Eerste Barley Wine, gestokte vergisting. Oorzaak?

Gestart door Oink, 01-10-2018 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oink

Beste collega brouwers,

2,5 week geleden mijn eerste echte zware bier gebrouwen, een Barley Wine. Dit is nu mijn 13e of 14 brouwsel en mijn eerste gestokte vergisting.
De vergisting is gestokt op SG1040 met een start bij SG1103, gemeten met refractro (inclusief correctie) en de dobber.

Ik heb een vermoeden wat de oorzaak is maar ben natuurlijk erg nieuwsgierig welke diagnose jullie stellen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBarley WIne 2018
Kenmerk
Brouwdatum14-9-2018
BiertypeBarley wine
Aantal liters25
Gewenst begin SG1108 (10,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater43,3 liter
Maischdikte2,9 l/kg
Maischwater36,2 liter
Spoelwater7,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur45 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid82 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Caramunich2,9 %369 gr123 EBC
Special B1,9 %246 gr391 EBC
Pale alemout79,0 %10000 gr6 EBC
Carafa III0,4 %50 gr1084 EBC
Pilsmout 3 EBC15,8 %2000 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Galena13,2 %80 gr90 minuten74 EBU
East Kent Golding5,8 %40 gr10 minuten6 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Zoethout16 gr5 Min.
Koriander6 gr15 Min.
Jeneverbes15 gr15 Min.

Opmerkingenzoethout: 4g per 10 liter

koriander: 1 a 2 gram per 10 liter, 15 minuten
Jeneverbes. 5 gram per 10 liter


Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort2 zakjes Safale S-04 en 1 zakje S-05
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten2,9 l/kg
278°C5 minuten2,9 l/kg

De maischtemperatuur was een halve graad te warm, gemeten met een goedkope digitale sensor.

Brouwdag ging naar mijn idee voorspoedig. Start SG van 1103 (refractometer), in de vergistingskast op 20 graden.
Na 4 dagen SG1042 (omgerekend)  8,3%
Na 10 dagen SG1040   8,7%
Na 12 dagen SG1040   

Ik ben redelijk experimenteel aangelegd en ik wil dus uitsluiten of dit aan:
- De rek is uit de gist
- Of te warm of te kort gemaisht

Om dit te testen heb ik 400 gram kristalsuiker toegevoegd. Als de gist nog actief is start de vergisting weer, zo niet dan niet.
Na toevoegen van de suiker een virtueel start +-SG1110
Na 3 dagen weer gezakt tot SG1040

De gist lijkt dus wel actief en de conclusie dus, te kort of te warm gemaisht.

Klopt mijn gedachtegang en kunnen jullie wat zeggen over de oorzaak, te kort of te warm?

CeesM

De gebruikte gisten hebben een middelmatig einddensiteit. Ik meen dat ze niet hoger komen dan 8% Alc.Vol.

Oink

Dat is ook nog een oorzaak. Al had ik dan niet verwacht dat na toevoegen van suiker de vergisting weer verder gaat.

S05 kan wel iets hogere percentages aan dacht ik.

CeesM

Dan zal de SG denk ik niet verder zakken. Maischtijd en temperatuur zoals omschreven geven een iets zoeter bier, en met zo'n moutstort van ca. 13 kilo op 25 liter zit er nog wat onvergistbare suikers in. Ik zit nu toevallig een Barly Wine van brouwerij kees te drinken en deze is ook vrij zoet.
Komt jou recept uit BrouwHulp? Dan kan je ook zien wat de eind SG zou kunnen zijn.

Sjoerd

Ik heb nog nooit gebrouwen met deze gisten, maar inderdaad niet ondenkbaar dat ze zo'n hoge begin SG eigenlijk niet aankunnen. Je zou een gistvoeding in beetje water kunnen koken, aflaten koelen tot kamertemperatuur en dan toevoegen. Vervolgens (niet al te hard) zwenken met het vat. Ik heb op de wijze al een paar keer een verstokte vergisting weer aan de gang gekregen.

Jacques

Je hebt op dit moment een alcoholgehalte van ongeveer 8,5%.
Volgens de informatie van Fermentis heeft de S-04 een alcoholtolerantie die tegen de 10% aan loopt.

De S-05 ken ik niet. Waarschijnlijk wordt de US-05 bedoeld. Die gist heeft een alcoholtolerantie rond de 9% volgens Fermentis.


Het is zeker niet uit te sluiten dat je tegen de grenzen van de gist aanloopt.

Oink

Goed dat ik de vraag gesteld heb, dit was niet mijn verdenking.

Zelf verdenk ik mijn temperatuur meting, dit varieert soms behoorlijk in de maisshpan aangezien ik (nog) geen automatisch roerwerk heb.

Hoe kom ik er achter of de alcoholtolerantie het probleem is? Ik heb nog een Mangrove Jack's New World Strong Ale liggen, die moet wel 12% aan kunnen.

Jacques

Citaat van: Oink op 02-10-2018  07:16 uHoe kom ik er achter of de alcoholtolerantie het probleem is? Ik heb nog een Mangrove Jack's New World Strong Ale liggen, die moet wel 12% aan kunnen.

Neem een monster en voeg daar suiker en een heel klein beetje gistvoeding aan toe. Als je geen vergisting ziet na 2 dagen is het bijna zeker dat het alcoholgehalte het probleem is.

Voor de Mangrove Jack's M42 zie https://www.mr-malt.com/mangrove-jack-s-belgian-ale-m41-g-1219.html

Oink

Kleine update. Geen gistvoeding liggen en weinig tijd. Heb dus maar de MJ New world strong ale toegevoegd.

Over een paar dagen maar eens kijken of er weer beweging in komt.

Jacques

Citaat van: Oink op 04-10-2018  23:22 uKleine update. Geen gistvoeding liggen en weinig tijd. Heb dus maar de MJ New world strong ale toegevoegd.

Over een paar dagen maar eens kijken of er weer beweging in komt.

Het toevoegen van een andere gist zonder gistvoeding heeft niet zo veel zin.
De eerder gist heeft zowat alle aminozuren, mineralen en vitaminen verbruikt. Vandaar ook het advies om gistvoeding toe te voegen.

Oink

Update.

Afgelopen dinsdag in de gelegenheid om gistvoeding te kopen en toe te voegen. Nu weer waterslot activiteit, 2 bubbels per minuut. Benieuwd waar de dichtheid heen gaat.

Bedankt voor de tips, ik zocht het in compleet de verkeerde hoek.

Oink

Gister opnieuw gemeten en nu op 1033 en dus nog 7 punten gedaald in een week na toevoeging van de gistvoeding.

Het waterslot laat nog wel wat activiteit zien dus nog maar even wachten.

hansHalberstadt

Citaat van: Oink op 02-10-2018  07:16 uHoe kom ik er achter of de alcoholtolerantie het probleem is? Ik heb nog een Mangrove Jack's New World Strong Ale liggen, die moet wel 12% aan kunnen.
Een beetje van het bier 2 x verdunnen en dan kijken of het nog verder gist.

hansHalberstadt

Ik denk dat het ook door je maischschema komt en de donkere mouten bij donkere bieren heb ik heel vaak dit soort getallen, hoewel dan nog wel iets hogere SVG tegen 67%. Maar jij hebt heel zwaar bier en dik beslag en combinatie met 67 graden eenstaps verklaart het misschien. bier 2 x verdunnen en aanenten met wat verse slurry kan aantonen of er nog vergistbare suiker inzit die nog niet is vergist (dus alcoholtolerantie of te weinig gist) of dat het niet verder gist (veel onvergistbare suikers tgv je maischschema). verse slurry kun je maken door met wat wort een startertje te maken en dat laten bezinken in de koelkast, afgieten en dan wat 2 x verdunt bier erbij. 

haicoterbeek

Als je begint met een sg van 1,103 en je voegt geen extra suiker toe dan kom je bij een SVG van 80% uit op een eind sg van 1,020
Veel verder zal het sg niet zakken met deze gist omdat alle vergistbare suikers zijn gebruikt.

Als je dit met de refractometer zou meten moet deze 1,033 aanwijzen.

Waar meet jij je eind sg mee?

seed7

Je bent met te weinig gist begonnen, daardoor verbruik de gist heel snel de bouwstoffen in het wort, zoals Jacques al schreef. Gevolg, veel niet meer fitte cellen en een stokkende gisting. Een makkelijk suikerhapje gaat er nog wel in, complexere suikers niet meer of heel langzaam.

Korrelgist, grofweg 1 g/l / 12 Plato

Ingo

haicoterbeek

Citaat van: seed7 op 16-10-2018  16:47 uJe bent met te weinig gist begonnen, daardoor verbruik de gist heel snel de bouwstoffen in het wort, zoals Jacques al schreef.
3 zakjes korrelgist op 24 liter te weinig?

seed7


hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 16-10-2018  20:07 uSG 1108

Ingo
27 plato. Dus 25 x 27/12=56g gist=5 zakjes x 2,30 per zakje 11,50 aan gist. Wordt wel een duur biertje zo.
Maar ik zou eerst het testje doen met 2 x verdunnen van het bier met verse slurry om de oorzaak te bewijzen.
Stel dat je 2 zakjes neemt en dan wort belucht en herbeluchting na 6 uur. Heb je dan voldoende gist?

haicoterbeek

Citaat van: seed7 op 16-10-2018  20:07 uSG 1108

Ingo
Dank je Ingo! Kwartje is gevallen

Oink

Ik heb mrmalty gebruikt en die vertelde mij 2.2 zakje van 11.5 gram. Zelf heb ik verder niet te veel nagedacht  :).
Te weinig gist is natuurlijk wel wat anders dan te weinig voeding. Ik kan me voorstellen dat zo'n zware wort veel van de gist vraagt en dat daarom de voedingsstoffen op zijn.

Alles is gemeten met de refractometer, de getallen in dit draadje zijn allemaal omgerekend met Brewking (android app).

Hij blijft nu hangen op 1033 (1063 op refracto) en een SVG van 70% wat me niet heel verkeerd lijkt. Als hij even zo blijft ga ik bottelen.

Ik vermoed dat ik de volgende keer kan verbeteren:
- Maischtemperatuur beter regelen
- Gist met hogere alcohol tolerantie
- (nog) meer gist toevoegen?
- Bij een zware wort gistvoeding toevoegen

Op het moment ben ik mijn installatie aan het omzetten naar een simpele RIMS en hoop daarmee ook beter de temperatuur te kunnen meten tijdens het maischen.

Volgende brouwsel wordt een RIS dus graag nog wat input op de hoeveelheid benodigde gist.

hansHalberstadt

70% SVG lijkt me toch redelijk normaal met dit recept. 4.5 week gisting is wel vrij lang, dus dat duidt toch op te weinig gist. Met bv 2 x zoveel gist zou ik verwachten dat je dan misschien op SVG=73-75% was gekomen in bv 2 weken. Dat is wat je ongeveer wilt hebben.

seed7

Citaat van: Oink op 18-10-2018  13:58 uTe weinig gist is natuurlijk wel wat anders dan te weinig voeding.

Als je te weinig gist toevoegt ziet een gistcel een grote hoeveelheid voedingsstoffen tov van het aantal collega cellen en zal sneller/makkelijker/eerder/vaker delen. Dit delen is wat heel veel voedingsstoffen kost. Na een paar generaties ziet de wereld er ineens heel anders uit, veel cellen weinig voeding. Cellen stoppen met delen, stellen het metabolisme om, flocculeren en sedimenteren. De cellen die dat niet doen zijn minder fit en klein in aantal.

Gebruik je voldoende gist dan is er minder groei en deling en zijn er later in het proces meer voedingsstoffen. Met name stikstofverbindingen. Suiker is, zoals je zult proeven, het minste probleem qua beschikbaarheid van voeding.

Dus, t.a.v. wat ik van je heb gekwoot, neen het is niet iets anders.

Ingo

Oink

Duidelijk verhaal allen. Zo leer ik elk brouwsel veel, bedankt.

Wat ik nog niet snap is hoe ik de hoeveelheid gist moet bepalen. Veel gelezen over mrmalty maar dat is blijkbaar ook niet de heilige graal.

De barley wine afgelopen maandag gebotteld. Ik laat jullie over 3 maand weten hoe die smaakt.

Matthijs

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 18-10-2018  19:00 uGebruik je voldoende gist dan is er minder groei en deling en zijn er later in het proces meer voedingsstoffen. Met name stikstofverbindingen. Suiker is, zoals je zult proeven, het minste probleem qua beschikbaarheid van voeding.

Ingo
Een van de methodes is om de gist te laten groeien in een starter. Maar het zou mooi zijn als we dan richtlijnen hebben hoeveel gram per miljoen gistcellen van welke voedingsstof je dan toe moet voegen.

Oink

Kleine update.

Na regelmatig proeven is de BarleyWine naar mijn idee nu op smaak. De afgelopen maand was de jeneverbes vrij sterk (scherp) aanwezig, gisteravond vond ik het voor het eerst gebalanceerd smaken. Er zit ruim koolzuur in, vermoedelijk gist hij dus nog langzaam door. Voor de zekerheid alles maar in plastic zakken in de kelder gezet.  :)

Het is een er vol bier geworden wat vermoedelijk wel iets met de vergistingsgraad te maken heeft. Het is zeker geen door drinker, na 1 flesje zit je eigenlijk gewoon al vol.

Al met al wel tevreden, alcohol warmend bier voor de komende twee maanden.

hansHalberstadt

Citaat van: Oink op 02-10-2018  07:16 uHoe kom ik er achter of de alcoholtolerantie het probleem is?
Een half litertje afhevelen en daar nog wat sterke suikeroplossing bij 20 gram opgelost in 20 ml water. Als het dan weer gaat gisten dan zat je onder de alcoholgrens. Als het niet gaat gisten dan kan het zijn dat je boven de alcoholgrens zit of dat de gist uitgewerkt was. (Dus dan weet je eigenlijk niets.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.