Paix Dieu

Gestart door brouwerij de Stier, 24-09-2018 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij de Stier

Hallo medebrouwers,

ik was laatst in een bierwinkel in Leiden en toen heb ik een paar flesjes Paix Dieux gekocht. Wat een lekker bier zeg. Heeft iemand een recept van dit bier. Ik heb hier al iets gelezen maar geen recept gevonden en ik heb te weinig ervaring om zelf een recept in elkaar te flanzen.

Jacques

Zo te merken is dit bier minder bekend. In ieder geval ken ik het niet.
Waarin onderscheidt het van andere tripels?

wiliam

Een PAIX DIEU, een Belgisch trapistbier, voorheen gebrouwen in de gelijknamige abdij.
Nu wordt het gebrouwen in een Cisterciënzer klooster alleen bij volle maan.
Omdat ik twee weken lang op het spoor van de maan-samenzwering zat, moest ik dit tot op de bodem uitzoeken:

Het schuim blijft zoals het is gedurende de hele drinktijd. Zeer fijn en romig, bijna dessertachtig (fijne mousse).
De geur doet denken aan verse, ongewijzigde gerstkorrels, vergezeld van een fruitige zoetheid, een vleugje lichte biscuittaart.
Al bij de Antrunk de warmte van de alcoholparen met de zoetheid van het bier, waardoor het niet zwaar, kleverig of mastiges Maltsüsse is. De 10% alcohol samen met de fijne carbonatatie en romigheid voor een mooie tinteling in de mond.
Het smaakt naar gerst en licht gebak, aan de afdronk gaat een hint van droge cider.
Een lekker biertje, hoewel ik een beetje sceptisch ben vanwege de zoetheid ...
Het is het VOLLE MAAN bier.
Geleend van de Duitse collega's


Bij het gieten van een fijn, aan het eind, maar ook een beetje grover schuim, dat helaas niet erg duurzaam is.
Het jongere bier was echt beter, stabiel en romig was er het schuim.
Een romig geel van kleur, een licht oranje steek heeft ...
De geur heeft iets van peren en cider, helaas niet zo korrelig, biscuittaartachtig ...
In de Antrunk is het levendig, maar niet zo romig als het jongere bier.