Test 6 Bulldog korrelgisten

Gestart door Jacques, 23-09-2018 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Mooie test! Erg leerzaam.

Thom

Laatst een saison gebrouwen met de B16. Startend met een SG van 1.055

B16: SG: 0.999= SVG 101,1%= 7,2% alcohol

Wat ging die gist ver door. >:D

Martijn0172

Leuke test! Kun je iets meer vertellen over je test opstelling, of staat dit in een ander topic? Ik wil binnenkort eens gaan testen met 100% brett vergisting met drie verschillende soorten brett

hansHalberstadt

Straks al je het echte eind SG/Brix gaat meten is het zeer interessant om te zien hoeveel het verschil daadwerkelijk is tussen de 3 gisten die vlak bij elkaar liggen. Dat kan duidelijk bewijzen dat de gist bepaalde suikers voor een deel vergist.
Kun je nu al zeggen of het verschil tussen die curves ontstaan kan zijn door iets andere beginvoorwaarden? Het waren allemaal niet gehydrateerde korrelgisten gaf je al aan, dus geen extra water toegevoegd waar evt verschillen door kunnen zijn ontstaan of andere oorzaak voor evt verschillen? Ik zag dat je al alles had gedaan om de begincondities gelijk te houden.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 29-09-2018  09:34 uStraks al je het echte eind SG/Brix gaat meten is het zeer interessant om te zien hoeveel het verschil daadwerkelijk is tussen de 3 gisten die vlak bij elkaar liggen. Dat kan duidelijk bewijzen dat de gist bepaalde suikers voor een deel vergist.

Uit de test van Jacques komt met name de B5 American West naar voren als een gist die alle vergistbare suikers (inclusief maltotriose) omzet. En de dextrines ongemoeid laat.
De Bulldog American West lijkt een mooie gist om wat testjes te doen met eenstaps maisch tijden en temperaturen.
Dit om zodoende mijn eenstaps maischschemas te optimaliseren voor mijn maischton en methode.




Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 29-09-2018  09:08 uLeuke test! Kun je iets meer vertellen over je test opstelling, of staat dit in een ander topic? Ik wil binnenkort eens gaan testen met 100% brett vergisting met drie verschillende soorten brett

Het merendeel staat in dit topic.

Het wort is afkomstig van een brouwsel met 100% Maris Otter palemout.
60 minuten gemaischt bij 67 ºC. Niet uitgemaischt maar wel gespoeld met aangezuurd water van 94 ºC terwijl de moutkorf langzaam omhoog getakeld werd. Het spoelen heeft zo'n 20 minuten geduurd. Er is gebrouwen met de verkorte moutkorf van mijn Braumeister.

Het begin SG was 1041, de pH aanvang vergisting 4,78.

De gist is afgewogen met een nauwkeurige weegschaal

Deze weegt dus op 0,001 g.


De flessen worden gewogen met een andere weegschaal die op 0,1 g weegt.



Door middel van de weegmethode wordt het SG berekend. In dit topic staat een verwijzing.


De flessen staan bij elkaar in een met duct tape versterkte kartonnen doos waarin onderin een op maat gesneden isolatiematje ligt. De doos staat in een donker hoekje in de huiskamer.

Het uitvoeren van metingen gaat razendsnel. De weegmethode is ideaal voor het volgen van de vergisting voor kleinere hoeveelheden wort.

Over een tijdje zal blijken hoeveel het verschil er is tussen de berekende SG met deze methode en de meting met de refractometer en een nauwkeurige Plato hydometer.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 29-09-2018  10:00 uUit de test van Jacques komt met name de B5 American West naar voren als een gist die alle vergistbare suikers (inclusief maltotriose) omzet. En de dextrines ongemoeid laat.
De Bulldog American West lijkt een mooie gist om wat testjes te doen met eenstaps maisch tijden en temperaturen.
Dit om zodoende mijn eenstaps maischschemas te optimaliseren voor mijn maischton en methode.

Naar mijn idee is deze identiek aan de US-05.
Volgens Fermentis geeft de US-05 een SVG van 81 à 82%
Zie https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafAle-US-05.pdf

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 29-09-2018  13:29 uNaar mijn idee is deze identiek aan de US-05.
Volgens Fermentis geeft de US-05 een SVG van 81 à 82%
Zie https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafAle-US-05.pdf
Dat lijkt er sterk op! Zal eens een batch delen en beide gisten gebruiken.

Jacques

Tijd voor een update.

Allereerst maak ik melding van een onverwachte ontwikkeling. Na ruim 2 weken geheel stil te hebben gestaan is de B1 Universal Ale langzaam weer opgestart. Heel langzaam kwam er weer schuim (vrij grof van structuur) op het bier. Omdat ik de watersloten op de flessen laat zitten heb ik niet geproefd van het bier. Daarom weet ik niet of sprake is van een infectie die zich nu manifesteert of dat er nu alsnog maltotriose vergist wordt. Heel bijzonder in ieder geval.

Bij de andere gisten lijkt het er op dat ze echt uitgegist zijn. Het meest stabiel is de B23 Steam Lager. Deze laat al langer tijd geen daling van betekenis zien. Deze gist wordt gevolgd door de B5 American West. De B19 Belgian Trapix lijkt nu stabiel te zijn maar ik weer dat pas zeker over een dagen.

De B16 Belgian Saison gaat nog steeds door zij het in een minder hoog tempo. Op het oog lijkt er overigens weinig te gebeuren...
En de verrassende B1 Universal Ale laat dus ook nog een daling in gewicht zien. Bij deze gist lijkt het er op dat de afname in gewicht aan het afzwakken is.

De test gaat dus nog even verder....



Een totaal overzicht.



In overzicht waarbij is ingezoomd op de nagisting na 192 uur = 8 dagen.



hansHalberstadt

Blijft een hele mooie proef met verrassende resultaten. Als de B1 geen besmetting is dan wordt het leuk om uit te vinden wat het dan wel is. Vorige week ook ergens zoiets gezien op het forum. Dat was meteen verdacht natuurlijk.

haicoterbeek

Heb je het uiteindelijke sg ook al gemeten via een andere methode? Ben benieuwd naar de SVG per gist gemeten met hydrometer of refractometer.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 11-10-2018  11:23 uHeb je het uiteindelijke sg ook al gemeten via een andere methode? Ben benieuwd naar de SVG per gist gemeten met hydrometer of refractometer.

Dat gaat binnenkort gebeuren. Op dit moment zijn alle gisten tot stilstand gekomen met uitzondering van B1 Universal Ale.

Jacques

Vandaag de meting gedaan.


Ik had wat spullen nodig.


Kraakhelder bier voor de refractometing.



Platometer en hydrometer.



In vergelijking met mijn hydrometer is de weegmethode zeer betrouwbaar.




Bij het gebruik van een refractometer zorgt het filteren van het monster voor een betrouwbaardere meting. In de meeste gevallen is de waarde redelijk wat hoger.



Het verschil in floccureren van de gist was goed te zien.





Ook opvallend was dat het monster met de B19 Belgian Trapix met de tijd steeds donkerder werd. Bij deze fles was de stop van het waterslot wat kleiner dan bij de andere flessen. Dit leidde tot oxidatie van het bier. Wederom een bewijs dat je alles er aan hoort te doen om oxidatie nadat de hoofdgisting is afgerond te voorkomen. Niet luchtdichte gistvaten maken meer bier kapot dan je lief is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-10-2018  17:16 u
Misschien nog ter aanvulling de berekende SG uit de gefilterde refractometer meting:
van boven naar beneden:
1010.7
1012.6
1011.4
1002.6
1012.0
1010.7

Oh even niet goed gekeken, had je zelf ook al gedaan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  18:10 uOh even niet goed gekeken, had je zelf ook al gedaan.

Ja met een voor jou bekende rekentool  :)

BrouwMark

Jacques, ben je er al achter gekomen of de B1 een infectie had?

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 13-10-2018  22:32 uJacques, ben je er al achter gekomen of de B1 een infectie had?

Ik heb geen infectie geproefd. De pH-waarde was de hoogste van allemaal...

haicoterbeek

Mooi om te zien dat de B4, B5, B19 en B23 zo dicht bij elkaar eindigen. De gemiddelde SVG van deze 4 gisten is 80,5 % en de werkelijke vergistingsgraad  is gemiddeld 66,5 %

Waarmee dit experiment ook wel een indicatie geeft voor de verhouding vergistbaar/onvergistbaar bij jouw methode van maischen.

Oxhead

Mooie test, hier hebben we wat aan.
Maar kan je ook iets over het smaakprofiel vertellen?
 :brouwen: :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oxhead op 14-10-2018  12:52 uMooie test, hier hebben we wat aan.
Maar kan je ook iets over het smaakprofiel vertellen?
 :brouwen: :brouwen:

Ik heb beperkte smaaknotities gemaakt. Door omstandigheden heb ik die niet bij de hand. Ik kom hier binnenkort op terug.

Jacques

Citaat van: Jacques op 14-10-2018  21:25 uIk heb beperkte smaaknotities gemaakt. Door omstandigheden heb ik die niet bij de hand. Ik kom hier binnenkort op terug.


Belofte maakt schuld. Hierbij de beperkte smaaknotities die ik gemaakt heb. Beperkt omdat de test vooral gericht was op de vergistingsgraad die gehaald kan worden met de gisten en niet de intentie had de smaakprofielen vast te stellen.

B1 Universal Ale
Neutraal, moutig, zoetig, licht fruitig.
Bij dit bier is er gedurende lange tijd geen activiteit waarneembaar. Heel verrassend ging het bier weer gisten na zo'n 14 dagen. Er is door mij geen afwijkende smaak geconstateerd en het bier heeft de hoogste pH-waarde van alle bieren in deze test.

B4 English Ale
Fruitig, moutig, zoetig.
Betere schuimhoudbaarheid dan bij B1.

B5 American West
Droog, licht zurig, fruitig.

B16 Belgian Saison
Droog, saison, fris fruitig.

B19 Belgian Trapix
Geoxideerd, zeer fruitig.
Kennelijk is deze fles niet afdoende afgesloten geweest door de rubberen stop voorzien van een waterslot. De stop was een maatje kleiner dan bij de andere flessen. De stop is dieper in de fles gestoken. Het waterslot heeft gewoon gewerkt. Er heeft een hele lange nagisting plaats gehad. Tot bijna het einde van test is het gewicht van deze fles steeds een beetje gedaald. Al redelijk snel was te zien dat de kleur van dit bier wat donkerder was dan dat van de andere flessen. Naar het einde van het test werd het kleurverschil groter.
Het is het zoveelste bewijs dat je maar een hele kleine gaslek hoeft te hebben tijdens de nagisting om een vervelende smaakafwijking te krijgen.

B23 Steam Lager
Zoetig, veel body.


Een overzichtsfoto van de monsters waarop te zien is dat B19 veel donkerder is dan de andere bieren.

WouterD


Heuvinger brouwerij

Struikel ik zo over deze post.
Worden er gisten getest waar ik naar op zoek ben.
Op de valreep van het jaar toch maar 8 zakjes Bulldog B16 Belgian Saison en 3 zakjes  Bulldog B19 Belgian Trapix besteld.
Proberen of deze verder uitgisten en meer alcohol tolerant zijn dan de nu gebruikte Crossmyloof Belle saison.
Gelijk ook maar 4 m siliconen slang 9x13 mee besteld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.