Op dit moment staat er een (sterk) blond bier te vergisten, dit is de derde keer dat ik deze brouw. Wanneer het nodig is om mijn vraag te beantwoorden zal ik achter de computer kruipen om het recept erbij te plaatsen, maar ik zal eerst mijn vraag eens stellen.
Zoals gezegd is het een blond bier gebaseerd op pilsmout en een klein beetje cara en suiker. Als gist de MJ M41.
Wat me de eerste twee pogingen opviel is dat het sg heel steady zakt van rond de 1075 naar rond de 1008, waar mijn andere bieren in een paar dagen de grootste hap nemen uit het sg tijdens de vergisting. Dit duurde ongeveer 2,5 week en daarna bleef het sg een aantal dagen stabiel en heb ik het vervolgens gebotteld met de suikerhoeveelheid berekend door BrouwHulp (ongeveer 7 g/ltr).
Qua uiteindelijke smaak ben ik en iedereen die hem gedronken heeft meer dan tevreden, maar er zit erg veel koolzuur in. Het spuit niet tegen het plafond bij opening, maar wanneer je niet gelijk begint met schenken stroomt de fles wel snel over.
Op dit moment ben ik een derde poging aan het wagen met als enige verschil iets minder suiker en wat meer (pils)mout. Nu na 2,5 week blubt het waterslot nog steeds door. De eerste 2 weken vergist op 18 graden en de afgelopen dagen verhoogd naar 20. SG bij de laatste meting 1020 (berekend eind sg 1009). Als de geschiedenis zich herhaalt zal het snel rond de 1009 stabiliseren, maar ik wil dit keer voorkomen dat ik weer zoveel koolzuur in de flessen ga hebben.
Lang verhaal kort, is hier iemand die met deze gist ook tegen deze situatie is aangelopen, of iemand die wellicht een goed idee heeft hoe ik eea dit keer aan kan pakken?
Het is me tot op dit moment alleen met deze gist overkomen.

Hopelijk heeft er iemand wijze raad...