Hevelfilter steriel maken

Gestart door den_organolept, 31-03-2003 10:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

den_organolept

Best brouwvolk,

Sinds twee brouwsels werk ik met een hevelfilter van Brouwland met een koperen spiraal. Dit werkt bijzonder beheerst en effectief, in combinatie met een kaasdoek gaat het filteren van gekookte wort er ook uitstekend mee. :merlin:

Het enige probleem wat ik er mee heb is het steriel maken. Ik koel het wort in de (enige) ketel en hevel dan vanuit die ketel het koele wort naar een gistfles. Hiervoor moet de hevelfilter absoluut steriel zijn.

Dit heb ik de vorige keer gedaan door de hevelfilter met kaasdoek(zak) een kwartier mee te laten koken met het wort. Dit veroorzaakte echter zo'n opwaartse druk op de kaasdoek dat de hevelfilter er gewoon werd uitgedrukt en alleen met kracht in het wort kon worden gehouden.(krachtwort  :nut: )

Vervelend genoeg was de uitgaande buis die uit de ketel steekt van de hevelfilter na dit kwartier koken nog maar handwarm en dus beslist niet gegarandeerd steriel. ???

Hoe krijg ik de hevelfiler goed steriel? Sulfiet is corrosief op metaal (getuige zwart wordende kroonkurken als ze te lang in sulfiet liggen), chloor laat zeer makkelijk resten achter in de zachte koperkrassen en meekoken is niet afdoende effectief (en vergt veel mankracht) :shelp:

...HOE DOEN JULLIE DAT?




Edgar

Het lijkt me dat je die opwaartse kracht had kunnen opheffen door het kraantje van het filter open te zetten. Er stroomt dan gelijk kokende wort door buis en slang (die je laat teruglopen in je ketel).

Je moet naar mijn mening erg oppassen met ontsmettende middelen in een hevelfilter, het ding is van binnen immers moeilijk te spoelen. Het meekoken is denk ik dus toch de manier.

Adrie

Als je je hevelfilter na gebruik telkens goed uitspoelt, dan is het voor de ontsmetting vaak al voldoende als je het filter in het wort plaatst juiqt voordat je gaat afkoelen. Het wort is dan immers nog nagenoeg 100 graden. Omdat het wort gehopt is en omdat het 100 graden is, zullen er bijzonder weinig micro-organismen kunnen overleven. De weinige die dat eventueel doen, zullen snel verdrongen worden door de gist. Kans op infecties is er dus nagenoeg niet.

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi Organolept,

Tot nu toe heb ik alleen kokende wort door mijn hevelfilter gevoerd en dan is steriliteit geen probleem. De grote opwaartse kracht ontstaat naar mijn idee omdat het gas dat normaal het borrelen in kokende vloeistof veroorzaakt, zich nu ophoopt onder de kaasdoek en deze dus omhoog wil drukken. Ik bind daarom het filter vast aan de handvaten van de pan, waarmee dit probleem verholpen is.

Zelf heb ik altijd een slang aan de hevelfilter met daarin een kraantje, dat ik afsluit. Het lijkt mij dat tijdens het koken stoom of lucht in het filter zorgt voor sterilisatie. Je kunt eventueel kokende wort door het filter aanzuigen en daarna het kraantje weer dichtdraaien, waardoor het filter tijdens het koken gevuld blijft. Dat jouw buis die uit het wort steekt niet warmer wordt dan handwarm, verbaast mij, omdat koper warmte zeer goed geleidt en je zou verwachten dat deze dan ook nagenoeg kokend heet zou zijn. Ook kun je na het koken en voor het koelen enige tijd kokende wort door het filter laten stromen (en terug in de ketel), waardoor je al enigszins koelt en het filter inwendig steriliseert. Ontsmetten met chemische middelen lijkt mij link, bv. met chloor ontstaat een zeer giftige stof, die zeker aan de binnenkant moeilijk te verwijderen zal zijn.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Hoi Organolept,

Gewoon goed naspoelen en zorgen dat alles goed droog wordt opgeborgen. Micro-organismen kunnen zich niet vermenigvuldigen in een droge omgeving. Net als wij hebben ze vocht nodig om te overleven. De manier om geen problemen te krijgen is te zorgen dat je spulletjes goed droog zijn. Regelmatig gebruik ik een oude haardroger in mijn brouwerijtje.

 :degroeten: Jacques

den_organolept

Hoi Jacbier,

Ik bewaar al mijn plastiek (hevels watersloten etc.) juist nat!
Deze spullen liggen permanent in een vat met een laag sulfiet. Het idee is dat dit er voor zorgt dat eventuele (suiker)resten nooit aan kunnen koeken maar juist oplossen. Bovendien acht ik het onwaarschijnlijk dat zich gedurende weken in het "zwaveldampvat" een kolonie kan ontwikkelen.
Voor gebruik doe ik alles natuurlijk nog een keer extra behandelen met een schone sulfietoplossing

Dit helpt niet voor de koperen hevelfilter, het idee van de haardroger klinkt heel goed. Zou ik hiermee het gevaarlijk koele uiteinde van mijn hevelfilter van buitenaf kunnen verhitten vlak na het koken?(de slang met kraan worden apart steriel gemaakt en pas na het koelen op de hevelfilter geschoven)

Klinkt allemaal zeer inspirerend  :weetbeter:

Jacques

Hoi Organolept,

Nat bewaren met een desinfecterende oplossing kan natuurlijk ook. In professioenele brouwerijen waar ze constant de slangen gebuiken is dat heel gebruikelijk. Alleen heb je daar meer ruimte voor nodig (ik hang mijn slangen op) en moet de vloeistof steeds aanvullen in verband met de verdamping van het water. Slangen die niet onder het niveau bevinden kunnen droogvallen en een moeilijk te verwijderen aanslag met desinfectiemiddel krijgen.
Gelet op het feit dat wij niet constant brouwen is droog bewaren naar mijn idee een betere optie.

 :degroeten: Jacques

Bart Saccharomyces

Ik vraag me dit al een tijdje af. Hoe desinfecteer je de binnenkant van je filter? Ik wil zelf een hevelfilter gaan maken en deze na het filteren ook gebruiken om het afgekoelde wort naar het gistvat te brengen. Ik lees overal dat de oplossing is je filter 15 min meekoken, dan koelen en dan filteren. Maar hoe desinfecteer je dan de binnenkant? Ik kan toch niet 15 min hevelen tijdens koken? Of moet ik er voordat ik hem mee kook vanuit een grote bak wat star san door heen zuigen?

Is het een idee om 2 filters te maken?

Jacques

Citaat van: Bart Saccharomyces op 18-03-2018  19:51 uIk vraag me dit al een tijdje af. Hoe desinfecteer je de binnenkant van je filter? Ik wil zelf een hevelfilter gaan maken en deze na het filteren ook gebruiken om het afgekoelde wort naar het gistvat te brengen. Ik lees overal dat de oplossing is je filter 15 min meekoken, dan koelen en dan filteren. Maar hoe desinfecteer je dan de binnenkant? Ik kan toch niet 15 min hevelen tijdens koken? Of moet ik er voordat ik hem mee kook vanuit een grote bak wat star san door heen zuigen?

Is het een idee om 2 filters te maken?

Waarom gebruik je niet gewoon een slang om te hevelen? Die kun je zoals je zelf aangeeft desinfecteren door deze te leggen in een emmer met desinfecteermiddel. Na gebruik goed doorspoelen en hangend bewaren zodat deze droogt.

Bart Saccharomyces

Citaat van: Jacques op 18-03-2018  20:14 uWaarom gebruik je niet gewoon een slang om te hevelen? Die kun je zoals je zelf aangeeft desinfecteren door deze te leggen in een emmer met desinfecteermiddel. Na gebruik goed doorspoelen en hangend bewaren zodat deze droogt.

Is het dan niet beter om het afgekoelde wort nog een keer te filteren?

Jacques

Citaat van: Bart Saccharomyces op 18-03-2018  20:45 uIs het dan niet beter om het afgekoelde wort nog een keer te filteren?

Als je het wort roert aan de vaste delen naar het midden. Vervolgens hevelen vanaf de zijkant van je pan. Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn. Het is zelfs beter als je wort licht troebel is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.