Koriander vergeten, wat nu

Gestart door Enos, 26-09-2018 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik heb tijdens het koken 2.5 g koriander vergeten toe te voegen in mijn kookpan.
Nu moet ik nog bottelen.
Kan ik alsnog de koriander met de bottelsuiker samen koken en  in mijn emmer voor het bottelen schenken en afvullen.

Of kan dat niet?

Help :'( :'(

Martijn0172

Persoonlijk vind ik de smaak van koriander lekker maar is al snel te veel waardoor er een ietswat zeepachtige smaak ontstaat. Ik zou het niet toevoegen tijdens het bottelen, je bier smaakt waarschijnlijk ook lekker zonder

Serge VL

Ja dat kan zeker, zelfs zonder problemen. Dat de smaak gaat wel niet 100% identiek zijn maar gaat wel ergens in de zelfde richting zijn.

tdp

Ik zou zelf zonder de koriander bottelen, maar op zich kan jou methode ook prima denk ik.

Enos

Het is trouwens een quadrupel weet niet of dat uitmaakt

Eric v B

 
Citaat van: Enos op 26-09-2018  15:59 uHet is trouwens een quadrupel weet niet of dat uitmaakt
Dan heb je nu een Quadrupel zonder koriander  ;)

Ik zou gewoon verder gaan met het proces zonder koriander. Volgende keer beter. Als je de rest goed gedaan hebt, dan wordt het vast wel een lekker bier.

Jedoka

Het beste is om standaard de koriander te vergeten aan het bier toe te voegen en om deze gevijzeld en wel toe te voegen aan een heerlijke curry en daar een fantastisch lekker bier bij te drinken. Geintje natuurlijk maar ik had het niet meer toegevoegd bij het bottelen.

Jelle

Jacques

Citaat van: Enos op 26-09-2018  15:36 uIk heb tijdens het koken 2.5 g koriander vergeten toe te voegen in mijn kookpan.
Nu moet ik nog bottelen.
Kan ik alsnog de koriander met de bottelsuiker samen koken en  in mijn emmer voor het bottelen schenken en afvullen.

Of kan dat niet?

Natuurlijk kan dat. Maar of dat een goed idee is, is wat anders...

Als je gemalen koriander bij je bier voegt bij het bottelen loop je grote kans dat het bier snel uit de fles komt. De deeltjes koriander werken dan als een kern waarop een koolzuurbelletje kan vormen. Het gevolg is het snel vrijkomen van het opgelost koolzuur. Gushing heet dit verschijnsel.

Als alternatief kun je koriander op alcohol zetten en dat een paar dagen laten staan. Filter de vloeistof en voeg deze toe.

Koriander heb je overigens niet nodig om een goed smakende quadrupel te krijgen. Laat het weg...

Oscar

Citaat van: Enos op 26-09-2018  15:36 uIk heb tijdens het koken 2.5 g koriander vergeten toe te voegen in mijn kookpan.

Ja? En?  :weetniet:   :brouwen:  Wordt je bier daardoor ondrinkbaar?  :) Je bent wat vergeten. Nou erg hoor, het wordt gewoon bier. Noteer het in je brouwsoftware zodat je dit kunt terug lezen. Verder bij dit soort dingen nooit denken om te corrigeren (zeker niet als beginner)! Leer van je fouten, aanvaard ze en wordt er wijzer van... ;) :brouwen:   Het wordt toch wel prima bier denk ik... ;)

Enos

Citaat van: Oscar op 26-09-2018  23:15 uJa? En?  :weetniet:   :brouwen:  Wordt je bier daardoor ondrinkbaar?  :) Je bent wat vergeten. Nou erg hoor, het wordt gewoon bier. Noteer het in je brouwsoftware zodat je dit kunt terug lezen. Verder bij dit soort dingen nooit denken om te corrigeren (zeker niet als beginner)! Leer van je fouten, aanvaard ze en wordt er wijzer van... ;) :brouwen:   Het wordt toch wel prima bier denk ik... ;)

Ok ik begrijp jullie ik weet het is niet dat het nu niet te drinken is, maar ik dacht kan ik het nog toevoegen.
Het jongbier dat ik nu heb geproefd smaakt prima dat wel .Dus ga het gewoon bottelen en bedankt voor jullie aandacht   ;) ;) ;)

haicoterbeek

Citaat van: Enos op 27-09-2018  00:10 uOk ik begrijp jullie ik weet het is niet dat het nu niet te drinken is ,maar ik dacht kan ik het nog toevoegen.
Het jongbier dat ik nu heb geproefd smaakt prima dat wel .Dus ga het gewoon bottelen en bedankt voor jullie aandacht   [emoji6] [emoji6] [emoji6]
Wel creatief bedacht! Gewoon proberen!
Eerst even koriander meekoken. 10 minuten. Even door een koffiefilter laten lopen. Suiker dr bij weer aan de kook brengen. Afkoelen en toevoegen aan je bottelemmer. Ik zou het doen!

lier

Ik heb onlangs hetzelfde gehad bij een blond bier, geen moment eraan gedacht om de koriander achteraf nog toe te voegen, inmiddels eerste flesje geproefd en ik mis het niet.
Kortom als je jongbier lekker smaakt meteen bottelen

Eric v B

Citaat van: lier op 27-09-2018  21:24 uIk heb onlangs hetzelfde gehad bij een blond bier, geen moment eraan gedacht om de koriander achteraf nog toe te voegen, inmiddels eerste flesje geproefd en ik mis het niet.
Kortom als je jongbier lekker smaakt meteen bottelen
Zelf brouw ik met de laptop op het aanrecht met BrouwHulp "erop". Deze herinnert je eraan om hop en gistvoeding toe te voegen. Mooie optie is dat ie dat ook met koriander doet.
Overigen doet ie dat met alle mogelijke toevoegingen die je in het recept hebt toegevoegd.

lier

Citaat van: Eric v B op 28-09-2018  12:45 uZelf brouw ik met de laptop op het aanrecht met BrouwHulp "erop". Deze herinnert je eraan om hop en gistvoeding toe te voegen. Mooie optie is dat ie dat ook met koriander doet.
Overigen doet ie dat met alle mogelijke toevoegingen die je in het recept hebt toegevoegd.

Mijn Grainfather app doet dat ook, ik zal er niet helemaal bij zijn geweest met mijn hoofd denk ik.

Fractus

Misschien ook wel een leuke optie: Bottel de helft met suikerwater en koriander en de andere helft zonder. Zo kun je meteen vergelijken en zelf de conclusie trekken of het lekkerder is met of zonder koriander.

Ik zou in dat geval wel eerst de koriander eruit filteren, zoals Haico ook aangeeft. Koriander 10 minuutjes koken, dan filteren en suiker oplossen, daarna toevoegen voor bottelen. En laat ons vooral ook weten hoe het smaakt daarna!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.