Blog over traditioneel brouwen in Noorwegen

Gestart door Brouwert, 27-09-2018 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in traditionele Noorse brouwtechnieken en ingrediënten (zoals "Kveik") maar ook andere Europese traditionele brouwstijlen en technieken (met name uit oost Europa) is het blog van Lars Marius Garshol echt een aanrader: http://www.garshol.priv.no/blog/

Ik haal veel informatie en inspiratie uit zijn boek "Gårdsøl, det norske ølet", maar ik heb er helaas nog geen vertaling van gezien.

Chilobrachys

Leuke blog inderdaad, hoop hier binnenkort nog weer wat nieuwe Noorse gisten te ontvangen vanuit Noorwegen  :)

Brouwert

Gaaf, ben benieuwd naar je ervaringen. Mocht je nog naar specifieke gisten op zoek zijn.. ik kan hier best wel wat verschillende krijgen.

Mark GA

Brouwert, hoe ervaart of waardeert men in Noorwegen de Belgische bieren? Ik kon op een Leffe Blond na niets vinden in de schappen.
Veel Deens pils, Noors pils en bieren waarvan ik niet kon opmaken wat ze precies waren. Volgens mij ook niet echt IPA's gezien...
Ik ben dan ook alleen maar in supermarkten geweest dus objectief gezien kon ik geen goed oordeel vellen.

Brouwert

Ik zie hier vrij weinig Belgische bieren uit Belgie. In de Vinmonopolet zijn er wel enkele te vinden maar letterlijk meer dan de helft van het aanbod daar bestaat uit IPA's of varianten daarop. Verder aardig wat donkere bieren (porters en zo), wat weizens en witbieren en zure bieren en saisons.

Het aanbod in de supermarkt bestaat vooral uit de bekende internationale bieren in een aangepast percentage (Carlsberg, Heineken, Corona, Urquell, Peroni)  maar ook Noorse fabrieksbieren (Hansa, Aass, Mack, etc), Noorse kleinere (maar nog steeds vrij grote) merken (Nøgne Ø, Håndverk, 7Fjell, Lervik) en af en toe een lokaal biertje.
Uiteraard heeft de beperking van het alcoholpercentage er ook wat mee te maken. In de supermarkt is dat maximaal 4,7%. Dat laat niet veel ruimte voor een tripel.
Wel zie je aardig wat blond en wit (met de nodige varianten).

Een "nieuw" fenomeen zijn bierwinkels (zoals Gulating): die verkopen nog steeds zwak bier (max 4,7%) maar met een veel ruimer aanbod van kleinere brouwerijen.
In een bar vind je wel wat van de bekendere Belgische bieren maar heel veel bijzonders zit er vaak niet tussen. Al trof ik laatst wel een Pannepot op de kaart  van een bierkroeg aan!

De biercultuur hier hangt een stuk meer naar het Amerikaanse smaakprofiel dan naar het Europese.

Mark GA

Dan is er dus ook geen behoefte aan bij de brouwers, om die Belgische stijl te brouwen neem ik aan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.