Drooghoppen met pellets ramp(je)

Gestart door Fermon, 23-09-2018 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

Ik heb onlangs een saison gebrouwen en vandaag was het tijd om de drooghop toe te voegen. Ik heb gebruik gemaakt van pellets, dit heb ik nog niet eerder gedaan. Het plan was om de pellets los in de mandfles te gooien, dit heb ik ook gedaan, maar toen.... Het jong bier begon ontzettend te schuimen, zo erg dat ik de mandfles uit de vergisting kast moest halen maar alles zat er al onder. Ik heb het laten uitschuimen, schoon gemaakt en terug gezet.
Maar wat was de reden dat het zo ontzettend schuimde? Het SG is al 6 dagen hetzelfde.

haicoterbeek

Wat was de temperatuur toen je de pellets erbij hebt gedaan.
Bij lage temperatuur lost er meer CO2 op in je bier als bij hoge temperatuur.
Door het toevoegen van de hop (CO2 hecht zich aan de vaste deeltjes) is er plotseling veel CO2 vrijgekomen. Dit is te vergelijken met het toevoegen van suiker aan een glas koude cola. Dit komt niet door de suiker maar door de vaste deeltjes die toegevoegd worden. Hoe kouder je bier hoe sterker dit effect!
De volgende keer hop pellets toevoegen bij hogere temperatuur of minder pellets in een keer.

Fermon

Citaat van: haicoterbeek op 23-09-2018  18:13 uWat was de temperatuur toen je de pellets erbij hebt gedaan.
Bij lage temperatuur lost er meer CO2 op in je bier als bij hoge temperatuur.
Door het toevoegen van de hop (CO2 hecht zich aan de vaste deeltjes) is er plotseling veel CO2 vrijgekomen. Dit is te vergelijken met het toevoegen van suiker aan een glas koude cola. Dit komt niet door de suiker maar door de vaste deeltjes die toegevoegd worden. Hoe kouder je bier hoe sterker dit effect!
De volgende keer hop pellets toevoegen bij hogere temperatuur of minder pellets in een keer.

Ahh... Bier was 28 graden (saison), de pellets rechtstreeks uit de vriezer er bij gedaan... Bijna 50 graden verschil...  :verbergen:

Jacques

Citaat van: Fermon op 23-09-2018  18:25 uAhh... Bier was 28 graden (saison), de pellets rechtstreeks uit de vriezer er bij gedaan... Bijna 50 graden verschil...  :verbergen:

Ook als de pellets een hogere temperatuur hebben krijg je schuimvorming. Het probleem zit hem niet in het temperatuurverschil maar in het feit dat je heel veel kleine deeltjes in het jongbier brengt waarop zich een koolzuurbelletje kan ontwikkelen.

De lage temperatuur van de pellets kan juist er voor zorgen dat je minder schuimvorming hebt omdat bij een lage temperatuur koolzuur beter oplost dan bij een hogere temperatuur.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 24-09-2018  22:53 uOok als de pellets een hogere temperatuur hebben krijg je schuimvorming. Het probleem zit hem niet in het temperatuurverschil maar in het feit dat je heel veel kleine deeltjes in het jongbier brengt waarop zich een koolzuurbelletje kan ontwikkelen.

De lage temperatuur van de pellets kan juist er voor zorgen dat je minder schuimvorming hebt omdat bij een lage temperatuur koolzuur beter oplost dan bij een hogere temperatuur.
Extreme schuimvorming komt vaak voor en is niet alleen bij de TS het geval. Het is sowieso handig om drie keer een kleinere hoeveelheid toe te voegen als een grote. Maar zou de temperatuur invloed hebben? Uit het voorbeeld van de TS starter blijkt dat toevoegen aan warme wort/bier explosief werkt!

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 25-09-2018  10:25 uExtreme schuimvorming komt vaak voor en is niet alleen bij de TS het geval. Het is sowieso handig om drie keer een kleinere hoeveelheid toe te voegen als een grote. Maar zou de temperatuur invloed hebben? Uit het voorbeeld van de TS starter blijkt dat toevoegen aan warme wort/bier explosief werkt!

In kleinere hoeveelheden pellets toevoegen kan handig zijn. Zelf voeg ik koudhop, ook pellets, toe via een hop sock. Dat geeft weinig problemen. Maar bij mij is er altijd meer dan voldoende kopruimte.

Bij warme bier kan er minder koolzuur in oplossing zijn zoals je zelf schrijft. Het opwarmen van de pellets maakt dat er geen afkoeling is. Door opgewarmde pellets toe te voegen krijg je eerder meer dan minder schuimvorming.

Mark GA

Fijn. Dat wordt dus dweilen morgen.
Dit heb ik vanavond op lage temperatuur gedryhopped...

Jacques

Zeker bij Fuggle en Saaz is er maar heel weinig kopruimte... Dat is vragen om problemen.

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 25-09-2018  21:50 uFijn. Dat wordt dus dweilen morgen.
Dit heb ik vanavond op lage temperatuur gedryhopped...

Net zoals de egeltjes Mark! 🤣

Mark GA


haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 26-09-2018  07:30 uEgeltjes?
Ja zoals de egeltjes. Heel voorzichtig. Mooi dat het net gelukt is.

Fermon

Citaat van: Jacques op 25-09-2018  22:38 uZeker bij Fuggle en Saaz is er maar heel weinig kopruimte... Dat is vragen om problemen.

Dryhop voeg je meestal toe tijdens de nagisting. Tijdens de nagisting is het toch gewenst om zo min mogelijk kopruimte te hebben?

Jacques

Citaat van: Fermon op 27-09-2018  16:19 uDryhop voeg je meestal toe tijdens de nagisting. Tijdens de nagisting is het toch gewenst om zo min mogelijk kopruimte te hebben?

Ook tijdens de nagisting kun je behoorlijk wat schuimvorming krijgen bij sommige gisten. Daarvoor heb je kopruimte nodig. En in het geval je het plan hebt te gaan drooghoppen ook.

Je hoeft niet bang te zijn voor oxidatie als je overhevelt voordat de vergisting geheel is afgelopen. Als er in verhouding weinig bier in je vat/fles zit kun je een terugslagklepje gebruiken voor de zekerheid.

Serge VL

Overschuimen bij dryhoppen mag eigenlijk geen probleem geven, Gooi gewoon 1 a 2 dagen voor het dryhopen en of 2 pellets in het bier en je bier zal ontgassen tegen dat je de grote hoeveelheid dryhop toevoegt. Mijn flessen of lagervaten hebben altijd een absolute minimale kopruimte, ik moet zelfs bier uit de fles halen op de dryhop in pellets los toegevoegd te krijgen.
Nog nooit over schuimende flessen gehad tgv het dryhoppen. (we spreken over dyhoppen na (einde) de vergisting of bij het lageren)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.