Paix Dieu

Gestart door brouwerij de Stier, 24-09-2018 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij de Stier

Hallo medebrouwers,

ik was laatst in een bierwinkel in Leiden en toen heb ik een paar flesjes Paix Dieux gekocht. Wat een lekker bier zeg. Heeft iemand een recept van dit bier. Ik heb hier al iets gelezen maar geen recept gevonden en ik heb te weinig ervaring om zelf een recept in elkaar te flanzen.

Jacques

Zo te merken is dit bier minder bekend. In ieder geval ken ik het niet.
Waarin onderscheidt het van andere tripels?

wiliam

Een PAIX DIEU, een Belgisch trapistbier, voorheen gebrouwen in de gelijknamige abdij.
Nu wordt het gebrouwen in een Cisterciënzer klooster alleen bij volle maan.
Omdat ik twee weken lang op het spoor van de maan-samenzwering zat, moest ik dit tot op de bodem uitzoeken:

Het schuim blijft zoals het is gedurende de hele drinktijd. Zeer fijn en romig, bijna dessertachtig (fijne mousse).
De geur doet denken aan verse, ongewijzigde gerstkorrels, vergezeld van een fruitige zoetheid, een vleugje lichte biscuittaart.
Al bij de Antrunk de warmte van de alcoholparen met de zoetheid van het bier, waardoor het niet zwaar, kleverig of mastiges Maltsüsse is. De 10% alcohol samen met de fijne carbonatatie en romigheid voor een mooie tinteling in de mond.
Het smaakt naar gerst en licht gebak, aan de afdronk gaat een hint van droge cider.
Een lekker biertje, hoewel ik een beetje sceptisch ben vanwege de zoetheid ...
Het is het VOLLE MAAN bier.
Geleend van de Duitse collega's


Bij het gieten van een fijn, aan het eind, maar ook een beetje grover schuim, dat helaas niet erg duurzaam is.
Het jongere bier was echt beter, stabiel en romig was er het schuim.
Een romig geel van kleur, een licht oranje steek heeft ...
De geur heeft iets van peren en cider, helaas niet zo korrelig, biscuittaartachtig ...
In de Antrunk is het levendig, maar niet zo romig als het jongere bier.
Het heeft nu meer peren en cider in de smaak, is niet meer zo zoet, en de alcohol houdt ook iets meer tegen, dus wat de mond betreft.
In de nasleep blijft de niet langer vrij frisse malt omgeven door fruitige appeltonen.
Dus ik genoot van het jongere bier uit de serie. Dit was al uitstekend met deze biscuittaartaroma's.
Of deze verschillen in smaak echt te wijten zijn aan de verschillende volle manen, ik zou er sterk aan twijfelen, wat meer te maken heeft met de rijping ...
En Nog een van de Duitse collega's

SkullboyNL

Het is inderdaad een erg lekker biertje. Ik koop nu al 4 jaar op rij als ik in België ben een aantal flesjes. Toevallig was dit elke keer een brouwsel uit april.  Zal ook wel graag het recept willen hebben.

Het flesje vind ik ook erg mooi.(En goed herbruikbaar voor mijn eigen bieren)

JamMasterJustin

Een van de lekkerste commerciele tripels! Zeker uit het iconische glas is het een plaatje

JoepH

Dit moet toch een uitdaging zijn voor onze doorgewinterde kloonbrouwers. Heeft er iemand een idee welke gist er gebruikt wordt?

Hop meneer

Paix Dieu, ook een van mijn favoriete Tripels en ook fijne flesjes voor eigen brouwsels. Dus ik wil weleens kijken of we er iets van kunnen brouwen.

Als ik de volgende keer in de slijterij ben zal ik wat flesjes meenemen en kijken of het lukt om de gist op te kweken.

Afgaand op de proefnotities van hier boven en mijn herinneringen/untappd checkins van een hoog blonde, esterige, vol maar toch droge tripel met een dikke schuimkraag is dit mijn voorstel:

Water behandeling, nog uitzoeken.

Pils mout
Biscuit mout
Tarwe (on)gemout of torrified?
Suiker

Standaard nobele hopjes

De opgekweekte gist

En natuurlijk bij volle maan brouwen.

Heeft er iemand ooit een recept gevonden, of aanvullingen op het bovenstaande.

tdp

Denk dat het brouwen bij volle maan wel het belangrijkste ingredient is ;).

Als ik al voor tarwe zou gaan, zou ik gewoon tarwemout nemen. Erg lekker bier inderdaad, maar kan je helaas niet aan een recept/richting helpen.

Hop meneer

Citaat van: tdp op 02-04-2021  20:08 uDenk dat het brouwen bij volle maan wel het belangrijkste ingredient is ;).

Als ik al voor tarwe zou gaan, zou ik gewoon tarwemout nemen. Erg lekker bier inderdaad, maar kan je helaas niet aan een recept/richting helpen.

Maanstanden 2021
Maan fase   Datum   Tijd
Nieuwe maan   12 april 2021   04:32:56
Eerste kwartier   20 april 2021   09:00:01
Volle maan (Supermaan)   27 april 2021   05:33:04

Nog 25 dagen om het recept te bedenken en tegen die tijd is mijn vat weer leeg.

Waarom zou je (juist geen) tarwe moutnemen?

Mijn idee achter de tarwe is de schuimkraag, mijn paar laatste IPAs heb ik goede ervaringen met 10% Torrified wheat. Dikke stabiele kraag zonder dat je een tarwe bier hebt.

Jan de Graaff

Ik heb hier wel een recept gevonden, maar ik zou de commentaren nog wel even doorlezen. Voor zover ik met mijn redelijke Frans begreep waren de hopgiften nog niet optimaal...

Oscar

Citaat van: brouwerij de Stier op 24-09-2018  21:36 uHallo medebrouwers,

ik was laatst in een bierwinkel in Leiden en toen heb ik een paar flesjes Paix Dieux gekocht. Wat een lekker bier zeg. Heeft iemand een recept van dit bier.

Maar natuurlijk... Recepten van commerciële bieren liggen gewoon op straat... :nut:  Maar goed dit bier wordt gebrouwen bij volle maan, dus het tijdstip van inmaischen, spoelen, hop toevoegen (de hoek ivm met de stand van de maan) als mede het toevoegen van de gist komt erg nauw bij dit bier... ook de locatie waar het gebrouwen wordt (exacte tijdstip) komt ook erg nauw... Dus klonen is vrijwel onmogelijk... ^-^


 :degroeten: :degroeten: :degroeten:

Hop meneer

Citaat van: JanDeGraaff op 02-04-2021  21:05 uIk heb hier wel een recept gevonden, maar ik zou de commentaren nog wel even doorlezen. Voor zover ik met mijn redelijke Frans begreep waren de hopgiften nog niet optimaal...

Interessante post, als je zoekt op recette IPV recept of recipe vind je nog meer Franstalige hobbybrouwers recepten. Ik ga er eens in duiken en een fles halen :)

tdp

Citaat van: Maarten_NL op 02-04-2021  20:57 uMaanstanden 2021
Maan fase   Datum   Tijd
Nieuwe maan   12 april 2021   04:32:56
Eerste kwartier   20 april 2021   09:00:01
Volle maan (Supermaan)   27 april 2021   05:33:04

Nog 25 dagen om het recept te bedenken en tegen die tijd is mijn vat weer leeg.

Waarom zou je (juist geen) tarwe moutnemen?

Mijn idee achter de tarwe is de schuimkraag, mijn paar laatste IPAs heb ik goede ervaringen met 10% Torrified wheat. Dikke stabiele kraag zonder dat je een tarwe bier hebt.

Ik verwacht een filmpje, dat je op 27-04 om 05:33 aan het brouwen bent!

bordev

Paix Dieu, een heerlijk bier dat ik menig maal gedronken heb uit de mooie maan-glazen bij Centraal te Gouda.
Deze heb ik in juni geprobeerd te klonen met behulp van opgekweekte gist uit een flesje tot 3 L in 3 stappen(het is een zware jongen), als volgt:

volume in gistvat: 19 L
begin SG: 1.091
eind SG: 1.021
ABV: 9,4%

82% pilsmout
10% tarwemout
8% kristalsuiker

Saaz 28 g 60 min
Hallertau mittelfruh 28 g 45 min
Styrian Goldings 42 g 20 min

Jan de Graaff

Citaat van: bordev op 03-04-2021  19:09 uDeze heb ik in juni geprobeerd te klonen met behulp van opgekweekte gist uit een flesje tot 3 L in 3 stappen(het is een zware jongen), als volgt:
Dank je voor het recept dat je gebruikt hebt!
Kun je iets meer uitweiden hoe het resultaat was? Was het een goede kloon –  naast elkaar geproefd? Blind? – of zat het er naast? Kan nog steeds een hele goede tripel geworden zijn, maar misschien niks van doen met een Paix Dieu..
Of was het goed maar net niet dit of iets teveel dat?
En welk maischschema heb je aangehouden?

Hop meneer

Citaat van: tdp op 03-04-2021  08:46 uIk verwacht een filmpje, dat je op 27-04 om 05:33 aan het brouwen bent!

 :brouwen:

Citaat van: bordev op 03-04-2021  19:09 uPaix Dieu, een heerlijk bier dat ik menig maal gedronken heb uit de mooie maan-glazen bij Centraal te Gouda.
Deze heb ik in juni geprobeerd te klonen met behulp van opgekweekte gist uit een flesje tot 3 L in 3 stappen(het is een zware jongen), als volgt:


Dat klinkt goed dat het opkweken is gelukt!

Heb je het op 5 juni gebrouwen? Hoe was de smaak tijdens deze gedeeltelijke maansverduistering?

bordev

Citaat van: JanDeGraaff op 03-04-2021  21:56 uDank je voor het recept dat je gebruikt hebt!
Kun je iets meer uitweiden hoe het resultaat was? Was het een goede kloon –  naast elkaar geproefd? Blind? – of zat het er naast? Kan nog steeds een hele goede tripel geworden zijn, maar misschien niks van doen met een Paix Dieu..
Of was het goed maar net niet dit of iets teveel dat?
En welk maischschema heb je aangehouden?

Als ik heel eerlijk ben heb ik betere bieren gebrouwen, het is ook zeker niet de slechtste geworden. In mijn kloon kwam wel de kenmerkende (fruitige) smaak van een Paix Dieu terug (het gist heeft denk ik een groot aandeel in de smaak). Tegelijk was het hoge ABV niet zo goed verborgen als in het origineel en het schuim loste (te) snel op (wat kan duiden op hogere-alcoholen?). Een vriend die goed is in bier proeven omschreef het treffend als een "gebakje".

De vergisting ging vrij moeizaam kan ik me herinneren, ondanks een 3L starter zat de vergisting na 12 dagen pas op een SG van 1.021. Ik ben begonnen bij 19 graden (en :neenee: niet bij volle maan) en heb deze gedurende 5 dagen op laten lopen tot 21 graden, daarna de secundaire vergisting op laten lopen tot 25 graden totdat het waterslot stilviel.

Gehanteerde maischschema:
60 min. op 65 graden,
5 min. op 78 graden.

Wat ik me wel afvraag is wat het SG is van een origineel flesje Paix Dieu...

El Pastor Belga (MaJa)

20°plato volgens hun website

bordev

Citaat van: MaJa op 04-04-2021  19:03 u20°plato volgens hun website


Kan ik daaruit opmaken dat het begin SG 1.083 en eind SG 1.008 zou moeten zijn? (die eind SG van 1.021 was dus veel te hoog)
In dat geval denk ik dat het percentage suiker hoger had moeten zijn (20% ?) en een maisch temperatuur van 64C beter was geweest.

--- edit ---

Als ik hem nog een keer ga brouwen zou ik voor een 20L batch de volgende verdeling gebruiken:

4,6 kg pils         (72.4 %)       
0,5 kg tarwe      (7.9 %)       
1,25 kg suiker    (19.7%)

Maischschema:
   64 graden (60 minuten)
   78 graden (5 minuten)
 
Hopschema:
   Saaz 28 g 60 min
   Hallertau mittelfruh 28 g 45 min
   Styrian Goldings 42 g 20 min

Vergisting: 3L starter opgekweekt uit een flesje Paix Dieu
   begin 18 graden, laten stijgen tot 20 graden gedurende 3 dagen.

Gepland begin SG 1.083
Gepland eind SG 1.008

bordev

Beste brouwers, de giststarter staat klaar om dit recept van het weekend te gaan brouwen. Heeft iemand nog ideeen of tips voor dit recept?

Hopfenfox

Kwam deze tegen, wie weet helpt het je.


Hop meneer

Citaat van: bordev op 21-05-2021  15:43 uBeste brouwers, de giststarter staat klaar om dit recept van het weekend te gaan brouwen. Heeft iemand nog ideeen of tips voor dit recept?

Woensdag pas gaan brouwen!

Volle maan (Supermaan)   26 mei 2021

En wellicht nog een graadje lager maischen om het eind sg te halen.

Ik heb gisteren een flesje Paix Dieux januari 2021 kunnen scoren. Binnenkort eens opkweken.

Greg

Beste @Hop meneer,

Zag recent deze post voorbij komen in mijn zoektocht voor tips om zelf een lekkere Paix Dieu te brouwen. De post is inmiddels al meer dan een jaar geleden geplaatst - ik hoop dat de brouwsessie inderdaad heeft plaatsgevonden, en dat het bier ervan is geproefd.

Kun je de ervaringen en data van de brouwsessie eens samenvatten, en een overzicht geven van het bier dat die opgeleverd heeft?

Ik ben wel benieuwd  ;D

Goldin

@Greg de gebruiker @Hop meneer is al bijna een jaar niet meer ingelogd.

Heb je onderhand al weer een poging ondernomen?

Ik ben benieuwd naar je zoektocht. Ik heb zojuist ook een poging gedaan om gist uit een flesje op te kweken.

Wat ik hen gevonden is:
+- 72% pilsmout
+- 8% tarwe
+- 20% suiker

Met Saaz en EK Goldings.


Greg

Beste Goldin,

Goed om te weten, bedankt voor de info  smile

Ja, ik heb enkele weken geleden een Paix Dieu recept gebrouwen.
Gist zelf opgekweekt uit twee kleine flesjes een week van tevoren - had nog geen ervaring hiermee, maar ik denk dat het is redelijk gelukt.

Mijn recept bestond uit 85% pils, 10% cara-pils en 5% suiker. Als bitterhop heb ik Northern Brewer gebruikt, en Saaz en Styrian Goldings als aromahop. begin SG was 1.079, een paar punten lager dan ik had beoogd. Gisteren, na twee weken vergisting, gebotteld. Eind SG was gedaald tot slechts 1.022, dus niet genoeg naar mijn zin. Kleur en geur zijn dan wel weer goed, zo op het eerste gezicht  :D

Over een paar weekjes proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.