Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel  (gelezen 904 keer)

Offline Ekaliath

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel
« Gepost op: 01-10-2018 17:02 u »
Hallo Hobbybrouwers!

Laat ik beginnen met zeggen dat ik niet zeker weet of dit topic hier thuishoort of niet, als dat niet het geval is, sleept men hem hopelijk vanzelf naar de goede hoek van dit forum.

Hoewel ik al langer een bierliefhebber ben, ben ik pas recent geinteresseerd geraakt in het brouwen ervan. Na het een en ander te hebben gelezen en gezien, besloot ik dat ik het zelf wilde proberen. Ik ben me toen wat meer in het proces gaan verdiepen door te lezen, waarvan een hoop op dit forum en de wiki. Snel kwam ik tot de conclusie dat ik om bier te brouwen behoorlijk wat spullen nodig had. Dit was op zich geen probleem, echter wilde ik ook weer niet meteen de hoofdprijs uitgeven voor een eerste keer proberen. Ik heb dus keuzes gemaakt ik wat ik wel aangeschaft heb en wat (nog) niet. Ook waren er dingen die ik zelf gemaakt heb, om zo ook weer iets te besparen.

Zo ver voor de korte introductie, tijdens mijn zoektocht naar informatie over het brouwproces ben ik vaak op dit forum uitgekomen. Het leek me daarom leuk om, na eerst enkel te hebben gelezen op het forum, een post te maken en jullie van A tot Z mee te nemen in hoe het brouwen van mijn eerste bier en het traject daar naartoe is verlopen. Dit is hoe ik het gedaan heb, ik wil met deze post absoluut niet zeggen dat ik het heb gedaan zoals het moet, of dat hoe ik het heb gedaan een goed voorbeeld is. Het is gewoon hoe ik het heb gedaan!

Ik had besloten dat ik niet eerst wilde beginnen met blikbrouwen maar meteen aan het 'echte' werk wilde. Ik had dus een recept nodig. Ik besloot dat mijn eerste brouwsel een tripel zou worden. Ik heb meerdere recepten bekeken en vergeleken en heb aan de hand daarvan mijn recept samengesteld. Ik wilde er een simpel 'basis' recept van maken, zodat ik later met kleine aanpassingen variaties kan maken en het recept kan perfectioneren. Ik heb dan ook geen kruiden toegevoegd aan deze tripel, ook om het een basis recept te houden, maar ook omdat ik denk dat de gebruikte hopsoorten voldoende kruidige smaak zullen geven voor een tripel.

Het recept

Volume: 10 L
Pilsmout 3 EBC: 2500 gram
Tarwemout donker 15 EBC: 800 gram
Kristalsuiker: 250 gram
Wyeast 3522 XL Belgian Ardennes: 1 pak
Hop Brewers Gold: 10 gram
Hop Amarillo: 15 gram

Zoals gezegd had ik dus spullen nodig. Het duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid, maar de tijd was daar! Mijn spullen werden geleverd.

De spullen

Pan 21 L
Pan 10 L
Arsegan Brouwemmer 25 Liter compleet
Gistingsvat 31 L wit-groen kraan waterslot
Maatglas kunststof 100 ml
Hydrometer 3-schalig ST kleurverdeling
Hop-kookzakjes herbruikbaar 10 st
Kroonkurkapparaat LUXE gestanste koppen 26 + 29 mm
Kroonkurken GOUD 26 mm 500 st
Arsegan PURO OXI ® 1000 g
Roerspaan / Bierspaan Hittebestendig 52 cm

Flesjes reinigen

Een aantal dagen van te voren heb 48 bierflesjes schoongemaakt. Ik begon door ze te laten weken in een badkuip met chloor en schoonmaakmiddel. Vervolgens zijn ze de vaatwasser in gegaan en daarna gekookt. Op de brouwdag zelf heb ik ze laten weken in de Puro Oxi en vervolgens gespoeld. Ik weet niet of dit de perfecte en correcte manier van flessen reinigen is, maar het leek mij voldoende.

De brouwdag

Vooraf een opmerking: ik heb alle spullen die ik gebruikt heb voor gebruik steeds schoon gemaakt met de Puro Oxi. Ik zal dus niet steeds vooraf zeggen dat het spul schoongemaakt is, maar het is wel gebeurd.

Zoals te zien onder het kopje spullen heb ik geen schrootmolen gekocht. Ik heb de mout voor dit brouwsel vooraf geschroot besteld. In de toekomst wil ik zeker een schrootmolen aanschaffen, maar om te beginnen leek me dit prima. Het was gewoon een pure financiële overweging.

Ik begon met het verwarmen van 8 L water in de brouwpan (21 L), en 7 L water in de spoelpan (10 L).

Toen de brouwpan op temperatuur was heb ik de mout erbij gedaan. Voor het maischen heb ik onderstaand schema aangehouden. Zoals te zien op de foto hierboven heb ik gebrouwen op mijn elektrische kookplaat. Op zich ging dat prima. De kookplaat heeft genoeg vermogen om de temperatuur op voeren naar het kookpunt, en zelfs een aardige rollende kook te produceren. Wat wel moeilijk was, was het op een specifieke temperatuur houden tijdens het maischen. In de toekomst wil ik dan ook zeker een gasbrander aanschaffen.

50-58 ℃ 10 min
61-63 ℃ 30 min
72-75 ℃ 20 min

Na het maischen heb ik mijn zelf gemaakte hevelfilter (gemaakt volgens deze instructies https://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx )in het wort laten zakken. Ik heb het overgeheveld naar mijn gistingsvat. Het hevelen met dit filter ging helemaal prima, het heeft constant vloeiend doorgelopen. Toen al het wort in het gistingsvat zat, heb ik in porties het opgewarmde spoelwater over de overgebleven mout gegoten, en ben ik verder gegaan met hevelen. Het gistingsvat en de pan achteraf uiteraard beiden wederom schoongemaakt.

Het was nu tijd om te koken. Ik heb gebruik gemaakt van hop kookzakjes, omdat dat me veel gemakkelijker leek. In totaal heb ik 60 minuten gekookt via onderstaand schema.

Start: 10 gram Brewers Gold
Na 45 min: 15 gram Amarillo
Na 50 min: 250 gram suiker

Tijdens het koken heb ik, zoals ik ergens eerder al zei, geen problemen gehad ondanks dat ik op mijn kookplaat moest werken. Zodra ik overstap op een grotere pan, zal ik ook overstappen op een gasbrander.

Na het koken moest het wort gekoeld worden. Net zoals de hevelfilter heb ik deze zelf gefabriceerd, alleen had ik hier geen instructies bij. De wortkoeler maken was gelukkig niet zo moeilijk, en werkte heel erg goed! Het duurde ongeveer 20 minuten om van het kookpunt naar 20 graden celcius te gaan.

Ik heb op dit punt ook het begin SG gemeten: 1092

Vervolgens heb ik het brouwsel overgegoten in het gistingsvat en de gist toegevoegd. Ik heb het vat op een donkere plek op kamertemperatuur weggezet. Nu begint het grote wachten...

Na 8 dagen heb ik de eerste SG meting gedaan. Het SG was toen 1020. Vervolgens heb ik 3 dagen achter elkaar opnieuw het SG gemeten, deze bleef steeds 1020. Ik besloot op de 4e dag, (dus na 12 dagen) te bottelen.

Het bottelen ging op zich goed, maar het apparaat (Kroonkurkapparaat LUXE gestanste koppen 26 + 29mm) voelt niet heel stevig aan, wellicht dat ik in de toekomst een andere aanschaf, maar voor nu is dit prima. Ik heb per flesje van 0,33 L, 2 gram suiker toegevoegd.

Het bottelen is 4 dagen geleden. Ik ga nu iedere 2 weken een flesje opentrekken om de smaak/het koolzuurgehalte in de gaten te houden.

Conclusie

Ik vond het brouwen heel erg leuk, en ben op zich blij met hoe alles gelopen is. Voor de toekomst wil ik heel graag een moutmolen hebben, dus dat staat als eerste op mijn lijstje. Als volgende brouwsel overweg ik een Russian Imperial Stout te maken, maar of dat als tweede brouwsel verstandig is, weet ik niet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Eerste brouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 01-10-2018 17:24 u »
Voor een eerste brouw ben je heel goed bezig!
Twee dingen die me meteen opvielen:
•Je gebruikt erg weinig hop. Kan een keuze zijn natuurlijk.
•Je meet je eerste SG tijdens de vergisting?

Offline Ekaliath

• *
« Reactie #2 Gepost op: 01-10-2018 17:57 u »
Voor een eerste brouw ben je heel goed bezig!
Twee dingen die me meteen opvielen:
•Je gebruikt erg weinig hop. Kan een keuze zijn natuurlijk.
•Je meet je eerste SG tijdens de vergisting?

Bedankt voor de feedback! Ik twijfelde zelf ook over de hop. Ik had een online tool gebruikt om de IBU te berekenen, misschien dat ik dat niet helemaal goed gedaan heb, maar ik wilde binnen de grenzen van een tripel blijven.

De eerste keer SG meten was na het koelen, ik zie nu dat ik dat wat knullig heb opgeschreven. Met die "eerste keer", bedoelde ik de eerste keer na het in het gistingsvat te hebben gedaan.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Eerste brouwsel
« Reactie #3 Gepost op: 01-10-2018 18:56 u »
Komt helemaal goed hoor

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 01-10-2018 22:36 u »
Ziet er goed uit, alleen zou ik die groene PVC slang vervangen voor een silliconen slang. Er gaat immers vloeistof van ca. 75 ºC doorheen waardoor PVC niet echt voedselveilig is.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2018 00:46 u »
Kijk das nog eens een mooie samenvatting van een eerste keertjuuh!
Als je toch nog wat wilt optimaliseren?

Begin dan met je vergistingsproces. Het belang  om alle spullen die in aanraking komen met het wort goed te ontsmetten is je al duidelijk. Oxi en Caustic producten zijn reinigingsmiddelen, geen ontsmettingsmiddelen. Probeer chloorhoudende producten te mijden. Deze zijn slecht voor het milieu, voor je materiaal en voor je bier. Star-san is een prima ontsmettingsmiddel.
Zorg zo snel mogelijk voor een temperatuur geregelde vergistingskast. De kwaliteit van je bier zal hierdoor sterkt toenemen.
Leer je gist kennen en knuffel deze. Zorg voor  de juiste omstandigheden (voldoende voedingsstoffen, voldoende zuurstof, voldoende gezonde gistcellen en de juiste temperatuur) en de gist zal je belonen met een prima bier.

Proost!

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
« Reactie #6 Gepost op: 02-10-2018 07:46 u »
Mooi verslag, ben benieuwd naar het resultaat!

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2018 07:47 u »
Mooi gedaan. Die kraan in je keukenkastje. Mooi idee. Dat ga ik ook maken. En dan blijft mijn spiraalkoeler daar meteen in wonen.  ;)

Inderdaad die groene slang moet je vervangen door silicone. En zoals Haico al aangaf: een temperatuur geregelde vergistingskast. Was na een startset het eerste dat ik aanschafte.

Goed bezig!!! :brouwen: :brouwen: :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #8 Gepost op: 02-10-2018 08:59 u »
Ik zie geen kraan op de uitloop van de hevelfilter. Een kraan is geen overbodige luxe. Daarmee kan je de uitstroom en dus ook de suikeropname uit de bostel tijdens het spoelen verbeteren.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #9 Gepost op: 02-10-2018 10:44 u »
Mooi verslag. Lekker bezig.
Begin volgende keer met spoelen, voordat het moutbed droogvalt.
Als je eerst alle wort eruit laat lopen, compacteerd het moutbed en kan je filterproblemen krijgen.

Buig de uiteinden van je koeler naar buiten en iets naar beneden.
Dan kan er niets in je wort lopen, als er eens wat lekt.

Maar lekker bezig.
De basis ziet er goed uit.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2018 11:20 u »
Ik zie geen kraan op de uitloop van de hevelfilter. Een kraan is geen overbodige luxe. Daarmee kan je de uitstroom en dus ook de suikeropname uit de bostel tijdens het spoelen verbeteren.
Dat is zeker een goeie tip! Mag niet ontbreken.
In het begin langzaam filtreren. Als het filterbed gevormd is de filtratie opvoeren.

Offline Ekaliath

• *
« Reactie #11 Gepost op: 02-10-2018 18:34 u »
Bedankt voor alle reacties en tips! Over de kraan op het hevelfilter: hoe gaat dat in zijn werk? Aanzuigen en vervolgens de kraan erop doen? Of aanzuigen aan de kraan?

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #12 Gepost op: 02-10-2018 20:54 u »
Bedankt voor alle reacties en tips! Over de kraan op het hevelfilter: hoe gaat dat in zijn werk? Aanzuigen en vervolgens de kraan erop doen? Of aanzuigen aan de kraan?
https://www.toolstation.nl/shop/p31103?channable=e17468.MzExMDM&utm_source=beslist&utm_campaign=beslistfeed&utm_medium=feed&utm_term=31103

Deze kogelkraan in de koperen leiding monteren. Hierdoor kun je de flow regelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 02-10-2018 22:29 u »
Oxi en Caustic producten zijn reinigingsmiddelen, geen ontsmettingsmiddelen.

Zowel oxi-producten (percarbonaat) en zeker Chemipro Caustic als Puro Caustiic (natriumhypochloriet) hebben naast een reinigende werking ook een desinfecterende werking.

Zie onder andere http://www.nl.junshengchemicals.com/news/sodium-percarbonate-non-toxic-odorless-non-po-13596926.html
en https://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-natriumhypochloriet.htm

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 02-10-2018 22:31 u »
Zorg zo snel mogelijk voor een temperatuur geregelde vergistingskast. De kwaliteit van je bier zal hierdoor sterkt toenemen.
Leer je gist kennen en knuffel deze. Zorg voor  de juiste omstandigheden (voldoende voedingsstoffen, voldoende zuurstof, voldoende gezonde gistcellen en de juiste temperatuur) en de gist zal je belonen met een prima bier.

Helemaal mee eens! De vergisting is het moment waar het om draait bij het brouwen van bier.

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 06-10-2018 17:06 u »
Zoals eerdere brouwers aangeven. een gistkast gaat de kwaliteit van je bier echt enorm verbeteren. zelf heb ik een gistkast gemaakt met een 2de hands frigo, temperatuurregelaar en een haardroger. om je brouwproces zelf te optimaliseren is een pH meter en refractometer heeel erg handig. Fantsoenlijke pH meter is wel duur, iets van 150-200 denk ik. pH strips in mijn ervaring heb je weinig aan. Refractometer is iets van een 50 euro. En natuurlijk is kennis rond het gehele proces en ervaring van groot belang.. Ergens in het forum worden een aantal boeken voor hobbybrouwers beschreven, als je je kennis wat wilt verbeteren dan gaan deze boeken echt veel helpen.

Tags: