Paix Dieu

Gestart door brouwerij de Stier, 24-09-2018 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

@Greg

Hopelijk komt de eerste poging alsnog op druk. Als het in de kelder een stuk kouder is dan waar ze tot nu toe hebben gestaan komen ze waarschijnlijk niet op druk omdat de gist er dan mee stopt, ik zou ze juist wat warmer weg zetten.

Vervelend dat de 2e batch ook niet helemaal volgens plan is verlopen. Welk recept heb je daar voor aangehouden?

Wat je (uiteraard achteraf ;-)) volgens mij ook had kunnen doen is een nieuwe starter maken met het gist wat op de bodem lag naar het overhevelen, dan had je nog wel de "originele gist" in je bier. Ik ben benieuwd hoe het zich bij jou gaat ontwikkelen.

Bedankt voor de felicitaties  :D

Greg

Ik had geen zin meer om te wachten. Heb de eerste batch gewoon in de kelder gezet - we gaan het wel zien.
Voor de tweede batch had ik enkele aanpassingen gedaan:

- Meer suiker: ±15% i.p.v. de originele 5.6%. Verder geen noemenswaardige verschillen.
- Alleen Styrian Goldings en Saaz als hop gebruikt, zowel als bitterhop als aromahop.
- Verder het maischschema iets aangepast: 40 min op 64 graden i.p.v 40 min op 63 graden, en daarna 40 min op 68 graden i.p.v 40 min op 70 graden.
- Verder iets langer gekookt om op 1.089 SG uit te komen.

Inderdaad, voor het overbrengen van de batch naar een nieuw vat had ik eraan gedacht om gist weer op te kweken maar heb dat uiteindelijk niet gedaan - ik had er immers al T-58 bij gedaan, en ik wilde een snelle doorstart van mijn vergisting. Inmiddels is de vergisting langzaam verder gegaan. Ik zit nu op 1.030 SG (SVG van 66%) en misschien komt hij nog wat lager uit. Ik heb nog geduld, ik heb immers pas 10 dagen geleden gebrouwen  8)

Als ik ga bottelen, ga ik in ieder geval F2 bottelgist toevoegen om een goede hergisting op de fles te garanderen. Als hij lekker wordt, ga ik later nog wel eens een derde poging wagen, die keer dan met een betere giststarter. Moet wel eerst wat lege flesjes zien te verzamelen, want ik zit er bijna doorheen - en dry January helpt niet echt om dit op korte termijn te verhelpen...

Greg

Even een korte update: ik zit inmiddels op een SG van 1.023 (volgens mijn Tilt, in ieder geval), dus de vergisting is toch nog redelijk door gegaan. Had dit gezien het eerdere verloop niet verwacht. Toch nog een vergistingsgraad van zo'n 74% gehaald, dus dat is denk ik niet slecht. Ik denk dat ie nu wel klaar is, want hij staat al bijna 3 dagen op hetzelfde SG.

Ik ga hem dit weekend bottelen. Met bottelgist...  ;D

brouwerij de Stier

Hallo Greg, Golding en anderen.

Ben nu zelf zover om een Paix Dieux te brouwen. Heb nu 2 verse giststarters staan van het originele bier. De ene ruikt een beetje zwavelachtig en de andere gewoon lekker fris en geen "bij" geurtje. Denken jullie dat de gist met het zwavelgeurtje problemen gaat geven of is een zwavelgeur normaal bij een giststarter??

Ohja, heb veel gelezen op een Franse bier site en daar is de trend dat men een vrij hoge vergisting temperatuur aanhoudt.  Terwijl ik hier veel gelezen heb over hogere alcolholen die ontstaan met een hoge vergisting temperatuur. Wat dan weer schuimnegatief werkt. Wat is wijsheid qua vergisting. Een lage of een hoge temperatuur?

Hoor graag van jullie.

Greg

Hallo!

Leuk om te lezen dat je ook een poging gaat wagen voor het brouwen van een kloon van de Paix Dieu  ;D
Voor wat betreft je twee starters: ik zelf heb deze gist nu twee keer opgekweekt en beide keren rook deze niet overdreven naar zwavel - hij rook eerder fris (zoals je zelf ook aangeeft). Ik zelf zou dus verder gaan met die ene starter die frisser ruikt. Zorg er wel voor dat je genoeg gist kunt toevoegen - bij mijn tweede poging bleek ik niet genoeg te hebben toegevoegd en dit leidde tot een verstokte vergisting. Maar goed, veel ervaring heb ik er ook niet mee - zou goed zijn als anderen hun mening en ervaringen kunnen delen  ^-^

Over die hoge vergistingstemperatuur - ik heb dat ook gelezen op een franse site (volgens mij brassageamateur.com), maar ik kreeg daar niet echt een goed beeld van. Ik heb voor mijn tweede poging maar een starttemperatuur van 20 graden aangehouden en ben vrij snel, na twee dagen, naar 21 gegaan. Ik wilde inderdaad niet te hoog starten om een betere schuimstabiliteit te verkrijgen. Overigens heb ik hem na een week op 22 graden gezet om goed uit te vergisten. Nu staat ie al weer een paar dagen op wat lagere (kamer)temperatuur, aangezien ik morgen ga bottelen.

Overigens kun je in je grainbill wat Carapils granen (10-20 EBC) toevoegen voor een betere schuimstabiliteit. Ik heb zelf zo'n 7.5% hiervan toegevoegd - over een paar weken zien we wel hoe het schuim zich ontwikkelt en of het blijft staan.

Ben wel benieuwd naar je recept - kun je dat eens delen als het klaar is?

Goldin

Als je de luxe hebt om de kiezen zou ik ook voor de fris ruikende gaan. Ik vond mijne tzt ook fris ruiken.

Zelf ben ik begonnen op 20 graden en gestopt op 23. Ik ga volgende week weer 1 testen en dan kan ik uitsluitsel over mijn schuim geven. De test die ik na 10 dagen op de fles had was hoopgevend.

Ik vegist over het algemeen mijn tripels vrij warm zonder problemen. Wellicht dat het deel tarwemout ook een rol speelt.

brouwerij de Stier

Ik ben zelf erg laag begonnen met de vergisting.
Toen ik de giststarter bij het wort goot begon het na 5 minuten al te gisten. De temperatuur in het gistvat liep gelijk op naar 23 graden. Ik heb de ketel in de klimaatkast gedaan en heb deze op 7 graden gesteld. Dit om de temperatuur in de ketel wat omlaag te brengen. Na 2 uur was de temperatuur op 17,5 graden. De BSG was 1084. Heb wel na ruim 1,5 dag gisten er nog 300 gram suiker bijgedaan. De vergisting kwam gelijk weer goed op gang.
Zal zo langzamerhand de temperatuur in stapjes verhogen tot uiteindelijk 22 graden. Ik ga niet overhevelen. Ben benieuwd hoe dit gaat worden. Ik zal het vervolg hierop weer posten

gr Richard

Greg

Kleine update over mijn Paix Dieu batch van november na enkele weken wachten...

Deze batch had dus erg veel problemen om tijdens de hergisting op de fles op druk te komen. Ik had hem dus nog enkele weken langer in mijn huiskamer laten staan, maar zonder veel drukopbouw. Daarna naar de kelder verhuisd in de hoop dat enkele weken op lagere temperatuur wat goeds zou opleveren.

Gisteren een flesje open gemaakt  8)
En tot mijn grote verbazing, en opluchting, hoorde ik een mooie "psssjjjjtt" bij het verwijderen van de capsule. Prima op druk, heel behoorlijke schuimkraag en lekker rond van smaak. Natuurlijk is wel het alc% wat te laag vanwege de lage vergistingsgraad, maar de smaak van de Paix Dieu zat er wel degelijk goed in!

Mijn tweede poging (9L) staat nu nog op de fles te hergisten, maar zal na deze week ook naar de kelder verhuizen. Deze batch zou zo rond de 9.7% moeten uitkomen - prima dus  ;D

Nog interessante updates van anderen die een poging hebben gewaagd?

Goldin

@Greg Mooi dat het zich nog goed verder heeft ontwikkeld! Ik zal dit weekend weer eens verslag uitbrengen, Ik zal hem ook eens naast het orgineel zetten die in september (zo uit mijn hoofd) is uitgebracht.

Als die van december in de winkel ligt dan ga ik daar een aantal referentie flessen van halen, die zou dan ongeveer net zo oud moeten zijn als mijn versie.

brouwerij de Stier

Mijn jongbier is nu wel uitgegist. Uiteindelijk is het eind SG op 1020 uitgekomen. Had deze graag nog wat lager gezien. Ga morgen 1 kratje bottelen en gelijk een nieuwe poging wagen met een nog nieuw te maken giststarter van een nieuw flesje paix dieux. Vind mijn jongbier een beetje zurig smaken. Volgende keer minder giststarter in het gistvat gooien. Genoeg verbeterpunten dus voor een nieuwe poging. Meer gist enten voor een betere en vlottere vergisting. Alleen de gist overgieten en niet de rest van de starter. Zal over een week of vier nog een bericht posten over de smaak van het bier

Goldin

Hierbij mijn vergelijking. Mijn biertje (rechts) is iets zoeter, bevat iets minder koolzuur en zit een soort van lichte putjes lucht aan. Ik meende deze ook al te ruiken bij de starter. Als deze weg zou ziin komt die wel aardig in de buurt. Heeft iemand een verklaring wat dat kan zijn?

De orginele heb ik iets ruiger ingeschonken, vandaar de hogere schuimkraag. Ik ben niet ontevreden over de stabiliteit.

20230217_204220.jpg

20230217_202835.jpg 

Jacques

Citaat van: Goldin op 17-02-2023  21:53 uHierbij mijn vergelijking. Mijn biertje (rechts) is iets zoeter, bevat iets minder koolzuur en zit een soort van lichte putjes lucht aan. Ik meende deze ook al te ruiken bij de starter. Als deze weg zou zijn komt die wel aardig in de buurt. Heeft iemand een verklaring wat dat kan zijn?

Ik kan het moeilijk op deze afstand ruiken...  :D
Ik vermoed dat je zwavelachtig (rotte eieren) aroma bedoelt. Grote kans dat het aroma over een aantal weken weg is dan wel minder is.

Goldin

@Jacques Het is maar een paar 100 km, had verwacht dat je die wel had geroken  ;)

Ik denk dat het inderdaad zwavelachtig is. Flessen zijn nu ruim 6 week gebotteld, kan dus inderdaad nog genoeg veranderen. Ik zal over een paar weken weer eens kijken. Ik bedacht mij trouwens net ook dat het een flesje betrof die ik had gemarkeerd omdat dit 1 van de laatste 5 gebottelde flesjes betrof.

brouwerij de Stier

Heb net ook een flesje geproefd van mijn brouwsel van 4 weken terug. Proef ook een licht zwavelachtige toon in het bier. Laat het bier nu even rusten en ga over 4 weken weer een flesje opentrekken

Jacques

Citaat van: brouwerij de Stier op 19-03-2023  18:03 uHeb net ook een flesje geproefd van mijn brouwsel van 4 weken terug. Proef ook een licht zwavelachtige toon in het bier. Laat het bier nu even rusten en ga over 4 weken weer een flesje opentrekken

Lijkt mij een goed plan. Dat afname gaat geleidelijk. Je kunt over 2, 4 en 6 weken een flesje open maken om de smaakontwikkeling te volgen.

brouwerij de Stier

Heb net weer een flesje opengetrokken. Smaak blijft toch iets te zwavelachtig. Nu heb ik vorige week een Gerardus Tripel gedronken en die had ook dat zwavelachtige. Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Ik denk dat ik mijn flesjes Paix Dieux maar door de gootsteen spoel en een nieuwe poging ga wagen

Jan de Graaff

Citaat van: brouwerij de Stier op 29-05-2023  21:51 uIk denk dat ik mijn flesjes Paix Dieux maar door de gootsteen spoel en een nieuwe poging ga wagen
Een nieuwe poging wagen kan prima, maar het laatste wat ik zou doen is de flesjes door de gootsteen spoelen! Tijd maakt een boel goed, ook hier. Zet de flesjes weg waar ze niet in de weg staan en de komende 12 maanden maak je er iedere 3e zondag van de maand eentje open... kijken wat er gebeurd. Als het dan nog steeds niks is, was het in ieder geval leerzaam.

brouwerij de Stier

Hallo Jan, goed idee. Bewaar ik 1 kratje voor dit proef experiment

Goldin

Citaat van: brouwerij de Stier op 29-05-2023  21:51 uHeb net weer een flesje opengetrokken. Smaak blijft toch iets te zwavelachtig. Nu heb ik vorige week een Gerardus Tripel gedronken en die had ook dat zwavelachtige. Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Ik denk dat ik mijn flesjes Paix Dieux maar door de gootsteen spoel en een nieuwe poging ga wagen

Ik heb de zelfde ervaring. De geur is niet heel aangenaam maar het gekke is dat de smaak opzich prima is als je eenmaal door de geur heen bent. Het bier is 4 jan gebotteld. Ik laat het lekker staan en probeer er af en toe 1, staat mij ook niet in de weg ;-). Ik heb hem voor de lol ook ingezonden voor het ONK, ben erg benieuwd naar de feedback.

brouwerij de Stier

Hallo Golding, in dat geval zou ik als je de jurybeoordeling binnen krijgt graag het verdict van de jury willen horen

Fractus

Citaat van: brouwerij de Stier op 29-05-2023  21:51 uHeb net weer een flesje opengetrokken. Smaak blijft toch iets te zwavelachtig. Nu heb ik vorige week een Gerardus Tripel gedronken en die had ook dat zwavelachtige. Persoonlijk vind ik dat niet lekker. Ik denk dat ik mijn flesjes Paix Dieux maar door de gootsteen spoel en een nieuwe poging ga wagen

Ik zou ook zeker niets door de gootsteen spoelen, dat kan altijd over een jaar nog als het niet bij trekt. Ik heb ooit een brouwsel grotendeels weggespoeld omdat er een zuurtje in zat, had slechts een klein kratje bewaard. Na een paar maanden bleek dat hele zuurtje verdwenen, was een prima biertje geworden. Nog altijd spijt dat ik de rest heb weggespoeld...

Goldin

Goldin

Hierbij het formulier. Grappig dat ik zelf het minst ben te spreken over dit bier maar wel een prima score krijgt.  Plek 12 in klasse C.

Bier is trouwens na 18 dagen gebotteld, maar is mijn eerste opgekweekte gist, zou mij niet verbazen als ik dat niet goed genoeg heb gedaan.

C_13_47 (1).pdf

brouwerij de Stier

Dank voor je juryrapport. Heb je het bier wel of niet overgeheveld na 2/4 weken?

Goldin

Citaat van: brouwerij de Stier op 04-06-2023  21:20 uDank voor je juryrapport. Heb je het bier wel of niet overgeheveld na 2/4 weken?
Geen probleem.

Nee, ik bottel altijd vanuit mijn gistvat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.