Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bitter  (gelezen 280 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Bitter
« Gepost op: 10-11-2019 13:12 u »
Aangezien we al mooi op het eiland waren, vandaag een bitter op de planning. Simpel recept, moet het eerste bier worden wat ik op fust ga afvullen. Blijft een mooie stijl!

Heb 'Camra's Brew Your Own Brittish Real Ale' er eens op nageslagen en ben tot onderstaand gekomen. En ja, die Engelsen snoepen ook graag uit de suikerpot :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk057
Naam receptBitter
Brouwdatum29-10-2019
BierstijlBitter
Volume23,1 l
Begin SG1,036 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,00 mlFosforzuur
9,29 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l212 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC83,3 %
0,25 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC8,3 %
0,25 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 įC1 min.30 min.7,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.30 min.7,3 l/kg
Uitmaischen78,0 įC5 min.5 min.7,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gBramling Crossbellen7,7%60 min.23,3 IBU
25,0 gBramling Crossbellen7,7%15 min.11,6 IBU
60,0 gBramling Crossbellen7,7%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gLondon ESB ()bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
Re: Bitter
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2019 16:41 u »
21l @ 1.038 in het gistvat. Zag dat de gist over datum was (6 maand), zekerheidshalve maar 2 zakjes toegevoegd!

Even schoonmaken, en dan een brouwdag van minder 4u, van recept tot alles schoon in de kast!

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2019 16:44 u »
21l @ 1.038 in het gistvat. Zag dat de gist over datum was (6 maand), zekerheidshalve maar 2 zakjes toegevoegd!

Even schoonmaken, en dan een brouwdag van minder 4u, van recept tot alles schoon in de kast!
Binnen 4 uur, dat is wel heel keurig, mijn brouwdag duurt minimaal 6 uur en dan is nog lang niet alles perfect schoon, hoe doe je dat?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-11-2019 16:59 u »
Vul mijn maischpan met 20l warm water uit de boiler (+/- 55 graden), verwarm dit naar 63 graden. In de tussentijd weeg ik de mout af en schroot ik dit. 30 minuten op 63, 30 op 72, en dan door naar 78 (5 minuten rusten).

Filteren en spoelen duurt ongeveer een 30 minuten tot een uur, maar ik zet na de eerste 5 liter de vlam eronder, zodat ik direct door verwarm naar koken toe. Uurtje koken, koelen in 20 tot 30 minuten. Ondertussen alles zoveel mogelijk schoonmaken ;)

Is het voordeel van een aparte ruimte om te brouwen.

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2019 19:28 u »
Vul mijn maischpan met 20l warm water uit de boiler (+/- 55 graden), verwarm dit naar 63 graden. In de tussentijd weeg ik de mout af en schroot ik dit. 30 minuten op 63, 30 op 72, en dan door naar 78 (5 minuten rusten).

Filteren en spoelen duurt ongeveer een 30 minuten tot een uur, maar ik zet na de eerste 5 liter de vlam eronder, zodat ik direct door verwarm naar koken toe. Uurtje koken, koelen in 20 tot 30 minuten. Ondertussen alles zoveel mogelijk schoonmaken ;)

Is het voordeel van een aparte ruimte om te brouwen.

Ik brouw met een Brewmonk 50L en gebruik mijn oude 30L automaat voor het spoelwater, ik gebruikt geen gas.
Dit vraagt wel wat planning omdat ik anders teveel stroom verbruik en de automaat eruit springt.
Ik bemerk dat de meeste tijd gaat zitten in de fase waarin de binnen mantel (filterkuip) staat uit te lekken en daarbij het spoelwater wordt toegevoegd. Dan aan de kook brengen duurt ook weer een tijdje...
Terugkoelen neem ik ook meestal wel de tijd voor, ik gebruikt een koelspiraal.

Het zal ongetwijfeld allemaal wat efficiŽnter kunnen, ik ben meestal rond 15:00 redelijk klaar met brouwen.

Tags: