Recept voor een DUVEL TRIPEL HOP CITRA

Gestart door hobbyman, 27-09-2018 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertusBeensteen

Een gist starter van 3 liter op uiteindelijk 20 liter jongbier is een slordige 15% van het totaal, en dus ook 15% van de smaak. Volgende keer kun je beter de gist laten bezinken en de rest afgieten, dan heeft het minder invloed op de smaak.

Hakeem_The_Dream

Had al zo een vermoeden dat ik teveel starter gebruikt had vandaar dat ik de liters erbij had vermeld. Al doende leert men en een fout die ik niet snel weer zal maken. 😉

Mocht ik in de toekomst een keer willen afgieten tot hoever dan? Ik had PET flessen gebruikt en onderin zag je duidelijk gist samengeklonterd zijn, maar als je alleen het zichtbare gist pakt gooi je bijna de 3 liter starter helemaal weg. Dat is ook niet de bedoeling toch?  :weetniet:

Had overigens de starter verdeeld over 3 flessen van elk ongeveer 1 liter.

BrouwMark

Citaat van: Hakeem_The_Dream op 11-07-2019  23:10 uIk had PET flessen gebruikt en onderin zag je duidelijk gist samengeklonterd zijn, maar als je alleen het zichtbare gist pakt gooi je bijna de 3 liter starter helemaal weg. Dat is ook niet de bedoeling toch?  :weetniet:

Jawel!

tdp

Anderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

lier

Citaat van: tdp op 12-07-2019  23:40 uAnderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

En daarmee zijn we weer terug bij af  :D

Ik giet altijd af en start dan weer op met wort van een vorig brouwsel maar wat het beste is, wie zal het zeggen

Jacques

Citaat van: tdp op 12-07-2019  23:40 uAnderzijds, het gedeelte dat je afgiet, daarin zitten wel de meest fanatieke gistcellen! Met een starter moet je niet alleen gaan voor zoveel mogelijk cellen, maar voor zoveel mogelijk fitte cellen

Dat mogen dan wel heel fanatieke gistcellen zijn maar het zijn er niet zo veel...

BrouwMark

Daarom: als je afgiet, dan moet het zo. Als je niet afgiet, dan niet  :)

Hakeem_The_Dream

Vind het mooi om alle verschillende meningen hier te lezen. En op de inhoud wordt er soms stevig gediscussieerd.  ;D

Weet in ieder geval dat ik als ik hem nog eens maak probeer om het met afgegoten starter te doen. :brouwen:

hobbyman

Citaat van: Orangeloo op 30-09-2018  20:33 uIk ben best benieuwd wat voor recept hobbyman nu heeft gemaakt naar aanleiding van deze tips   :brouwen:

Inmiddels zijn we een jaar verder en diverse brouwsels. Na aanleiding van de gegeven tips en recepten wil ik hem als volgt gaan brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk12
Naam receptDuvel triple hop CITRA
Brouwdatum06-11-2019
BierstijlSterke Blonde
Volume21,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,40 lWater uit Corle
6,70 mlMelkzuur
12,90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
40 mg/l6 mg/l75 mg/l182 mg/l40 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,25 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC86,3 %
0,83 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC13,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
51,4 gStyrian Goldingspellets2,6%60 min.21,0 IBU
98,7 gSaazpellets3,4%15 min.14,1 IBU
19,7 gStyrian Goldingspellets2,6%15 min.2,1 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

Ik hoop dat het een geslaagd bier gaat worden. Als er opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag!

Martijn0172

Ziet er mooi uit! Pas geleden ook praktisch hetzelfde recept gebrouwen. Alleen iets anders maischschema (op basis van info op byo) en 3 g/l drooghop. Het is een gevaarlijk lekkere doordrinker geworden. Ik vind alleen dat de Citra iets te heftig is wat ten koste gaat van het gistprofiel en dat zou ik de volgende keer iets beter in balans willen hebben met toch iets minder drooghop. Het was wel zeer goede hop van crossmyloof, dus dat had natuurlijk ook z'n invloed. Ik ga de volgende keer naar 2 g/l en wellicht ook juist in de whirlpool.

hobbyman

Bedankt Martijn. Welke maischschema volg jij dan? Ik had 67 graden gekozen. De M41 gist ver door, dus met deze temperatuur vergisten niet alle suikers denk ik.

Hoeveel bitterheid geeft de citra hop in de whirlpool? En bij welke temperatuur?
BrouwHulp zegt dat er 19 IBU bitterheid word verkregen van 15 gram bij 20 minuten whirlpool. Klopt dat?

brouwerwaldonk

Citaat van: Hakeem_The_Dream op 13-07-2019  22:31 uVind het mooi om alle verschillende meningen hier te lezen. En op de inhoud wordt er soms stevig gediscussieerd.  ;D

Weet in ieder geval dat ik als ik hem nog eens maak probeer om het met afgegoten starter te doen. :brouwen:
Als je de starter maakt met dezelfde ingrediënten als het beoogde bier heb je geen smaakverschil en hoef je helemaal niets af te gieten. Weet dat je met afgieten, altijd de allerbeste gistcellen weg gooit.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-11-2019  11:31 uAls je de starter maakt met dezelfde ingrediënten als het beoogde bier heb je geen smaakverschil en hoef je helemaal niets af te gieten. Weet dat je met afgieten, altijd de allerbeste gistcellen weg gooit.

Als je de starter voor het afgieten goed koud zet (0- 4 ºC) zakt ook de overgrote deel van de actiefste gistcellen neer.

Martijn0172

Citaat van: hobbyman op 08-11-2019  00:01 uBedankt Martijn. Welke maischschema volg jij dan? Ik had 67 graden gekozen. De M41 gist ver door, dus met deze temperatuur vergisten niet alle suikers denk ik.

Hoeveel bitterheid geeft de citra hop in de whirlpool? En bij welke temperatuur?
BrouwHulp zegt dat er 19 IBU bitterheid word verkregen van 15 gram bij 20 minuten whirlpool. Klopt dat?

20 min op 55 ºC, 60 min op 64 en 15 min op 78 ºC, geëindigd op SG 1000 maar mijn inziens past het droge zeer goed in een Sterke Blonde. Ik gebruik Brewfather en die rekent ook bitterheid bij een aromastand van 30 min bij 75 ºC, ik begrijp dat BrouwHulp dit niet doet. Theoretisch gezien zou er geen bitterheid meer moeten komen bij temperaturen onder de 80c maar zoals zo veel bij bier brouwen lijkt de praktijk wat minder weerbarstig

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.