Aquarium koeler als goedkoper alternatief voor Grainfather Glycol Chiller?

Gestart door RoyB, 26-09-2018 15:49 u

Vorige topic - Volgende topic

RoyB

Leden,

Tijdens mijn zoektocht naar de mogelijkheden rondom het zelf koelen van een gisttank, merkte ik dat koelers die met Thermoelectrische / Halfgeleider / Peltier mechanieken werken vaak wel 2x zoveel stroom gebruiken dan systemen met een compressor.
De glycolkoeler van Grainfather kost al bijna een heftige 1000 euro.
Daarom ging ik even zoeken naar "iets" waarmee vloeistof gekoeld kan worden, en kwam ik al snel op deze aquarium / vijfer koelers welke dus ook met energiezuinige compressor koelmechanismen werken. Op Aliexpress voor ca. 250 euro thuisbezorgd (ex douanekosten) of in Nederland voor ca. 350 euro. (zie onderstaande link)

Heeft iemand enige ervaring, ideeen etc. over eventuele voors en tegens om iets dergelijks te gebruiken als vervanging voor een glycol koeler als die van de grainfather?

https://zeeaquarium-winkel.nl/teco-tk150-koeler-voor-tropisch-aquarium-tot-150-ltr?gclid=EAIaIQobChMIk_TSx-bY3QIVU-J3Ch03zA4kEAQYASABEgKTu_D_BwE

Dirtbag

Waarom dan geen tapkoeler (tweedehands) aanschaffen?

250 Watt koelcapaciteit is niet zo heel indrukwekkend geloof ik.

https://tapclean.nl/biertap/biertaps/waterkoelers/waterkoelers/lindr-bierwaterkoeler-as-40-2-bierspiralen/

Die koelt 40 tot 50 liter bier en gaat daarbij tot 0 Celsius, het koelvermogen staat echter niet expliciet aangegeven, je hebt echter ook meteen de mogelijkheid om twee vergistingen tegelijkertijd uit te voeren. Op verschillende temperaturen indien gewenst.

db

Johan_vL

Geen ervaring hier, maar ik vind het wel een mooi idee en volg dit draadje... :brouwen:

Etn82

Citaat van: Dirtbag op 26-09-2018  17:03 uWaarom dan geen tapkoeler (tweedehands) aanschaffen?

Was ook mijn gedachte. Wat echter wel een voordeel van die aquariumkoelers lijkt, is dat ze compacter zijn.

Serge VL

Citaat van: Dirtbag op 26-09-2018  17:03 uWaarom dan geen tapkoeler (tweedehands) aanschaffen?

250 watt koelcapaciteit is niet zo heel indrukwekkend geloof ik.

250 W daar vries je een hele koe mee in,
De omgebouwde vrieskast tot gistkast bij ons op de gilde is slechts 120 W en daar wordt 250 liter bier in vergist zonder problemen!

Maar het wattage zegt eigenlijk niet zo veel over de koelcapaciteit, veel hangt af van het rendement van het koelsysteem.

seed7

hansHalberstadt

Je wilt hier dan waarschijnlijk direct je kokende wort doorheen sturen, maar dit ding is natuurlijk ontworpen voor aquaria met een veel lagere temperatuur. Ik zou inderdaad voor een tapkoeler gaan daar zit een RVS spiraal in en die kan 100 graden aan (dus ook steriliseerbaar) vrieskist lijkt me niet geschikt omdat het warmteuitwisselend oppervlak zwaar onvoldoende is om snel kokende wort af te koelen daarmee.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2018  10:36 uJe wilt hier dan waarschijnlijk direct je kokende wort doorheen sturen, maar dit ding is natuurlijk ontworpen voor aquaria met een veel lagere temperatuur.
Wie heeft het over kokende wort? De topicstarter wil gewoon een CCT op aansluiten, en daarmee de fermentatietemperatuur beheersen.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 27-09-2018  11:28 uWie heeft het over kokende wort? De topicstarter wil gewoon een CCT op aansluiten, en daarmee de fermentatietemperatuur beheersen.
Ok Ik was al een stap verder aan het denken. Voor regelen van gisting zal zo'n ding prima voldoen, maar dan is een vrieskist weer een goedkoper alternatief en simpeler. (Geen koelslangen en pomp nodig.)

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2018  11:32 uOk Ik was al een stap verder aan het denken. Voor regelen van gisting zal zo'n ding prima voldoen, maar dan is een vrieskist weer een goedkoper alternatief en simpeler. (Geen koelslangen en pomp nodig.)
Dan moet de CCT wel in de koelkast passen! Bijvoorbeeld een CCT van 100 liter?

haicoterbeek

Op marktplaats staan veel gebruikte bierkoelers voor weinig. Hier zit een bak met 30 liter mono propyleen glycol in die op een temperatuur rond het vriespunt worden gehouden. Deze glycol kun je door een spiraal in je cct pompen.
Werkt prima met mijn CCT.
Scheelt weer ruimte in mijn klimaatkast!

Let op! mono ethyleen glycol is giftig. Werk je met voedingsmiddelen dan dien je mono propyleen glycol te gebruiken als koelmiddel.

seed7

Op zich zou zo'n aquariumding prima moeten werken. Een tapkoeler heeft inderdaad dat vaak overbodige buffer van 30 of 50 l. Voor b.v. een 100l cct lijkt mij een tapkoeler al snel overbemeten. Ik koel met een grote Lindr 4x300 l lagertanks en met een oude Gamko 2x 300l gisttanks. Die koelers staan altijd aan als er ook maar een vat koeling nodig heeft en die hele voorraadbak moet op temperatuur gehouden worden. Met kleine koelertjes op maat kun je het een stuk effectiever inrichten. Heb er destijds naar gekeken, maar prijs en gebrek aan ervaring.

Ingo

haicoterbeek

Het principe van deze aquariumkoeler is dat je het water uit het aquarium continue rond pompt door deze koeler. Het apparaat bevat een pomp die hier voor zorgt.
Bier rondpompen uit je gistvat door deze koeler  kan natuurlijk maar ik zie toch wel wat praktische bezwaren.

Als je gaat afwijken van dit principe loop je tegen een aantal technische problemen aan.
Wat wordt je koelmedium? Waarschijnlijk mono propyleen glycol  (voedselveilig)
Hoe ga je de temperatuur regelen? Waarschijnlijk met een driewegklep.
Waar plaats je een buffervat?
Wat gebruik je als buffervat?

Ik ben benieuwd hoe je dit in de praktijk gaat brengen!

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 27-09-2018  11:28 uWie heeft het over kokende wort? De topicstarter wil gewoon een CCT op aansluiten, en daarmee de fermentatietemperatuur beheersen.
Hans H zit er niet zo ver naast. Misschien met het woord "kokende", maar dan houdt het wel op. De TS wil er wort doorheen pompen. Gistende wort verzadigd met CO2. De pomp in de koeler loopt continue (volgens specs is de minimale flow 400 liter per uur) Dit komt overeen met de flow van een Iwaki MD7. Of de temperatuur nou op zijn setpoint is of niet. Bestel maar vast een blow off pijp om je schuim af te voeren.
Het principe van een cct is dat residue (trub en gist) neerslaat op de bodem. Ik denk dat er niet heel veel neerslaat als je continue circuleert over een aquariumkoeler. Zeker niet met deze flow.
Wat doe je met het bier wat in de koeler achter blijft? Wat is de inhoud van de warmtewisselaar? Hoe ga je die warmtewisselaar ontsmetten? Wat doe je met CO2 die zich in de pomp verzameld? Wat is de minimale zuigdruk (npsh) van de pomp waarbij nog geen cavitatie optreed?
Stop maar met "gewoon een cct op aansluiten".
Gewoon is in deze (pak hem beet 300 euro) iets te simpel gedacht.
Mocht je er wat mee willen dan zul je de aquariumkoeler moeten ombouwen tot bierkoeler. En dat kan natuurlijk ook "gewoon".
Maar ik denk dat de oplossing van Hans H dan goedkoper en sneller is.

seed7

Citaat van: haicoterbeek op 28-09-2018  01:48 uWat wordt je koelmedium? Waarschijnlijk mono propyleen glycol  (voedselveilig)
Hoe ga je de temperatuur regelen? Waarschijnlijk met een driewegklep.
Waar plaats je een buffervat?
Wat gebruik je als buffervat?

Koelmedium, als je niet naar nul hoeft, pekelwater.
Temperatuur, sensor uitbouwen en aan je vat monteren. Dit is waarschijnlijk het lastigste.
Tempregeling, precies zoals nu. Driewegklep is niet nodig, laat maar pompen. De thermostaat regelt de koeling/verwarming aan/uit
Buffer een klein vaatje, hoeft niets bijzonders te zijn, 1.5 - 5l is voldoende. Semi open vaatje is meteen ook de ontluchting.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 27-09-2018  14:02 uDan moet de CCT wel in de koelkast passen! Bijvoorbeeld een CCT van 100 liter?
Een CCT van 100 L heeft neem ik aan al een manier van koelen in het design ingebouwd? Dat zou ik dan gebruiken als basis  voor creatieve aanvullingen.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 28-09-2018  02:13 uHans H zit er niet zo ver naast. Misschien met het woord "kokende", maar dan houdt het wel op. De TS wil er wort doorheen pompen. Gistende wort verzadigd met CO2. De pomp in de koeler loopt continue (volgens specs is de minimale flow 400 liter per uur) Dit komt overeen met de flow van een Iwaki MD7. Of de temperatuur nou op zijn setpoint is of niet. Bestel maar vast een blow off pijp om je schuim af te voeren.
Het principe van een cct is dat residue (trub en gist) neerslaat op de bodem. Ik denk dat er niet heel veel neerslaat als je continue circuleert over een aquariumkoeler. Zeker niet met deze flow.
Wat doe je met het bier wat in de koeler achter blijft? Wat is de inhoud van de warmtewisselaar? Hoe ga je die warmtewisselaar ontsmetten? Wat doe je met CO2 die zich in de pomp verzameld? Wat is de minimale zuigdruk (npsh) van de pomp waarbij nog geen cavitatie optreed?
Stop maar met "gewoon een cct op aansluiten".
Gewoon is in deze (pak hem beet 300 euro) iets te simpel gedacht.
Mocht je er wat mee willen dan zul je de aquariumkoeler moeten ombouwen tot bierkoeler. En dat kan natuurlijk ook "gewoon".
Maar ik denk dat de oplossing van Hans H dan goedkoper en sneller is.
Het basisprincipe van koeling begint volgens mij met het idee om koeltraject en wort/biertraject gescheiden te houden. Gistende wort pompen door de koeler is vragen om problemen inderdaad. 

CeesM

Lijkt me beter om eens goed de post van de topicstarter te lezen.
Hij zoekt naar mogelijkheden om de gisttank te koelen.
Ik lees daar niets over hete wort en het rondpompen daarvan.

dirk

Citaat van: CeesM op 28-09-2018  13:55 uLijkt me beter om eens goed de post van de topicstarter te lezen.

Lezen is een vak hoor, de meesten plempen maar wat.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 28-09-2018  13:55 uLijkt me beter om eens goed de post van de topicstarter te lezen.
Volgens mij zijn we op dit moment beide situaties aan het bespreken zowel koelen van gist tanks en het koelen van hete wort. (Waarbij de oorspronkelijke vraag inderdaad ging over koelen van gistingstanks.)

Daze

Citaat van: RoyB op 26-09-2018  15:49 uLeden,

Tijdens mijn zoektocht naar de mogelijkheden rondom het zelf koelen van een gisttank, merkte ik dat koelers die met Thermoelectrische / Halfgeleider / Peltier mechanieken werken vaak wel 2x zoveel stroom gebruiken dan systemen met een compressor.
De glycolkoeler van Grainfather kost al bijna een heftige 1000 euro.
Daarom ging ik even zoeken naar "iets" waarmee vloeistof gekoeld kan worden, en kwam ik al snel op deze aquarium / vijfer koelers welke dus ook met energiezuinige compressor koelmechanismen werken. Op aliexpress voor ca. 250 euro thuisbezorgd (ex douanekosten) of in Nederland voor ca. 350 euro. (zie onderstaande link)

Heeft iemand enige ervaring, ideeen etc. over eventuele voors en tegens om iets dergelijks te gebruiken als vervanging voor een glycol koeler als die van de grainfather?

https://zeeaquarium-winkel.nl/teco-tk150-koeler-voor-tropisch-aquarium-tot-150-ltr?gclid=EAIaIQobChMIk_TSx-bY3QIVU-J3Ch03zA4kEAQYASABEgKTu_D_BwE
Hi Roy,

Met een kleine vriezer (40cm hoog), een dompelpomp en een stc-1000 was ik voor een paar tientjes klaar.

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 28-09-2018  14:28 uLezen is een vak hoor, de meesten plempen maar wat.
Inderdaad lezen is een vak! Hieronder de vraag van de topicstater.

Heeft iemand enige ervaring, ideeen etc. over eventuele voors en tegens om iets dergelijks te gebruiken als vervanging voor een glycolkoeler als die van de Grainfather?

Met iets dergelijks bedoeld hij een aquariumkoeler.

Een aquariumkoeler gebruiken om je cct te koelen gaat niet werken zonder deze aan te passen.

dirk

Citaat van: haicoterbeek op 28-09-2018  20:58 uMet iets dergelijks bedoeld hij een aquariumkoeler.

Een aquariumkoeler gebruiken om je cct te koelen gaat niet werken zonder deze aan te passen.

Precies! En dan gaan iedereen reageren alsof de topicstarter direct wort/bier wilt koelen met een aquariumkoeler  :nut:

haicoterbeek

Citaat van: Daze op 28-09-2018  15:45 uHi Roy,

Met een kleine vriezer (40cm hoog), een dompelpomp en een stc-1000 was ik voor een paar tientjes klaar.
Dit ziet er netjes uit! De methode van warmte overdragen is niet de meest effectieve (koudemiddel - lucht - koelvloeistof) maar door het geringe koelvermogen dat nodig is zal dit prima werken. Leuk dat je het met ons wilt delen.

hansHalberstadt

Bij efficiency kun je nog onderscheid maken tussen efficient in de vorm van 'snel' en efficient in de vorm van energieverbruik. In dit voorbeeld praat je denk ik over 'snel'

Qua energieverbruik is het van belang of je de kamer waar het spul in staat toch al moet verwarmen (dan komt het energieverbruik in mindering op de toch al nodige verwarming.

Het systeem van koelen op zich zal niet heel efficient zijn omdat er veel koelenergie verloren gaat door de wanden van de vriezer/koelkast. Maar aan de andere kant. Je systeem werkt prima en die paar euro energie per brouwsel is wel te overzien. Er zijn duurdere kostenposten, bv gist, vooral de vloeibare gisten. Mocht je al kosten willen besparen, dan is daar veel te halen door zelf gist op te kweken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.