Gebottelde flesjes staan te warm. Wat nu?

Gestart door Hans VH, 23-09-2018 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

Vanmorgen gebotteld met Safbrew F2. Mijn gistkast staat ingesteld op 23 graden.  Toen ik vanavond thuis kwam, zag de temperatuurvoeler blijkbaar uit de kast gevallen: gevolg gistkast stond op 34 graden Celsius. Wat nu? Is de gist gedood? Of lukt het nog wel?

marc0871

De gist heeft een feestje gehad.
Snel weer terugkoelen om ze weer in het gareel te krijgen.
Niks aan de hand.

Martijn0172

Citaat van: marc0871 op 23-09-2018  01:30 uDe gist heeft een feestje gehad.
Snel weer terugkoelen om ze weer in het gareel te krijgen.
Niks aan de hand.

Langzaam terug koelen lijkt mij? Te grote schommelingen in temperatuur vind gist niet leuk.

Berend Postema

De kerntemperatuur van je flessen hebben de 32 graden nog niet gehaald denk ik. Ik zou de stekker van de koelkast er uit trekken want koelen is niet meer nodig, zo komt hij vanzelf weer op de juiste temperatuur terecht.

Haagse Wouter

Zeer gevaarlijke situatie. De enige optie is het bier naar mij toe te brengen, ik voer het bier dan op een veilige manier af.

Niks aan de hand dus  ;).

Hans VH

Bedankt iedereen voor de geruststellende reacties. Ik wacht dus rustig af.
@Berend Postema: ik vond een nog eenvoudiger manier om alles terug op 23° te brengen, nl de deur van de koelkast een uurtje open zetten  ;)
@Haagse Wouter: bedankt voor je aanbod om me te helpen, maar dat afvoeren kan ik ook voor zorgen. Je mag altijd wel een paar flesjes komen halen om mijn werk te verlichten. ;)

Haagse Wouter

Overigens gaat je hergisting op fles ook prima als je flesjes op kamertemperatuur een weekje zet. Ik heb nog nooit gehad dat constant 20 C+ nodig was (wel doe ik het soms, als de flesjes in de gistkast passen, hoeven ze niet elders heen).

Maar omdat je bottelgist gebruikt neem ik aan dat het een heel zwaar bier is en je bang bent dat de gisting niet op gang komt?

marc0871

Citaat van: Martijn0172 op 23-09-2018  10:18 uLangzaam terug koelen lijkt mij? Te grote schommelingen in temperatuur vind gist niet leuk.

Snel is relatief.
Een te hoge temperatuur geeft ook bijproducten.
Maar het was voor hergisten.
Erg veel schade zal het niet doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.