Hertog Jan gist?

Gestart door bertjan, 30-09-2018 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertjan

Goeiemiddag
vanmiddag dronk ik een Hertog Jan dubbel (normaal flesje geen kruikje) en hier bleek gist onderin te zitten. Nu vroeg ik mij af of iemand wellicht al heeft geprobeerd om met deze gist te brouwen. Opkweken zal vast lukken maar is het de moeite of kan ik deze beter overslaan? (Vraag is dus naar andermans ervaringen. Opmerkingen als gewoon proberen heb ik dus weinig aan)

Irukandji

Hertog Jan gebruikt bottlegist en is dus niet de originele gist die gebruikt wordt voor de hoofdvestiging. Dus helaas geen originele gist.

bertjan

oke das wel jammer dan. zie net dat er ook gist in de tripel zit. Dan toch maar weer wat andere flesjes proberen. Was leuk geweest

tdp

Overigens kan bottelgist ook wel de originele gist zijn, dat kunnen 2 losstaande zaken zijn. Ik ken de gist niet maar wanneer  het gistprofiel van de dubbel of tripel je aanstaat, is het natuurlijk we interessant om het proberen op te kweken. Of dat interessant is voor je, is aan jou :)

Jacques

Citaat van: tdp op 30-09-2018  21:54 uOverigens kan bottelgist ook wel de originele gist zijn, dat kunnen 2 losstaande zaken zijn. Ik ken de gist niet maar wanneer  het gistprofiel van de dubbel of tripel je aanstaat, is het natuurlijk we interessant om het proberen op te kweken. Of dat interessant is voor je, is aan jou :)

Hier sluit ik mij bij aan. Veel brouwerijen gebruiken bottelgist en bij heel veel brouwerijen is dat dezelfde gist als die gebruikt wordt de hoofdgisting.

Je komt daar achter als je het probeert...  :)  Veel moeite hoeft dat niet te kosten. Na het uitschenken giet je appelsap uit een net geopend pakje toe aan het depot. Waterslot op de fles en afwachten totdat het waterslot gaat bluppen. Doorstarten met zo'n 300 tot 500 ml moutextractoplossing (hiervoor kun je moutsiroop gebruiken dat bij reformzaken te koop is). Nadat de moutextract vergist is kun je proeven of het smaakprofiel overeenkomt...

Die moeite hoef je niet doen als iemand hier in dit topic zich meldt met daadwerkelijke ervaring met het depot van dit bier. Tot die tijd kun je zelf al het een ander proefondervindelijk ontdekken...  ;D

Als het appelsap niet gaat gisten weet je dat je het depot niet kunt opkweken. Geef het wel even de tijd. Denk daarbij aan 3 tot 5 dagen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.