Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filteren: enkele vragen  (gelezen 945 keer)

Offline ben79

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filteren: enkele vragen
« Gepost op: 24-09-2018 15:21 u »
Collega brouwers, even een vraagje van een beginneling. Alvast excuses voor de domme vragen of vragen die mogelijk al zeer vaak gesteld zijn.
Ik ben met een vriend zeer recent gestart met brouwen. We hebben nu 3 brouwsels klaar en de eerste geproefd, en gelukkig al een klein succes te noemen.  :proost: Enige uitzondering is dat de kraag niet bij elk flesje even mooi is blijkbaar, maar daar wordt aan gewerkt.
Waar we wel mee zitten is het filteren. We werken nu met een filterkuip met een rooster onderaan. Deze werkt zeer goed, hoewel mogelijk iets te goed, zeker naar de tijd kijkende.
We filteren een litertje af, en ledigen dit terug voorzichtig in de filter. Dit herhalen we tot het wort helder is. Daarna filteren we en laten dit via een darmpje in de kookketel lopen. Echter duurt dit filteren maar een dik kwartier in tegenstelling tot wat ik hier lees dat dit vaak een uur duurt.
1. Is dit normaal? En mag dit eigenlijk wel langer duren? Onze grote vrees is namelijk dat het brouwsel te hard afkoelt..

We laten de filter ook leeglopen tot net boven het wort en dan laten we het spoelwater van 80 graden er op lopen. Daarna laten we opnieuw de filter leeglopen tot op het wort.
2. moet dit langer? Bijvoorbeeld tot echt al het vocht er uit is of moeten we stoppen tot net gelijk met het wort.

Ook merkten we bij ons 2e brouwsel dat we heel erg weinig over hadden na het filteren, waarschijnlijk hebben we te weinig gespoeld, maar blijkbaar doen we nog iets mis.
3.Hoe hoog mag een filterbed eigenlijk zijn? Bij ons is dat half de filterhoogte, is dat ok of kunnen we beter een grotere filter nemen?

4. Ik lees ook veel over een hevelfilter. of een heksenfilter.. Op de foto's zie ik dat vaak in een filteremmer zitten, maar ik dacht ook verstaan te hebben dat dat bestaat voor in een maischketel? Zo spaar je een extra stap uit. Kan dat in een elektrische emaille kookketel?

Lavast dank voor de tijd voor het lezen en of antwoorden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: filteren: enkele vragen
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2018 15:53 u »
Vraag 1 - 3:
Ligt aan je brouwzaalrendement. Als jij met wat je nu doet een goed brouwzaalrendement behaald (b.v. 75%) dan is er geen reden om iets te veranderen. Als het ondermaats is wel.

Vraag 4:
Een hevelfilter steek je maischpan en dan kun je filteren.
Een filterheks gebruik je meestal in een filterkuip, tijdens het maischen werkt hetlaas niet zo goed. Te flexibel om achteraf in te plaatsen, en als je het van te voren erin plaats brand het aan, of raakt verstopt.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2018 22:38 u »
Welke filtermethode gebruik je?
Filteremmer met kraan?
Valse bodem?
Filterheks?
Wat is de dikte van je maisch?
Wat is je maischrendement?
Hoeveel spoelwater gebruik je?
Hoeveel kilo mout?
Wat is de hoogte van je filterbed?

Wat bedoel je met een rooster?

We willen je graag op weg helpen maar je moet iets specifieker zijn.

Offline ben79

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2018 10:26 u »
Alvast dank voor de hulp, ondertussen al heel wat wijzer geworden.
Ik denk dat we voor een hevelfilter moeten gaan op termijn.
Gisteren onze eerste proefavond gehad.
Ons eerste batch welke ik hier besproken heb, was ok, kraag was mooi maar klein.
Tweede batch hebben we weggegoten  :huilen: maar daar hebben we veel fouten gemaakt.
Derde recept hebben we extreem punctueel opgevolgd en al de stappen neurotisch uitgevoerd. en met resultaat  :nut:
- flesje geopend met een mooie plop (beugelslot)
- uitgieten en een mooie volle stabiele kraag die mooi blijft staan
- heerlijke smaak..
Helemaal geweldig dus, echt een mooi biertje dat eigenlijk echt wel lekker smaakt..
Enige dat we nog moeten oplossen is het helder krijgen van het biertje, ik denk dat we dat kunnen oplossen met een hevelfilter.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Filteren: enkele vragen
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2018 11:09 u »
Voor een elektrische email brouwketel van 30L heb ik al verschillende hevelfilters gemaakt tot grote tevredenheid van de brouwer.
Met een hevelfilter die je na het maischen in de brouwketel plaatst heb je totaal geen afkoeling.
Het te snel doorlopen is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het te grof schroten en een te dunne draflaag/filterlaag, liefst 10cm meer mag ook.
Met een goede hevelfilter krijg je glashelder wort die afloopt naar de kookketel.
Bij het einde spoelen mag al het spoelwater doorlopen, je hoeft niet te stoppen als het net boven de draflaag staat.

Met maischen en filteren volgens de regels van de kunst krijg je helder bier met een mooie kraag in je glas.

Na het koken mag het wort ook helder zijn.

Tags: