Mangrove Jack's M41 en veel koolzuur

Gestart door Mister X, 01-10-2018 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mister X

Op dit moment staat er een (sterk) blond bier te vergisten, dit is de derde keer dat ik deze brouw. Wanneer het nodig is om mijn vraag te beantwoorden zal ik achter de computer kruipen om het recept erbij te plaatsen, maar ik zal eerst mijn vraag eens stellen.

Zoals gezegd is het een blond bier gebaseerd op pilsmout en een klein beetje cara en suiker. Als gist de MJ M41.
Wat me de eerste twee pogingen opviel is dat het sg heel steady zakt van rond de 1075 naar rond de 1008, waar mijn andere bieren in een paar dagen de grootste hap nemen uit het sg tijdens de vergisting. Dit duurde ongeveer 2,5 week en daarna bleef het sg een aantal dagen stabiel en heb ik het vervolgens gebotteld met de suikerhoeveelheid berekend door BrouwHulp (ongeveer 7 g/ltr).

Qua uiteindelijke smaak ben ik en iedereen die hem gedronken heeft meer dan tevreden, maar er zit erg veel koolzuur in. Het spuit niet tegen het plafond bij opening, maar wanneer je niet gelijk begint met schenken stroomt de fles wel snel over.

Op dit moment ben ik een derde poging aan het wagen met als enige verschil iets minder suiker en wat meer (pils)mout. Nu na 2,5 week blubt het waterslot nog steeds door. De eerste 2 weken vergist op 18 graden en de afgelopen dagen verhoogd naar 20. SG bij de laatste meting 1020 (berekend eind sg 1009). Als de geschiedenis zich herhaalt zal het snel rond de 1009 stabiliseren, maar ik wil dit keer voorkomen dat ik weer zoveel koolzuur in de flessen ga hebben.

Lang verhaal kort, is hier iemand die met deze gist ook tegen deze situatie is aangelopen, of iemand die wellicht een goed idee heeft hoe ik eea dit keer aan kan pakken?
Het is me tot op dit moment alleen met deze gist overkomen.  :denken:

Hopelijk heeft er iemand wijze raad...

Oxhead

Bottelen met minder suiker 4 of 5 gram per liter. Dit doe ik ook altijd bij Belle saison, ook zo'n stiekeme doorgister.

Easywoods

Citaat van: Mister X op 01-10-2018  16:46 uLang verhaal kort, is hier iemand die met deze gist ook tegen deze situatie is aangelopen, of iemand die wellicht een goed idee heeft hoe ik eea dit keer aan kan pakken?
Het is me tot op dit moment alleen met deze gist overkomen.  :denken:


Heb ik ook gehad, bleef netjes in de fles maar zodra ik ging schenken had ik een glas schuim... ik dacht dat het aan de havervlokken lag maar heb inmiddels gelezen dat de M41 lang door blijft gisten. Ik ben nu een zelfde brouwsel aan het vergisten maar die gaat een keg in met een spundingvalve zodat ik kan zien wat 'ie allemaal nog aan koolzuur gaat produceren terwijl ik denk dat 'ie klaar is.  :biersmile:

Jacques

Met deze gist worden hoge vergistingsgraden gehaald. Gelet daarop is het zeer waarschijnlijk dat het gaat om var diastaticus gist.
Dergelijke gisten zijn in staat dextrinen te vergisten. Dit kan doordat de gist een enzym uitstoot die buiten de gistcel dextrinen afbreekt. Dat proces gaat relatief langzaam vandaar dat deze gisten lang doorgaan en menig hobbybrouwer verrassen. Vooral het laatste stukje van de vergisting gaat heel langzaam.

Om een te hoog koolzuurgehalte te voorkomen is het raadzaam meer tijd te nemen voor de nagisting bij dergelijke gisten.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 01-10-2018  22:34 uMet deze gist worden hoge vergistingsgraden gehaald. Gelet daarop is het zeer waarschijnlijk dat het gaat om var diastaticus gist.
Dergelijke gisten zijn in staat dextrinen te vergisten. Dit kan doordat de gist een enzym uitstoot die buiten de gistcel dextrinen afbreekt. Dat proces gaat relatief langzaam vandaar dat deze gisten lang doorgaan en menig hobbybrouwer verrassen. Vooral het laatste stukje van de vergisting gaat heel langzaam.

Om een te hoog koolzuurgehalte te voorkomen is het raadzaam meer tijd te nemen voor de nagisting bij dergelijke gisten.

De M41 is (momenteel nog) niet gecatalogeerd als var diastaticus, de M31 daarentegen wel. https://drive.google.com/file/d/11HC4sWBWLAZ41Xhzfx-rOl-uXVHwl9XR/view

Ronnie

Citaat van: Jacques op 01-10-2018  22:34 uMet deze gist worden hoge vergistingsgraden gehaald. Gelet daarop is het zeer waarschijnlijk dat het gaat om var diastaticus gist.

Serge zijn opmerking hierboven zal wel kloppen vermoed ik, want:

zie mijn onderwerp waar ik schreef: "Gisting ligt zo goed als stil. Meet 2,4°Pt met grote precisie densimeter bij 20°C. Voorspelling was 1,1°Pt."

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37548.msg569289.html#msg569289


mbroek

Bij mij eens van 1.091 naar 1.006 gegaan met deze gist. De laatste 10 punten hebben een maand geduurd. Er zat wel redelijk veel siroop in.
Zeker niet te snel bottelen.

seed7

Citaat van: Serge VL op 02-10-2018  09:10 uDe M41 is (momenteel nog) niet gecatalogeerd als var diastaticus, de M31 daarentegen wel. https://drive.google.com/file/d/11HC4sWBWLAZ41Xhzfx-rOl-uXVHwl9XR/view

Niet iedere diastaticus staat in deze lijst, b.v. WLP026 ontbreekt, een van de zeldzamen die ook nog POF- is.
Ook niet iedere diastaticus gist extreem door, het is maar of het gen wel of niet geactiveerd is.

Voor zekerheid over M41, contact met de 'fabrikant' opnemen. Het lijkt me dat een leverancier dit soort informatie tegenwoordig moet kunnen verstrekken.

Ingo

Jacques

Citaat van: Serge VL op 02-10-2018  09:10 uDe M41 is (momenteel nog) niet gecatalogeerd als var diastaticus, de M31 daarentegen wel. https://drive.google.com/file/d/11HC4sWBWLAZ41Xhzfx-rOl-uXVHwl9XR/view

Dat overzicht ken ik.
De M41 wordt daarin inderdaad (nog) niet genoemd. Gezien de zeer hoge vergistingsgraad die met deze gist wordt gehaald kan het haast niet anders dan dat ook deze gist enzymen aanmaakt die dextrinen afbreken.

Mogelijk dat het betreffende gen dat kenmerkend is voor de var diastaticus gisten ontbreekt maar dat doet niets af aan de zeer hoge vergistingsgraden die gehaald worden met deze gist. Het kan zijn dat het mechanisme van het afbreken van dextrinen tijdens de vergisting nog niet geheel ontrafeld is.

Mister X

Bedankt voor de info, dan geef ik hem nog een aantal dagen langer als het sg niet meer veranderd. Kan ik er van uitgaan dat er in dit geval wel genoeg gist overblijft voor het moment dat het bier in de fles zit, ondanks dat het langer in het gistvat zit? Ik neem aan van wel aangezien hij nog steeds doorgist.

Jacques

Citaat van: Mister X op 05-10-2018  09:15 uBedankt voor de info, dan geef ik hem nog een aantal dagen langer als het sg niet meer veranderd. Kan ik er van uitgaan dat er in dit geval wel genoeg gist overblijft voor het moment dat het bier in de fles zit, ondanks dat het langer in het gistvat zit? Ik neem aan van wel aangezien hij nog steeds doorgist.

Zolang er nog duidelijk vergisting zichtbaar is hoef je geen bottelgist te gebruiken.
Maar voor de zekerheid kan het geen kwaad bottelgist te gebruiken als het allemaal wat langer duurt.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 01-10-2018  22:34 uMet deze gist worden hoge vergistingsgraden gehaald. Gelet daarop is het zeer waarschijnlijk dat het gaat om var diastaticus gist.
Dergelijke gisten zijn in staat dextrinen te vergisten. Dit kan doordat de gist een enzym uitstoot die buiten de gistcel dextrinen afbreekt. Dat proces gaat relatief langzaam vandaar dat deze gisten lang doorgaan en menig hobbybrouwer verrassen. Vooral het laatste stukje van de vergisting gaat heel langzaam.

Om een te hoog koolzuurgehalte te voorkomen is het raadzaam meer tijd te nemen voor de nagisting bij dergelijke gisten.
Hier staat een Christmas beer van Brewferm al vanaf 29 juli te vergisten. Dat wordt Paasbier!!!  ;) ;)
Na de hoofdvergisting overgeheveld om te lageren in een carboy. Dat was op 7 augustus. Er een eetlepel suiker bij gedaan. Het waterslot is nog steeds aktief. Weliswaar geen constant gebubbel maar nog steeds is er leven in de brouwerij. Er rest mij denk ik niet veel meer dan te wachten.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 01-10-2018  22:34 uOm een te hoog koolzuurgehalte te voorkomen is het raadzaam meer tijd te nemen voor de nagisting bij dergelijke gisten.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24089.msg569901.html#msg569901
Maar zo lang Jacques?

hans_nwk

Citaat van: Heisenberg op 05-10-2018  22:38 uHier staat een Christmas beer van Brewferm al vanaf 29 juli te vergisten. Dat wordt Paasbier!!!  ;) ;)
Na de hoofdvergisting overgeheveld om te lageren in een carboy. Dat was op 7 augustus. Er een eetlepel suiker bij gedaan. Het waterslot is nog steeds aktief. Weliswaar geen constant gebubbel maar nog steeds is er leven in de brouwerij. Er rest mij denk ik niet veel meer dan te wachten.
Is de temperatuur constant of kan het zijn dat de bubbels door afkoelen en opwarmen komen?
Heb je SG gemeten?

Heisenberg

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2018  06:24 uIs de temperatuur constant of kan het zijn dat de bubbels door afkoelen en opwarmen komen?
Heb je SG gemeten?
Het vat staat bij een redelijk constante temperatuur (20-21 graden), afgedekt met een wat dikker poloshirt.. Dit omdat mijn vergistingskasten vol waren. Ik heb een paar keer het SG gemeten (met een hydrometer). Ten opzichte van vorige week is het weer gezakt. Maar af en toe blubt het waterslot nog. Duidelijk teken dat het vergistingsproces nog loopt, toch? Nadat ik gisteren had gemeten en mijn stop met het waterslot er opnieuw op zette, blubte hij na tien minuutjes weer vrolijk. Het bier ruikt goed en smaakt ook prima. Alleen durf ik zolang het waterslot actief is niet te bottelen. Van spuiters wordt je ook niet blij, toch? Er staat nu een vergistingskast leeg. Heeft het nut om te gaan koelen tot een graad of 7?

Koen S

Zolang je waterslot actief is, is de vergisting bezig: dus nog niet koelen! Eerder de temperatuur langzaam enkele graden verhogen gespreid over een paar dagen, bv. 0,5°C per dag.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 06-10-2018  00:31 uhttps://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24089.msg569901.html#msg569901
Maar zo lang Jacques?

Soms kan het lang duren. Kan ook een gevolg zijn van een infectie.

Heisenberg


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.