Wanneer is de hoofdgisting klaar en wanneer de lagering?

Gestart door Thomas B, 27-01-2006 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas B

Beste Brouwers,

Wanneer is de hoofdgisting klaar?
Ik heb 40 liter in de hoofdgisting, maar wanneer is deze klaar?
Is dat wanneer gedurende een etmaal de S.G. niet meer is veranderd?
Is dat wanneer de S.G. een bepaald punt bereikt??
Wat is wijsheid beste brouwers?
Groeten,Thomas

Oscar

Thomas,

Wijsheid is heel veel...maar wellicht voordat je gaat brouwen eerst goed het brouw proces bestuderen en lezen hoe dit in zijn werk gaat..en soms kun je door logisch redeneren ook iets bedenken. Bij de gisting wordt de vergistbare suikers omgezet in alcohol en koolzuur als dus de suiker op is of de gist is uitgeput..dan is er dus geen koolzuurvorming meer....en zal het S.G. van je bier niet meer dalen...op dit moment is je vergisting klaar en kun je bottelen.  :proost2:

Indien je alleen over je hoofsdvergisting hebt dan is deze klaar wanneer de schuimlaag begint in te zakken en de gisting wat rustiger door gaat...

Groeten en gezondheid
Oscar  :brouwen:

Adrie

Je kunt het best je bier gaan overhevelen naar de lageringsfles(sen) als de schuimkraag op het bier begint in te zakken. Als je in een gesloten vat vergist, zie je dat op een gegeven moment de vergistingssnelheid sterk terug is gelopen aan de hoeveelheid koolzuurgas dat door het waterslot ontsnapt. Op dat moment hevel je over en begint de lagering.

Er is niet echt een moment (dichtheid) waarop je kunt zeggen: nu moet ik overhevelen. Het hangt sterk van het biertype af, de einddichtheid die je verwacht, het verloop van de vergisting, etc. In mijn geval komt het meestal erop neer dat ik overhevel als de dichtheid vijf tot tien punten hoger is dan de einddichtheid. Maar dat is wijsheid waar je niet veel aan hebt omdat je de einddichtheid van je bier nog niet weet.

Grofweg: voor een bier met een hoge begindichtheid (1065-1080) hevelen bij 1020, bij een bier met een lagere begindichtheid hevelen bij 1015. Dit zijn echter vuistgetallen die ik nu verzin die zeker niet voor elk bier opgaan. Sommige gisten gisten immers veel verder door dan andere.

Wat is het trouwens voor bier? Recept? Maischschema? Begindichtheid? etc etc. Hoe meer informatie je geeft, des te meer aanknopingspunten hebben we voor een goed antwoord.

Thomas B

CiteerWat is het trouwens voor bier? Recept? Maischschema? Begindichtheid? etc etc. Hoe meer informatie je geeft, des te meer aanknopingspunten hebben we voor een goed antwoord.

Het is bier uit een Black Rock 'nat'-pakket. dus veanaf een moutextract. 20 liter is Brown Nut Ale en de andere 20 liter is Bock bier.
Geen maischschema dus, het enige wat ik weet is wat in de gebruiksaanwijzing staat en dat is 4-8 dagen laten gisten en dan bottelen.

Wat is jullie advies nu als ik dit erbij meld??

Gegroet, Thomas



Aanpassing door Johannes ivm onjuiste weergave citaat

Adrie

Zoals je in de bierbrouwcursus kunt lezen is het goed gebruik  om na de hoofdgisting eerst over te hevelen naar een mandfles om het bier rustig te laten uitgisten, het grootste deel van de gist te laten bezinken en het bier enigzins te laten rijpen alvorens te bottelen. Dat bottelen moet gebeuren als er nog maar weinig koolzuur door het waterslot komt en je bier nog net niet helemaal helder is. Dan is er nog genoeg actieve gist om voor een goede hergisting op fles te zorgen.

Meestal is de hoofdgisting na een dag of vier tot zes wel voorbij en kun je overhevelen naar de lageringsfles. Weet je wat de begindichtheden waren van de bieren?

Thomas B

Beste Adrie,
Ik wilde die begineenheden ook graag weten, maar als die hygrometer per ongeluk vanaf het aanrecht kapot valt op de grond is het moeilijk meten.
Als ik straks thuiskom zal ik met mijn nieuwe meter gaan meten en kijken of er nog veel activiteit is.

Adrie

Citaat van: Thomas B op 27-01-2006  15:02 uIk wilde die begineenheden ook graag weten, maar als die hygrometer per ongeluk vanaf het aanrecht kapot valt op de grond is het moeilijk meten.

Beste Thomas,

Een hygrometer meet de luchtvochtigheid, een hydrometer meet de dichtheid van een vloeistof.  :lessmile:

Thomas B

Beste Adrie,

Ja dat was een klein foutje, maar ik heb het over de HYDROMETER

Waarom is het hele lageren en rijpen niet beschreven in de gebruiksaanwijzing?
Moet dat lageren ook bij kamertemperatuur, want ik lees ook wel eens dat dat juist heel koel moet gebeuren (buiten) ?
Gegroet , Thomas

Adrie

Lees de bierbrouwcursus maar eens, daar staat alles in wat je weten wilt. Ik weet niet waarom het niet in jouw handleiding staat, maar het is echt aan te bevelen voor een beter smakend bier.

Ondergistende bieren moeten koud gelagerd worden (0 tot 10 graden), bovengistende bieren warm (15-20 graden), hoewel er ook uitzonderingen zijn. Over het algemeen geldt: hoe warmer de temperatuur bij lageren, des te korter hoeft de lagering te duren. Bij 15 tot 20 graden is één tot twee weken meestal wel genoeg. Het bier is dan helemaal uitgegist en begint behoorlijk helder te worden. Je hoeft niet te wachten tot het bier kraakhelder is en/of er geen enkel blobje meer door het waterslot komt. Nog iets: lager in ieder geval in glas, want plastic laat altijd wat zuurstof door en dat is niet bevordelijk voor de smaak van je bier.

En nog iets: MO heeft een lijst gemaakt met onderwerpen die al besproken zijn. Jouw vragen zijn al eens aan de orde geweest. Kijk maar eens bij DIT onderwerp.

Oscar

Citaat van: Adrie op 27-01-2006  15:35 uLees de bierbrouwcursus maar eens, daar staat alles in wat je weten wilt.

MO heeft een lijst gemaakt met onderwerpen die al besproken zijn. Jouw vragen zijn al eens aan de orde geweest. Kijk maar eens bij DIT onderwerp.

Thomas..dat zijn dus wijsheden..de meeste bierwijsheden staan hier al op het forum.....En al lezende kom je nog veeeeeel meer leuke bierfeitjes te weten...

Groeten en gezondheid
Oscar  :proost:

rodeloper

Vandaag wilde ik een bier bottelen dat ik twee weken gekeden  onder waterslapt had weggezet. De hoofdvergisting was toen achter de rug. Start SG 1080. Heb vandaag gemeten. Tot mijn teleurstelling bleek de SG nog altijd dik boven de 1025 te zitten (bijna 1030). Op mijn sg meter staat, in rood, de waarschuwing: "Do not bottle beer unless hydrometer sinks below 1006 or bottles will burst." Nu is er al eens een bodem uit een Grolsch flesje geklapt (dat gaf een kleef- en smeer boel). Bij het bottelen hield ik, voordat ik met die SG meter in de weer was, gewoon een week lageren aan. Nu ik dan eindelijk (door schade en schande) ook het SG meet, juist voor het bottelen, blijk ik helmaal nog niet te mogen bottelen. Toch was er nog amper activiteit in het waterslot (heel wat minder dan een bubbel per minuut).
Mijn vraag: kan het kwaad om al te bottelen bij een SG van 1030 ?

Hopmans

Hoi Rodeloper,

Dat ligt er aan wat voor gist je gebruikt hebt.
Bij Windsor zou je mogen bottelen, maar bij Westmalle absoluut niet.

Wat voor gist heb je gebruikt?

 :degroeten:

rodeloper

Ik heb voor 10 liter een zakje Brewferm biergist gebruikt bovengistend (6 gram).

Silvio

Bottelen lijkt me nu geen probleem,je krijgt alleen een zoet biertje van tegen de  7%.
Die korrelgisten gisten wel vaker niet ver uit, de kans op ontploffende flessen acht ik in jou geval niet groot.

Hopmans

Hoi Rodeloper,

Je hebt een vergistingsgraad van 62,5%.
Dat is inderdaad niet veel.
Zelfs niet veel voor een brewfermgist.
Ik dacht dat Brewferm toch wel zo'n beetje de 70% zou moeten halen.
Aan de andere kant is Brewferm een betrouwbare gist die niet zomaar stopt.

Ikzelf zou de de gok nemen om te bottelen.
misschien met wat minder suiker 7-8 gr/ltr.

Iemand nog een second opinion?

 :degroeten:

Hopmans

Hey Silvio,  :proost2:

We hebben elkaar gekruist  ;D
Maar jij denkt hetzelfde als ik.

Bottelen.

 :degroeten:

p

Citeerheel wat minder dan een bubbel per minuut

Ik heb momenteel een bier dat al anderhalve week zo aan 't bubbelen is. Een bubbel per paar minuten. Ik ga pas bottelen als allebei de waterspiegeltjes in het waterslot gelijk staan. Dat is Chimay gist maar ik denk dat jij 't ook nog wel even kan laten doorgisten als er nog waterslot activiteit is.

Adrie

Zo lang hoef je helemaal niet te wachten, hoor. Ik bottel meestal als er nog een blubje per paar minuten door het waterslot komt. De gist is dan nog actief en dat garandeert (meestal) een vlotte hergisting op fles.

p


DJF3

(Toch even een toevoeging op een oude thread :-)

Dus in het volgende scenario, waarbij ik de vergisting van een tripel bier meet met een Tilt Hydrometer, zou de vergisting eigenlijk klaar zijn?
Brouwen: zaterdag 8 september  (SG rond de 1080)
Nu: dinsdag 11 september



In de afgelopen 7 uur was de SG tussen 1010-1012

Misschien nog een dagje wachten?

Edwin brouwt

Het mooie van die Tilt is dat je kunt zien wanneer het rustiger wordt. Hier op het forum gaat men uit van 3 dagen geen verlaging is klaar voor bottelen. Ik denk dat wat langer verstandig is:




Je ziet dat de vergisting in het begin prachtig verloopt, maar op het eind gaat er elke 4 dagen met moeite een puntje af. Als je 'm in jouw geval al zou bottelen en er gaat in de fles nog 2 a 3 puntjes vanaf, dan krijg je prachtige fonteinen wanneer je zo'n fles opent  ;)


Dus geduld, laat de boel gerust nog een week staan nadat het sg al een paar dagen stabiel is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.