Test 6 Bulldog korrelgisten

Gestart door Jacques, 23-09-2018 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques


Vorige week zondag 16 september heb ik gebrouwen met verse hop. Het doel was tweeledig: allereerst wort verkrijgen voor een test van de Bulldog korrelgisten en ten tweede een kleine batch brouwen met veel verse hop die weinig meegekookt heeft. Het idee van het laatste was om zoveel mogelijk hoparoma te krijgen en weinig bitterheid.
Het wort dat ik gebrouwen hebt had een begin SG van 1041 en een pH van 4,82. De lage pH was om zo min mogelijk bitterheid te krijgen. De oplosbaarheid van iso-alfazuren is namelijk sterk afhankelijk van de pH. In totaal heb ik 300 g verse hop bestaande uit een mengeling van Saaz en Perle toegevoegd aan 15 liter wort. De mout die ik gebruik heb was 100% Maris Otter Pale Ale van Thomas Fawcett.





Zeer nauwkeurig is door mij 6 flessen voorzien van precies 700 ml afgekoeld wort.
Aan elke fles is door mij 0,27 g korrelgist geënt zonder te hydrateren. Ook deze hoeveelheid is zeer nauwkeurig afgewogen.
Omdat ik de vergisting volg met de weegmethode waren vooraf de flessen ook nauwkeurig gewogen (op 0,1 g nauwkeurig) en ook de gevulde watersloten.
De gisten die geënt zijn, zijn:
1.   Bulldog B1 Universal Ale
2.   Bulldog B4 English Ale
3.   Bulldog B5 American West
4.   Bulldog B16 Belgian Saison
5.   Bulldog B19 Belgian Trapix
6.   Bulldag B23 Steam Lager
De flessen zijn de eerste 5 dagen 3 keer per dag gewogen. Daarna 2 keer per dag. Vanaf dinsdag worden ze nog maar één keer per dag gewogen. In de nagisting gebeurt veel minder dan in de hoofdgisting.
Dat er in het begin van de vergisting grote verschillen zijn kun je goed zien aan de hand van de onderstaande foto's die gemaakt zijn de eerste en tweede dag na het enten.







Het is ook goed te zien aan de hand van de grafieken die ik gemaakt heb met behulp van de weegmethode. De verschillen tussen de verschillende gisten zijn aanmerkelijk.




B1 Universal Ale komt razendsnel op gang om daarna abrupt weer te stoppen. Deze gist heeft de laagste vergistingsgraad. De huidige vergistingsgraad is volgens de weegmethode 63%. Het lijkt er op de vergisting ten einde is.



B4 English Ale gaat in het begin ook snel. Geleidelijk gaat deze gist over in de nagisting die lang door blijft gaan. De vergisting loopt nog steeds. De huidige berekende vergistingsgraad is 79,9%.



B5 American West heeft een mooi gelijkmatige curve. Ook deze gist snoept nog wat suikers, zij het zeer beperkt. De huidige berekende vergistingsgraad is 77,9.



B16 Belgian Saison gaat zoals de meeste saisongisten ver door. Dit bier vergist nog duidelijk. De huidige berekende vergistingsgraad is 94,4%. Niet slecht voor een wort zonder toegevoegde suiker.



B19 Belgian Trapix is ook een gist die nog aan het werk is. Al 5 dagen lang is deze gist bezig met de nagisting en er zijn nog geen tekenen dat de nagisting minder wordt. De berekende vergistingsgraad is op dit moment 72,1%



B23 Steam Lager is zo te merken klaar met de vergisting. De laatste 2 dagen geen daling meer gezien in het gewicht van de fles. De berekende vergistingsgraad is 75,5.



Tenslotte een grafiek met alle gisten voor een betere vergelijking.



haicoterbeek

Mooi experiment. Heb je een link naar die weegmethode?

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 23-09-2018  21:17 uMooi experiment. Heb je een link naar die weegmethode?

De weegmethode is door Hans Halberstadt ontwikkeld. Het is een handige methode voor dit soort vergelijkende tests. De methode is gebaseerd op het feit dat het gewicht van het wort minder wordt naar mate er meer suikers zijn omgezet.
Alles wat ik hoef te doen is een fles op een weegschaal te zetten die op 0,1 g nauwkeurig is en het gewicht aflezen. Vervolgens voer ik het gewicht in in een Excel rekenblad. Zie het topic De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open.

Ik zag dat het werkblad niet helemaal werkte zoals bedoeld was. Daarom deze aangepast zodat hij iets gebruiksvriendelijker is.

brouwmus

Mooie test, bedankt voor de moeite!

Binnenkort wil ik ook eindelijk weer brouwen en zou dan graag de Belgian Trapix-gist gebruiken voor een tripel.

Op welke temperatuur heeft de vergisting plaatsgevonden? Is de temperatuur voor de nagisting nog verhoogd?

hansHalberstadt

Mooie test. Zou die 63% de maltotriose grens zijn? Dan zou de B1 zeer snel alles vergisten behalve de maltotriose.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-09-2018  23:02 uDe weegmethode is door Hans Halberstadt ontwikkeld. Het is een handige methode voor dit soort vergelijkende tests. De methode is gebaseerd op het feit dat het gewicht van het wort minder wordt naar mate er meer suikers zijn omgezet.

Net even gerekend aan een brouwsel. Bij een RIS, 25 liter van 1090 - 1016 is zo'n 1025 liter koolzuur gevormd. Dit is een totaal gewicht van ongeveer 2 kilo! Een deel blijft natuurlijk opgelost, maar geeft wel weer dat een weegmethode voor thuisbrouwsels best wel te doen is... :) :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: brouwmus op 24-09-2018  08:40 uMooie test, bedankt voor de moeite!

Binnenkort wil ik ook eindelijk weer brouwen en zou dan graag de Belgian Trapix-gist gebruiken voor een tripel.

Op welke temperatuur heeft de vergisting plaatsgevonden? Is de temperatuur voor de nagisting nog verhoogd?

De vergisting heeft letterlijk bij kamertemperatuur plaatsgevonden. De flessen staan namelijk in een doos in een hoekje van de huiskamer. Dat is handig voor het wegen. Naast de doos staat een tafel. Het wegen van de flessen gaat zo razend snel. Het snel kunnen wegen is een groot voordeel van de weegmethode. In twee à drie minuten ben ik klaar met het vaststellen van het gewicht van de flessen inclusief het noteren van de gewichten.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2018  08:53 uMooie test. Zou die 63% de maltotriose grens zijn? Dan zou de B1 zeer snel alles vergisten behalve de maltotriose.
Scherp opgemerkt Hans, en dan bij 79% de grens naar de dextrines. De Belgian Saison zou dan een type diastaticus zijn????

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 24-09-2018  22:09 uScherp opgemerkt Hans, en dan bij 79% de grens naar de dextrines. De Belgian Saison zou dan een type diastaticus zijn????

Daar hoeven geen vraagtekens bij geplaatst te worden. Het is voldoende duidelijk dat saisongisten behoren tot de var diastaticus gisten.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 24-09-2018  22:09 uen dan bij 79% de grens naar de dextrines. De Belgian Saison zou dan een type diastaticus zijn????
Dat zou je dit setje gisten mooi kunnen gebruiken om nog wat verdere proefjes te doen met maischschema's, immers je wet nu wat welke gist kan vergisten.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2018  23:50 uDat zou je dit setje gisten mooi kunnen gebruiken om nog wat verdere proefjes te doen met maischschema's, immers je wet nu wat welke gist kan vergisten.
Ja met name de B4 en  B5 zouden dan geschikt zijn. Omdat ik aan neem dat deze onvergistbare suikers (dextrine) met rust laten en de vergistbare ( inclusief maltotriose) opsnoepen. Of kan ik dat niet stellen?

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 25-09-2018  08:43 uJa met name de B4 en  B5 zouden dan geschikt zijn. Omdat ik aan neem dat deze onvergistbare suikers (dextrine) met rust laten en de vergistbare ( inclusief maltotriose) opsnoepen. Of kan ik dat niet stellen?

Als je mag aannemen dat B4 en B5 t/m maltotriose gaan en de de B19 dat ook doet maar veel langzamer (de vraag is of die het gaat halen) terwijl de B1 duidelijk abrupt stopt lijkt het er op dat de B1 alleen 1 en 2 waardige suikers pakt  en de B4/B5 an B19 ook de maltotriose pakken. Daarom is de B1 naar mijn mening ook zeer waardevol omdat je daarmee kunt bepalen hoeveel 1 en 2waardige suikers er in je brouwsel zitten en met de B4, B5 dus aanvullend kunt bepalen hoeveel maltotriose er is. De B16 geeft dan de hoeveelheid dextrines voor zover vergistbaar, maar dat zegt niet heel veel.

hansHalberstadt

Jacques, hoe lang ge je het proefje volgen? Zou mooi zijn als je kunt bepalen waar de B19 gaat eindigen en of de bruin, groen, oranje  gelijk gaan eindigen.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 25-09-2018  08:43 uJa met name de B4 en  B5 zouden dan geschikt zijn. Omdat ik aan neem dat deze onvergistbare suikers (dextrine) met rust laten en de vergistbare ( inclusief maltotriose) opsnoepen. Of kan ik dat niet stellen?

De B5 American West is zo te merken de equivalent van de US-05. Deze gist gaat in verhouding ver door en haalt een vergistingsgraad die hoger ligt dan de gemiddelde vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-09-2018  20:03 uJacques, hoe lang ge je het proefje volgen? Zou mooi zijn als je kunt bepalen waar de B19 gaat eindigen en of de bruin, groen, oranje  gelijk gaan eindigen.

Ik wil blijven wegen totdat alle flessen minstens 2 dagen geen afname in gewicht hebben. Bij 3 van de 6 flessen is dat nu al het geval.

De volgende gisten laten nog een (beperkte) daling zien:
- B4 English Ale;
- B5 American West;
- B16 Belgian Saison.

Mijn verwachting is dat deze nog een paar dagen nodig hebben voor het beëindigen van de nagisting.

Zodra duidelijk is dat alle gisten gestopt zijn zal ik de waarden ook bepalen met een refractometer en een nauwkeurige hydrometer met een Platoschaal. Daarnaast zal ik de pH bepalen van alle flessen.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 25-09-2018  22:10 uIk wil blijven wegen totdat alle flessen minstens 2 dagen geen afname in gewicht hebben. Bij 3 van de 6 flessen is dat nu al het geval.

De volgende gisten laten nog een (beperkte) daling zien:
- B4 English Ale;
- B5 American West;
- B16 Belgian Saison.

Mijn verwachting is dat deze nog een paar dagen nodig hebben voor het beëindigen van de nagisting.

Zodra duidelijk is dat alle gisten gestopt zijn zal ik de waarden ook bepalen met een refractometer en een nauwkeurige hydrometer met een Platoschaal. Daarnaast zal ik de pH bepalen van alle flessen.
Ben benieuwd. Heb vanmiddag een aantal B5 American West gisten besteld om te kijken wat de invloed van de temperatuur bij een 1 staps maisch is op de verhouding vergistbare/onvergistbare suikers. Ik wil daar een gist voor gebruiken die geen dextrine kan versnipperen.
Denk dat dit met jouw experiment wel duidelijk is geworden. Waar was jouw maischschema op gericht? Meer of minder body?

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 25-09-2018  23:03 uWaar was jouw maischschema op gericht? Meer of minder body?

Op een gemiddelde body. 60 minuten bij 67 ºC. Gespoeld met water van 94 ºC met de moutkorf in de ketel. Hierdoor steeg de temperatuur en werd de enzymactiviteit gestopt. 

Thom

Leuk experiment! Ik ben benieuwd naar de gistprofielen. Het lijkt me persoonlijk wel moeilijker om de gistprofielen goed te onderscheiden met een hoge aroma hopgift.

Jacques

Citaat van: Thom op 26-09-2018  08:31 uLeuk experiment! Ik ben benieuwd naar de gistprofielen. Het lijkt me persoonlijk wel moeilijker om de gistprofielen goed te onderscheiden met een hoge aroma hopgift.

Ik ga deze test nog een keer uitvoeren met ongehopte moutextract met een hoger begin SG. De gistprofielen komen dan wat beter tot hun recht (meer vergistingsproducten). Ik moet alleen nog even kijken wanneer ik dit kan doen.

Jacques

Even een update.

Allereerst foto's van het depot in de flessen. Vanuit het depot komt bij de flessen waarin nog steeds vergisting plaatsvindt koolzuurbelletjes omhoog. Ondanks dat het merendeel van de gist is neergeslagen vindt er dus nog steeds (beperkt) vergisting plaats,















Een overzicht van alle flessen.



Het meest interessants is natuurlijk het verloop van de nagisting. Ik heb daar een aparte grafiek van gemaakt zodat het goed inzichtelijk is.


Te zien is dat de B16 Belgian Saison nog steeds behoorlijk actief is en dat deze gist een zeer hoge vergistingsgraad ken.
Geheel uitgegist is de B1 Universal Ale. Die doet al 2,5 dag helemaal niets meer, daarvoor was de activiteit ook al nagenoeg stil.

Opvallend is de gestage vergisting van de B19 Belgian Trapix. Dat is ook een gist die je kan verrassen...

brouwmus

Bedankt voor de update, leuke test hoor!

Ook goed te zien is het verschil in de hoeveelheid depot.

Zijn er ook (grote?) verschillen in de compactheid/poederigheid van het depot?

Jacques

Citaat van: brouwmus op 28-09-2018  14:49 uOok goed te zien is het verschil in de hoeveelheid depot.

Zijn er ook (grote?) verschillen in de compactheid/poederigheid van het depot?

Het depot laat ik nu zo veel mogelijk ongeroerd.
Wat leuk is om te zien dat er bij sommige gisten meer kratertjes zijn in het depot. Dat duidt op activiteit in het depot.

Knobby

Mooi experiment Jacques, maar wil je alsjeblieft voor mij je assen labelen? Dank! ;)

hansHalberstadt

Ik neem aan dat horizontaal uren staan sinds begin gisting en verticaal schijnbare vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-09-2018  18:58 uIk neem aan dat horizontaal uren staan sinds begin gisting en verticaal schijnbare vergistingsgraad.

Helemaal juist. Elke verticale streep staat voor een dag. De eerste 4 dagen zijn weggelaten om een duidelijker beeld te krijgen.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.