Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept voor een DUVEL TRIPEL HOP CITRA  (gelezen 4255 keer)

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Recept voor een DUVEL TRIPEL HOP CITRA
« Reactie #25 Gepost op: 11-07-2019 19:16 u »
Een gist starter van 3 liter op uiteindelijk 20 liter jongbier is een slordige 15% van het totaal, en dus ook 15% van de smaak. Volgende keer kun je beter de gist laten bezinken en de rest afgieten, dan heeft het minder invloed op de smaak.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hakeem_The_Dream

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 11-07-2019 23:10 u »
Had al zo een vermoeden dat ik teveel starter gebruikt had vandaar dat ik de liters erbij had vermeld. Al doende leert men en een fout die ik niet snel weer zal maken. 😉

Mocht ik in de toekomst een keer willen afgieten tot hoever dan? Ik had PET flessen gebruikt en onderin zag je duidelijk gist samengeklonterd zijn, maar als je alleen het zichtbare gist pakt gooi je bijna de 3 liter starter helemaal weg. Dat is ook niet de bedoeling toch?  :weetniet:

Had overigens de starter verdeeld over 3 flessen van elk ongeveer 1 liter.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #27 Gepost op: 11-07-2019 23:28 u »
Ik had PET flessen gebruikt en onderin zag je duidelijk gist samengeklonterd zijn, maar als je alleen het zichtbare gist pakt gooi je bijna de 3 liter starter helemaal weg. Dat is ook niet de bedoeling toch?  :weetniet:

Jawel!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 12-07-2019 23:40 u »
Anderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #29 Gepost op: 13-07-2019 00:38 u »
Anderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

En daarmee zijn we weer terug bij af  :D

Ik giet altijd af en start dan weer op met wort van een vorig brouwsel maar wat het beste is, wie zal het zeggen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 13-07-2019 12:00 u »

Dat mogen dan wel heel fanatieke gistcellen zijn maar het zijn er niet zo veel...

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #31 Gepost op: 13-07-2019 12:29 u »
Daarom: als je afgiet, dan moet het zo. Als je niet afgiet, dan niet  :)

Offline Hakeem_The_Dream

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 13-07-2019 22:31 u »
Vind het mooi om alle verschillende meningen hier te lezen. En op de inhoud wordt er soms stevig gediscussieerd.  ;D

Weet in ieder geval dat ik als ik hem nog eens maak probeer om het met afgegoten starter te doen. :brouwen:

Tags: