Eerste keer graanbrouwen

Gestart door mrbassman1974, 25-09-2018 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met extract-brouwen en dit gaat steeds beter. Ik wil binnenkort dan ook voor het eerst met graan gaan brouwen. Ik ben hier ook zachtjesaan de nodige spulletjes voor aan het verzamelen. Dit komt ok wel goed.

Ik wil graag aan de meer ervaren brouwers vragen wat verstandig is voor mijn eerste graanbrouwsel. Niet zo zeer welke biersoort (al zijn tips daarvoor ook welkom) maar met name of het slim is om een compleet moutpakket te kopen met alle ingrediënten of dat ik beter een recept kan nemen en zelf mijn ingrediënten verzamel. (Ook in dat geval zijn eventuele tips voor een recept welkom  :) )

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Ik ben nu nog bezig met een tripel uit extract.

Groeten,
Danny

ray81

Ik heb laatst mijn eerste brouwdag gehad en had het geluk dat een ervaren brouwer de dag met mij mee kwam doen. Wellicht kan je iemand vinden die je wil helpen? Scheelt een hele hoop twijfels en de volgende keer kan je het dan zelf (denk ik, heb helaas nog geen 2e dag gehad).

Wat mensen mij destijds aanraadden was een SMASH brouwen, oftewel 1 graansoort en 1 hopsoort. (single malt and single hop). Als je hiervoor de ingredienten los koopt ben je vaak een stuk goedkoper uit dan een pakket.

Overigens heb ik wel zo'n pakket liggen voor de 2e brouwdag, maar die had ik gehad. Zelf had ik het niet gekocht, het is meestal een stuk duurder dan los kopen (heb ik mij laten vertellen). Maar  als ik hem toch heb, ga ik hem gebruiken ook. Voordeel is wel dat het recept helemaal uitgedacht is en op papier staat. Dat is iets dat ik dan de 3e brouwdag weer ga leren...

Maran van Brakel

Mijn eerste 2 graan brouwsels waren ook met een kant-en-klaar pakket.
Ik vond het, zeker voor een eerste keer, wel lekker om mee te werken. Je hebt een beetje houvast en een vast doel om naar te werken.
Als het bevalt kun je na een paar keer wel zelf iets bedenken in BrouwHulp of Brewfather of zo, en dan echt gaan kijken wat welk ingrediënt nou echt wat doet.

Het is wel ietsjes duurder dan zelf de losse ingrediënten kopen, maar je zit in ieder geval niet met allerlei restjes  ;)
(en die rechthoekige bakken zijn verrekte handig)

mrbassman1974

Hoi Ray,

Uiteindelijk is dat ook de bedoeling. Maar voor mijn eerste graanbrouwsel... Juiste hoeveelheden en soorten, beproefd recept, erg verleidelijk.  Maar ik zie ook hier genoeg recepten uiteraard. Daar staat alles ook wel op natuurlijk. Al is het vaak niet duidelijk hoeveel gist er gebruikt wordt (beginnersvraag waarschijnlijk :) )

Dat SMASH idee is wel een goede tip denk ik.

haicoterbeek

Je brouwt nu met extract. Dan ga ik er van uit dat je al een eind op weg bent en dat je het vergistingsproces op orde hebt.
Dit is een van de belangrijkste voorwaarden voor het brouwen van een goed bier. Als je de methode of materiaal rond het vergistingsproces nog kunt verbeteren dan zou ik dat eerst doen.
Als extract brouwer (geen blik) heb je al ervaring in het kiezen van je hop en gist.
De stap naar all-grain is dan alleen nog het samenstellen van de stort.
Kies je een pakket dan ben je altijd veel duurder uit. Je hebt niet meer de keuzevrijheid om zelf je type gist en (hoeveelheid en soort) hop te kiezen. Mocht deze, omdat het "een eerste keertje" is, mislukken dan ben je snel 25 euro armer.
Wil je een eenvoudig bier kies dan voor een singel malt, singel hop (smash)
100 % Pils of Alemout, Saaz hop en t-58 gist. Weinig grondstoffen, goedkoop en geeft je een fris en kruidig blond biertje.

mrbassman1974

@Haico

Vergistingsproces gaat steeds beter, momenteel bezig mijn gistkast af te bouwen en dan moet dat verder goed onder controle zijn.

Misschien omschrijf ik het niet goed, maar ik heb tot nu toe gebruik gemaakt van brouwpakketten met gehopt moutextract waar ook de korrelgist al bijgeleverd zat. Geen zelfgemaakte keuzes dus.  :) Vandaar dat de selectie van hop en gist ook nieuw is...

Hoe kan ik die SMASH recepten vinden? Lijkt me een goeie eerste stap.

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 25-09-2018  10:13 uJe brouwt nu met extract. Dan ga ik er van uit dat je al een eind op weg bent en dat je het vergistingsproces op orde hebt.
Dit is een van de belangrijkste voorwaarden voor het brouwen van een goed bier. Als je de methode of materiaal rond het vergistingsproces nog kunt verbeteren dan zou ik dat eerst doen.
Als extract brouwer (geen blik) heb je al ervaring in het kiezen van je hop en gist.
De stap naar all-grain is dan alleen nog het samenstellen van de stort.
Kies je een pakket dan ben je altijd veel duurder uit. Je hebt niet meer de keuzevrijheid om zelf je type gist en (hoeveelheid en soort) hop te kiezen. Mocht deze, omdat het "een eerste keertje" is, mislukken dan ben je snel 25 euro armer.
Wil je een eenvoudig bier kies dan voor een singel malt, singel hop (smash)
100 % Pils of Alemout, Saaz hop en t-58 gist. Weinig grondstoffen, goedkoop en geeft je een fris en kruidig blond biertje.

Heb inmiddels ook een paar SMaSH brouwsels gebrouwen. Ook om mijn ketel te leren kennen. Zo simpel als wat. En ik moet zeggen dat het mij niet tegen valt. Het resultaat was een lekker fris biertje. Ik had ook een moutpakket staan en vorige week gebrouwen. Ging ook prima. Ik koop de mout nu groot in. Gewoon om nog wat meer te experimenteren. Met andere hopsoorten en gisten. Elke keer even leerzaam. Ik heb eerst tig blikbrouwsels gebrouwen voordat ik de overstap waagde. Dat blikbrouwen heb ik nu wel gehad... Extract brouwen heb ik overgeslagen. Denk dat de topicstarter dat extract brouwen inmiddels ook wel welletjes vindt.

mrbassman1974

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  11:24 uDat blikbrouwen heb ik nu wel gehad... Extract brouwen heb ik overgeslagen. Denk dat de topicstarter dat extract brouwen inmiddels ook wel welletjes vindt.

@Heisenberg Dat had ik al vrij snel  8) Op de manier zoals ik tot nu toe gebrouwen heb gaat het vooral om het beheersen van het gistproces. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar de rest.  ;D Brouwinstallatie groeit ook gestaag....

RonaldAnthonissen

Ik ben begonnen met brouwen met brouwpakketten.
Ik had mij voorgenomen om eerst het brouwproces onder de knie te krijgen en mij geen zorgen te hoeven maken om het recept en de ingrediënten.
Bij zo'n moutpakket staat het recept vast en krijg je de ingrediënten in de juiste verhoudingen, en weet je wat het eindresultaat zou moeten zijn.
Als je dan fouten maakt, en die maak je, ik in ieder geval toch wel, dan weet je dat je al niet naar je recept moet kijken, maar naar je proces.

Eens ik het brouwproces voldoende beheers, kan ik mij wagen aan eigen recepten samen te stellen. Als het dan niet het verwachte resultaat oplevert, dan zal het aan het recept liggen.

Maar als je zoals je zegt al een tijdje bezig bent met extract brouwen, zul je de, naar mijn mening, lastigste stap van de vergisting al wel voldoende beheersen.
Maischen, filteren en koken zijn dan de volgende stappen in je leerproces. Ik zou het dan wel handig vinden om te kunnen vertrekken van een bestaand recept.
De keuze of dat nu uit een moutpakket komt, of een bewezen recept waarvoor je zelf je grondstoffen aankoopt, is aan jou.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  11:24 uHeb inmiddels ook een paar SMaSH brouwsels gebrouwen. Ook om mijn ketel te leren kennen. Zo simpel als wat. En ik moet zeggen dat het mij niet tegen valt. Het resultaat was een lekker fris biertje. Ik had ook een moutpakket staan en vorige week gebrouwen. Ging ook prima. Ik koop de mout nu groot in. Gewoon om nog wat meer te experimenteren. Met andere hopsoorten en gisten. Elke keer even leerzaam. Ik heb eerst tig blikbrouwsels gebrouwen voordat ik de overstap waagde. Dat blikbrouwen heb ik nu wel gehad... Extract brouwen heb ik overgeslagen. Denk dat de topicstarter dat extract brouwen inmiddels ook wel welletjes vindt.
Mijn laatste smash blond was ook zo op! Met een eenstaps maisch op 68C gebrouwen. Lekker simpel!

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 25-09-2018  11:13 u@Haico

Vergistingsproces gaat steeds beter, momenteel bezig mijn gistkast af te bouwen en dan moet dat verder goed onder controle zijn.

Misschien omschrijf ik het niet goed, maar ik heb tot nu toe gebruik gemaakt van brouwpakketten met gehopt moutextract waar ook de korrelgist al bijgeleverd zat. Geen zelfgemaakte keuzes dus.  :) Vandaar dat de selectie van hop en gist ook nieuw is...

Hoe kan ik die SMASH recepten vinden? Lijkt me een goeie eerste stap.
Voor 18 liter bier. 5,7 kg pilsmout storten in 19,5 liter water van 74 C. 1 stapsmaischen 60 min op een temperatuur van 68C
Spoelen met 9 liter water van 80 graden.
Na 15 minuten koken 45g Saaz toevoegen.
1 zakje  t-58 is genoeg.
Spoelen tot je ca. 21 liter hebt. Afhankelijk van de hoeveelheid water die verdampt met koken.

T-58 is mijn favoriete gist voor een blond biertje.


Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 25-09-2018  09:24 uHallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met extract-brouwen en dit gaat steeds beter. Ik wil binnenkort dan ook voor het eerst met graan gaan brouwen. Ik ben hier ook zachtjesaan de nodige spulletjes voor aan het verzamelen. Dit komt ok wel goed.

Ik wil graag aan de meer ervaren brouwers vragen wat verstandig is voor mijn eerste graanbrouwsel. Niet zo zeer welke biersoort (al zijn tips daarvoor ook welkom) maar met name of het slim is om een compleet moutpakket te kopen met alle ingrediënten of dat ik beter een recept kan nemen en zelf mijn ingrediënten verzamel. (Ook in dat geval zijn eventuele tips voor een recept welkom  :) )

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Ik ben nu nog bezig met een tripel uit extract.

Groeten,
Danny

Welkom bij de moutbrouwers. Bier brouw je namelijk met mout. Dat is graan dat een bewerking heeft ondergaan waardoor je er mee kunt brouwen. Daarom is moutbrouwen een veel betere term dan graanbrouwen.

Er zijn heel veel manieren om te beginnen met het brouwen van mout. Ik raad je aan om de cursus te lezen die je kunt vinden in de wiki behorende bij dit forum. Verder zijn er ook boeken... Ik ken er eentje die pas uitgekomen is dat heel geschikt is. Met veel gebundelde kennis afkomstig van dit forum  ;).

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 25-09-2018  23:09 uWelkom bij de moutbrouwers. Bier brouw je namelijk met mout. Dat is graan dat een bewerking heeft ondergaan waardoor je er mee kunt brouwen. Daarom is moutbrouwen een veel betere term dan graanbrouwen.

Excuseer mijn lompheid Jacques  8) maar je hebt helemaal gelijk. Ik was ook niet van plan om mijn eigen graan te gaan mouten  ;D Het bekt makkelijk denk ik.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 26-09-2018  18:22 uExcuseer mijn lompheid Jacques  8) maar je hebt helemaal gelijk. Ik was ook niet van plan om mijn eigen graan te gaan mouten  ;D Het bekt makkelijk denk ik.

Je bent zeker niet de enige die het heeft over graanbrouwen... Onze leveranciers gebruiken ook die term. Hij is oorspronkelijk afkomstig uit het Engels.
En natuurlijk wordt mout uit graan verkregen. Maar zoals elke mus een vogel is, is niet elke vogel een mus...

mrbassman1974

Klopt, denk dat ik het daar ook vandaan heb, ik doe vrij veel met Brouwmarkt en daar wordt die term ook gebruikt  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.