen na een brouwdag zijn schoongemaakt en ontsmet en ook wanneer ze weer tevoorschijn komen op een nieuwe brouwdag. Overdrijven hiermee kan geen kwaad ;)

Broudoe

Jos

bob

Het Brewferm palido- pakket is een tarwebier, en tarwe geeft een zurige smaak aan het bier.
De grijs/witte laag op de bodem is gist.

Heisenberg

Geen schuim? Hoe lang zit het op de fles? Suiker toegevoegd voordat je ging bottelen? Lang genoeg laten gisten? Die drap op de bodem kun je enigszins verminderen door te lageren. Bij het overhevelen ben je al een hoop kwijt. En er inderdaad voor zorgen dat alles gedesinfecteerd is (bottelemmer, kraantje, flessen) voor gebruik. Na gebruik alles goed schoon maken is het advies. Minder leuk werkje maar wel heel voornaam!

remon de boer

ik heb het nu 3 week op de fles en heb er inderdaad suiker bij gedaan voor het bottelen.
heb het eerst overgeheveld voor ik het in de fles heb gedaan.
schoonmaken heb ik wel gedaan maar ga de komende batch dat proberen beter te doen. de eerste keer met oxi plus alles gespoeld zowel voor als na de tijd. heb nu inmiddels star san aangeschaft en o.a. een spuitbus met demi water aangemaakt en spay zo alles in voor gebruik en spoel het schoon.

Heisenberg

Citaat van: remon de boer op 01-10-2018  09:51 uik heb het nu 3 week op de fles en heb er inderdaad suiker bij gedaan voor het bottelen.
heb het eerst overgeheveld voor ik het in de fles heb gedaan.
schoonmaken heb ik wel gedaan maar ga de komende batch dat proberen beter te doen. de eerste keer met oxi plus alles gespoeld zowel voor als na de tijd. heb nu inmiddels star san aangeschaft en o.a. een spuitbus met demi water aangemaakt en spay zo alles in voor gebruik en spoel het schoon.
Heb je meerdere flesjes geprobeerd? Heb je bottelsuiker apart in de flesjes gedaan of opgelost in je bottelemmer? Het kan een infectie zijn, ik weet het niet.

Desinfecteren neem ik altijd heel serieus, misschien af en toe te serieus. Ik was bijvoorbeeld mijn handen grondig, spuit Starsan op mijn handen en leg mijn kroonkurken in een Starsan badje voordat ik ze op de flessen aanbreng. Ik bottel rechtstreeks in de fles via het kraantje. Het kraantje spuit ik in met wat alcohol voordat ik begin met bottelen. Elk fles spoel ik uit met Starsan en zet ze op de kop in een flessenboom om uit te lekken. Ik spoel ze daarna niet uit. Don´t fear the foam hoor ik vaker. Niet bang zijn voor het schuim. Het kan geen kwaad.

Jacques

Citaat van: remon de boer op 30-09-2018  17:15 uHallo allen,

Vandaag mijn 1e brouwsel geproefd. En ik ben niet echt tevreden. Het is een moutextract pakket van Brewferm de palido. Hij is wat zurig en schuimt niet. Ook ruikt hij wat zurig. Er zit onder in de fles een klein laagje wit/grijze drap.
Ik heb verder wel de handleiding gevolgd. Heeft iemand ervaring met dit pakket en waar komt een zurige smaak vandaan?

Dat laagje "wit/grijze drop" is gist en mogelijk ook wat eiwit. Zelfgebrouwen bieren met hergisting op de fles hebben altijd een gistdepot. Het beste is het om het bier niet met te veel gist te bottelen. Laat het bier nadat de vergisting beëindigd is nog een dag of 5 staan zodat het helder wordt en de gist kan uitzakken. Hevel het bier over naar een bottelvat en laat zo veel mogelijk gist achter in het gistvat. Pas goed op voor oxidatie bij het overhevelen. Laat het bier niet kletteren.

Hoelang geleden heb je het bier gebotteld?
Het komt vaak voor dat kort na een het bottelen een hoger gehalte heeft aan acetaldehyde. Een stof die wat doet denken aan groene appels. Vaak wordt deze smaak verward met een zure smaak.

Als het bier nog niet zo lang geleden gebotteld is kan het zijn dat er zich nog weinig koolzuur gevormd heeft. Voor een schuimend bier heb je koolzuur nodig...

Wanneer je bier al een tijdje geleden gebotteld is en het smaakt zurig dan ligt het meer voor de hand dat je bier inderdaad geïnfecteerd is. De slechte schuimhoudbaarheid kan in dat geval een gevolg zijn van te veel gist in de fles. Wanneer gist te weinig voeding heeft sterft deze af. De inhoud van de gistcel komt dan vrij, waaronder eiwitsplitsende enzymen. Door de afbraak van middellange eiwitten wordt de schuimhoudbaarheid aanzienlijk minder.

remon de boer

Het bier is nu ongeveer 3,5 week geleden op de fles gekomen. Heb er inderdaad wel suiker bij gedaan. 70 g op 10 liter en deze eerst in kokend water opgelost.
Ik heb het bier eerst in een 2e gistvat laten lopen en inderdaad veel grijze drap in mijn 1e gistvat.

Ik ga het nu eerst nog een aantal weken laten staan en hopelijk trekt de 'zure' smaak verder weg.
De 2e batch die ik heb gemaakt is in ieder geval alles beter schoongemaakt ook deze heb ik afgelopen zondag op de fles gedaan en hier alles beter schoongemaakt. Dit is overgens een heel ander bier dus smaak zal ik niet kunnen vergelijken.
in ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik sta nog in de babyschoentjes wat brouwen betreft en moet en wil uiteraard nog een hoop leren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.