Recept voor een DUVEL TRIPEL HOP CITRA

Gestart door hobbyman, 27-09-2018 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

BertusBeensteen

Een gist starter van 3 liter op uiteindelijk 20 liter jongbier is een slordige 15% van het totaal, en dus ook 15% van de smaak. Volgende keer kun je beter de gist laten bezinken en de rest afgieten, dan heeft het minder invloed op de smaak.

Hakeem_The_Dream

Had al zo een vermoeden dat ik teveel starter gebruikt had vandaar dat ik de liters erbij had vermeld. Al doende leert men en een fout die ik niet snel weer zal maken. 😉

Mocht ik in de toekomst een keer willen afgieten tot hoever dan? Ik had PET flessen gebruikt en onderin zag je duidelijk gist samengeklonterd zijn, maar als je alleen het zichtbare gist pakt gooi je bijna de 3 liter starter helemaal weg. Dat is ook niet de bedoeling toch?  :weetniet:

Had overigens de starter verdeeld over 3 flessen van elk ongeveer 1 liter.

BrouwMark

Citaat van: Hakeem_The_Dream op 11-07-2019  23:10 uIk had PET flessen gebruikt en onderin zag je duidelijk gist samengeklonterd zijn, maar als je alleen het zichtbare gist pakt gooi je bijna de 3 liter starter helemaal weg. Dat is ook niet de bedoeling toch?  :weetniet:

Jawel!

tdp

Anderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

lier

Citaat van: tdp op 12-07-2019  23:40 uAnderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

En daarmee zijn we weer terug bij af  :D

Ik giet altijd af en start dan weer op met wort van een vorig brouwsel maar wat het beste is, wie zal het zeggen

Jacques

Citaat van: tdp op 12-07-2019  23:40 uAnderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

Dat mogen dan wel heel fanatieke gistcellen zijn maar het zijn er niet zo veel...

BrouwMark

Daarom: als je afgiet, dan moet het zo. Als je niet afgiet, dan niet  :)

Hakeem_The_Dream

Vind het mooi om alle verschillende meningen hier te lezen. En op de inhoud wordt er soms stevig gediscussieerd.  ;D

Weet in ieder geval dat ik als ik hem nog eens maak probeer om het met afgegoten starter te doen. :brouwen:

hobbyman

Citaat van: Orangeloo op 30-09-2018  20:33 uIk ben best benieuwd wat voor recept hobbyman nu heeft gemaakt naar aanleiding van deze tips   :brouwen:

Inmiddels zijn we een jaar verder en diverse brouwsels. Na aanleiding van de gegeven tips en recepten wil ik hem als volgt gaan brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk12
Naam receptDuvel triple hop CITRA
Brouwdatum06-11-2019
BierstijlSterke Blonde
Volume21,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,40 lWater uit Corle
6,70 mlMelkzuur
12,90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
40 mg/l6 mg/l75 mg/l182 mg/l40 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,25 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC86,3 %
0,83 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC13,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
51,4 gStyrian Goldingspellets2,6%60 min.21,0 IBU
98,7 gSaazpellets3,4%15 min.14,1 IBU
19,7 gStyrian Goldingspellets2,6%15 min.2,1 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

Ik hoop dat het een geslaagd bier gaat worden. Als er opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag!

Martijn0172

Ziet er mooi uit! Pas geleden ook praktisch hetzelfde recept gebrouwen. Alleen iets anders maischschema (op basis van info op byo) en 3 g/l drooghop. Het is een gevaarlijk lekkere doordrinker geworden. Ik vind alleen dat de Citra iets te heftig is wat ten koste gaat van het gistprofiel en dat zou ik de volgende keer iets beter in balans willen hebben met toch iets minder drooghop. Het was wel zeer goede hop van crossmyloof, dus dat had natuurlijk ook z'n invloed. Ik ga de volgende keer naar 2 g/l en wellicht ook juist in de whirlpool.

hobbyman

Bedankt Martijn. Welke maischschema volg jij dan? Ik had 67 graden gekozen. De M41 gist ver door, dus met deze temperatuur vergisten niet alle suikers denk ik.

Hoeveel bitterheid geeft de citra hop in de whirlpool? En bij welke temperatuur?
BrouwHulp zegt dat er 19 IBU bitterheid word verkregen van 15 gram bij 20 minuten whirlpool. Klopt dat?

brouwerwaldonk

Citaat van: Hakeem_The_Dream op 13-07-2019  22:31 uVind het mooi om alle verschillende meningen hier te lezen. En op de inhoud wordt er soms stevig gediscussieerd.  ;D

Weet in ieder geval dat ik als ik hem nog eens maak probeer om het met afgegoten starter te doen. :brouwen:
Als je de starter maakt met dezelfde ingrediënten als het beoogde bier heb je geen smaakverschil en hoef je helemaal niets af te gieten. Weet dat je met afgieten, altijd de allerbeste gistcellen weg gooit.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-11-2019  11:31 uAls je de starter maakt met dezelfde ingrediënten als het beoogde bier heb je geen smaakverschil en hoef je helemaal niets af te gieten. Weet dat je met afgieten, altijd de allerbeste gistcellen weg gooit.

Als je de starter voor het afgieten goed koud zet (0- 4 ºC) zakt ook de overgrote deel van de actiefste gistcellen neer.

Martijn0172

Citaat van: hobbyman op 08-11-2019  00:01 uBedankt Martijn. Welke maischschema volg jij dan? Ik had 67 graden gekozen. De M41 gist ver door, dus met deze temperatuur vergisten niet alle suikers denk ik.

Hoeveel bitterheid geeft de citra hop in de whirlpool? En bij welke temperatuur?
BrouwHulp zegt dat er 19 IBU bitterheid word verkregen van 15 gram bij 20 minuten whirlpool. Klopt dat?

20 min op 55 ºC, 60 min op 64 en 15 min op 78 ºC, geëindigd op SG 1000 maar mijn inziens past het droge zeer goed in een Sterke Blonde. Ik gebruik Brewfather en die rekent ook bitterheid bij een aromastand van 30 min bij 75 ºC, ik begrijp dat BrouwHulp dit niet doet. Theoretisch gezien zou er geen bitterheid meer moeten komen bij temperaturen onder de 80c maar zoals zo veel bij bier brouwen lijkt de praktijk wat minder weerbarstig

JacoH

Wat denken jullie van WB-06 als gist?

Ik kom dit behoorlijk vaak tegen in Duvel recepten: (men geeft onder andere aan dat WB-06 dicht tegen de Duvelgist aan ligt)

https://www.homebrewinguk.com/post/dried-yeast-guide-belgian-saison-kveik-and-sours-10520699
https://www.thehomebrewforum.co.uk/threads/strong-belgian-golden-ale.94734/

Snelbier

Citaat van: JacoH op 04-02-2025  14:31 u.... Wat denken jullie van WB-06 als gist?
Ik kom dit behoorlijk vaak tegen in Duvel recepten: (men geeft onder andere aan dat WB-06 dicht tegen de Duvelgist aan ligt).
....
WB06 is kansloos als 'Duvelgist'.. NIET doen als je Duvel wil maken.
WB06 kan en zal vast 'familie' zijn van Duvel, maar daar houdt elke vergelijking op.  Ter vergelijk: mijn dochters (meest naaste familie) lijken ook niet op mij, gelukkig  :-X

Duvelgist is een 'diastaticus', maar NIET actief.  Diastaticus-gen (Sta-1) geeft gist de mogelijkheid om moeilijke suikers verder af te breken tot vergistbaar, maar er blijkt een extra gen of zo nodig om dat ook te activeren. Duvelgist is officieel diastaticus omdat het Sta-1-gen heeft, maar vergistingsgraad (SVG) is aan de lage kant, bijna het sukkeltje van de gisten..

WB06 is ook diastacitus, maar ACTIEF.  Gist veel verder door, hoger BZR, droger bier. En daarbij ook nog ander smaakprofiel dan Duvel...
WB06 heeft zeker kwaliteiten, maar je maakt er géén Duvel mee.  Punt  :police: .

Wyeast-1388  of WhiteLabs-WLP-570 lijken beste opties voor Duvel (gist). Als ik het oude BrouwHulp mag geloven is de herkomst zelfs Duvel.
Andere optie ooit gevonden: mengsel van 50/50 Fermentis US-05 en S33 zou Duvelgist benaderen...
Proost, Snelbier

JacoH

Citaat van: Snelbier op 04-02-2025  16:38 uDuvelgist is een 'diastaticus', maar NIET actief.  Diastaticus-gen (Sta-1) geeft gist de mogelijkheid om moeilijke suikers verder af te breken tot vergistbaar, maar er blijkt een extra gen of zo nodig om dat ook te activeren. Duvelgist is officieel diastaticus omdat het Sta-1-gen heeft, maar vergistingsgraad (SVG) is aan de lage kant, bijna het sukkeltje van de gisten..

WB06 is ook diastacitus, maar ACTIEF.  Gist veel verder door, hoger BZR, droger bier. En daarbij ook nog ander smaakprofiel dan Duvel...
WB06 heeft zeker kwaliteiten, maar je maakt er géén Duvel mee.  Punt  :police: .
Klinkt logisch, maar ik vraag me toch af of diastaticus bij Duvel wel degelijk ongewenst is. De korrelgist die ik het meest voorbij zie komen voor Duvel (hier, maar ook elders) is de M41, en dat is ook een diastaticus met een vergelijkbare vergistingsgraad als de WB-06.

Snelbier

Citaat van: JacoH op 04-02-2025  22:05 uKlinkt logisch, maar ik vraag me toch af of diastaticus bij Duvel wel degelijk ongewenst is. De korrelgist die ik het meest voorbij zie komen voor Duvel (hier, maar ook elders) is de M41, en dat is ook een diastaticus met een vergelijkbare vergistingsgraad als de WB-06.
Diastaticus (of ver doorgisten in het algemeen) hoeft geen probleem te zijn.  Compenseer je met minder suiker in de stort om SG-end gelijk te houden.
Vraag is hoeveel invloed dat heeft op de smaak.
De WB-06 vind ik wat 'wrang'.  Kan er géén Duvelsmaakje in vinden.
M41 jaren geleden 2x gebruikt, en 2x fout bier, gedumpt. Kan mijn beginners-fout zijn geweest, maar ik ben er geen fan van.
Ervaringen met M41 op ons forum zijn ook sterk wisselend. Zoek maar eens op Duvel + M41.
Bij twijfel gewoon brouwen met M41.  Enige manier om het aan de weet te komen  :brouwen:
 Splitbatch maken met WB-06?  :weetniet:  Weten we dat ook weer..
Proost, Snelbier

Robert1968

Wel opvallend, enkel met de Wyeast 1388 krijg ik zo'n volle fijne romige schuimkraag die je ook op een uitgeschonken Duvel ziet. Heeft de gist dus ook grote invloed op de soort schuimkraag?

Citaat van: Snelbier op 04-02-2025  16:38 uWyeast-1388  of WhiteLabs-WLP-570 lijken beste opties voor Duvel (gist). Als ik het oude BrouwHulp mag geloven is de herkomst zelfs Duvel.
Andere optie ooit gevonden: mengsel van 50/50 Fermentis US-05 en S33 zou Duvelgist benaderen...
Proost, Snelbier

Snelbier

Citaat van: Robert1968 op 05-02-2025  15:05 uWel opvallend, enkel met de Wyeast 1388 krijg ik zo'n volle fijne romige schuimkraag die je ook op een uitgeschonken Duvel ziet. Heeft de gist dus ook grote invloed op de soort schuimkraag?
Invloed gist zal er zijn, maar hangt weer samen met juiste vergistingstemperatuur en andere factoren voor die gist, dus is NIET allen aan gist te verbinden, kan liggen aan de manier waarop je/men de gist behandelt  :police: . Ik noem maar:
- Vergistingstemperatuur.  Warmere gisting geeft hogere alcoholen, slecht voor schuim.
- Autolyse door dode gist in bier (na bottelen of fusten). Kan slechter schuim geven.
  Kom je meteen weer op het onderwerp of je moet/wil/zal/zou overhevelen na hoofdgisting.
   Ga ik mijn poten niet aan branden, doe het ook zelden, omdat ik er geen verschil in proef..

Fermentis T58 is 1 gist waar ik vaak schuimproblemen mee heb, en ik ben niet de enige.
Er zijn ook brouwers die er perfect schuim mee krijgen, dus wat doe ik fout  :weetniet: .
Als T58 echt een slechte schuimer is zou Fermentis deze dan handhaven in assortie? Onwaarschijnlijk.

Schuim-houdbaarheid is een lastig onderwerp. Wetenschappelijke documenten genoeg te vinden, maar zelden of nooit een simpel advies wat je als hobbybrouwer in jouw situatie moet doen om het te verbeteren.
Eiwit-samenstelling in wort lijkt belangrijkste factor, maar is lastig te sturen..
- Mout-samenstelling bepaalt deels. Eiwit staat opcertificaat, maar wat doe jij er mee?
- Maischen bepaalt deels, daar kan je eiwitten afbreken. Maar wij kunnen er weinig mee, want niet meetbaar.

OffTopic? Toch weer een halve pagina vol geka(l)kt met dingen die niét direct over Duvel Tripel Citra gaan.  Hoop toch dat iemand er wat aan heeft.
Proost, Snelbier

Toevoeging:  Meer bottelsuiker is NIET de oplossing..  Geeft meer schuim, maar ook meer CO2 in je slokje bier.
 Ik kom 'recepten' tegen met bottelsuiker boven 12g/L..  Belachelijk (mijn mening).  Als je dat al krijgt uitgeschonken ivm overvloedig schuim zal elk slokje een mond vol schuim opleveren.  Drinkt echt niet lekker, en is NIET Duvels.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 05-02-2025  15:05 uHeeft de gist dus ook grote invloed op de soort schuimkraag?

Ja, de gebruikte gist heeft hele grote invloed op de schuimhoudbaarheid van je bier.

Dit komt door het uitscheiden van hogere alcoholen, maar ook door de consumptie en uitscheiden van eiwitten. De ene gist doet dat anders dan de andere...

Robert1968

Het gaat niet om schuimhoudbaarheid an sich, die is bij al mijn gebruikte gisten (behalve de T-58) prima, maar door de waarneming dat de 1388 een schuimstructuur laat zien die ik ook bij de Duvel waarneem. Wellicht een extra aanwijzing dat de 1388 de Duvel gist is.

Citaat van: Jacques op 05-02-2025  21:10 uJa, de gebruikte gist heeft hele grote invloed op de schuimhoudbaarheid van je bier.

Dit komt door het uitscheiden van hogere alcoholen, maar ook door de consumptie en uitscheiden van eiwitten. De ene gist doet dat anders dan de andere...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.