Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG na hoofdgisting beetje hoog  (gelezen 633 keer)

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SG na hoofdgisting beetje hoog
« Gepost op: 22-09-2018 20:19 u »
Dag beste medebrouwers!

Een aantal dagen geleden ben ik na lange tijd nog eens lekker gaan brouwen. een zeer experimenteel receptje. nu om een beter beeld te geven rond mijn ¨probleem¨ zal ik mij recept en brouwschema meedelen.
Nu had ik maar weinig pilsmout vergeleken met munich en amber mout dus heb ik van deze laatste 2 wat meer als normaal toegevoegd om een ideale hoeveelheid bier te krijgen voor men gistvaten.

Ingredienten
5 kg pilsmout
2 kg munichmout
1.5 kg ambermout
500 g maisvlokken
100 g ontbitterde chocolade mout
bitterhop: een mengeling waar ik niet zeker van ben, vooral fruitige hoppen (had ik nog liggen dus er maar bij gegooid)
==> hoeveelheid benodigd bitterhop berekent door beetje te gokken welke hoppen erin zaten, had gegokt op 1/3de Challenger, 1/3de Citra en 1/3de nog een andere hop.
aromahop: Cascade
Gist: T58 korrelgist
De mout, gist en maisvlokken waren zeer vers en het hop ook nog ruim binnen houdbaarheid

brouwschema:
1 kg mout - 3l water maisch
10 min - 50°
50 min 60-62°
20 min 70-72°
snel verwarmd tot 78° voor het uitwassen
pH voor maischen proberen rond  5,5 te brengen (maar meestal in de buurt) en deze constant te houden. en dan voor het koken nog eens pH checken of het nog rond de 5-5,5 ligt.

Uitgewassen  tot 13-14° brix in een filterkuip. kwam uit op ongeveer 33l wort.
(uitgewassen met aangezuurd verwarmd water)

60 min gekookt. Begin koken bitterhop(30IBE) toegevoegd en 15 min voor einde koken beetje iers mos en aromahop toegevoegd.

Na het koken het wort kunnen koelen tot 22° en nog wat suiker toegevoegd.
T58 op het wort gesprenkeld; 1 zakje T58 per gist vat (2 30l gistvaten elk gevuld met 15 liter wort)

Gisting:
gisting bij constante temperatuur van 21° gebeurd. schommelingen van misschien 0,5 graden

start sg van 1060
Felle vergisting van 2 dagen met veel activiteit

Na 3 dagen een sg van 1020 met stuk minder activiteit van waterslot. besloten om over te hevelen aangezien de activiteit al snel was gedaalt. Veel uitgezakt gist.
Beide gistvaten kwamen allebei op 1020 uit, samen overgeheveld in een 30 liter gistvat en deze mooi kunnen vullen.

Na 5 dagen nog eens sg gemeten en kwam ik iets van een SG 1018. Hydrometer leek nog wat te stijgen naarmate het langer in het bier lag(1019), merk amper tot geen activiteit.

Nu ben ik gewend dat het wat verder uitgist aangezien ik meestal altijd dezelfde brouwschema gebruik.
bij andere bieren had ik na 5-6 dagen een sg van 1012-1013, gebruik makend van zelfde gist(T58), licht verschillende ingrediënten (behalve dan minder munich en ambermout), ook altijd 30 IBE en rond 1060 begin sg. Dus nu maak ik mij een beetje zorgen dat het niet ver genoeg gaat uitgisten, aangezien het bij andere brouwsels wel gelukt.

Heb de temperatuur in de gistkast 1° verhoogd van 21° naar 22°

Nu ben ik op het moment ook nog van plan om wat gist toe te voegen.. Eventueel met wat suiker (weinig ervaring op dit vlak) in de hoop dat het toch wat verder gaat uitgisten... Hopelijk nog tot min 1015. ik ben nogal kieskeurig en hou van lekkere droge, bittere biertjes dus die 1018 zie ik niet echt zitten als eind SG. sowieso nog van plan te wachten met gist toe te voegen, 2-3 dagen, om te zien of de temperatuurstijging van 1° in de gistkast iets effect heeft op het sg.

Zijn er misschien tips om ervoor te zorgen dat het nog wat verder uitgist? Zou ik nog wel gist toevoegen of beter dat ik het zo laat? ....
Een eind SG van 1012-1014 lijkt mij toch haalbaar rekening houdend met mijn brouwschema en gebruikte gist.

Als er eventueel nog informatie nodig is dan zal ik dit zeker laten weten!

Nog veel brouwplezier en veel succes gewenst! En vooral veel drinkplezier! :biersmile: :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Re: SG na hoofdgisting beetje hoog
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2018 20:26 u »
Ik vind een svg van 70% helemaal niet zo gek voor de T-58. Is ook veelvuldig mijn ervaring geweest. Suiker toevoegen verlaagt weliswaar het SG (door lagere dichtheid alcohol dan water), maar zorgt er waarschijnlijk niet voor dat je moutsuikers opeens verder gaan gisten.

Ik zou me geen zorgen gaan maken. Misschien volgende keer iets dunner gaan maischen en iets hoger in de 60C gaan zitten (63-65 is volgens mij het optimum).

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
SG na hoofdgisting beetje hoog
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2018 17:01 u »
De vergistingsgraad vind ik voor een t-58 gist aan de lage kant. De laatste blonde biertjes die ik er mee gebrouwen hebben zaten allemaal boven de 80%. Volgens mij is dat ook jouw ervaring en een eind sg van 1,018 vind ik ook hoog. 1 zakje gist op 15 liter is niet te weinig daar kan het niet aan liggen.
Hierboven wordt al een opmerking gemaakt over je maischschema.
Ik vind de temperatuur ook wat aan de lage kant. Ik gebruik eenstapsmaisch van 60 a 70 minuten en 68 graden voor mijn blonde bieren.
Maar of dit nu de oorzaak is?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2018 18:40 u »
Als je het productblad van de T58 even opzoekt, dan wordt een vergistingsgraad van 70% genoemd. Geheel volgens verwachting.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2018 19:33 u »
Als je het productblad van de T58 even opzoekt, dan wordt een vergistingsgraad van 70% genoemd. Geheel volgens verwachting.
Mijn vergistingsgraad is meestal hoger als de opgave van de fabrikant.

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2018 10:46 u »
Toen ik mijn post had gemaakt had ik mijn gistvat hoger in de gistkast gezet en temperatuur verhoog van 20- naar 21°. nu ben ik net gaan kijken en zag ik dat de waterslot hoger stond en mijn gemeten SG uitkwam op 1014-1015, dus dat is zeer goed nieuws. het zal dan waarschijnlijk nog verder iets verder  uitgisten. wel niet gewend aangezien mijn andere brouwsels sneller waren uitgegist.  wel een beetje raar want na de hoofdgisting was het sg amper gezakt na 2 dagen ==> van 1020-1019.  en nu is het sg opeens wel stuk sneller gedaald door de temperatuursverhoging?

ik ga het dus zo laten en geen andere maatregelen nemen. waarschijnlijk nog een weekje wachten met bottelen. komt dus helemaal goed!

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2018 13:14 u »
Ook nog bedankt voor de tips! En eventueel nog komende reacties! Zal ik zeker mee rekening houden tijdens mij volgende brouwsessie! :groots:

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2018 13:22 u »
Ik vind een svg van 70% helemaal niet zo gek voor de T-58. Is ook veelvuldig mijn ervaring geweest. Suiker toevoegen verlaagt weliswaar het SG (door lagere dichtheid alcohol dan water), maar zorgt er waarschijnlijk niet voor dat je moutsuikers opeens verder gaan gisten.

Ik zou me geen zorgen gaan maken. Misschien volgende keer iets dunner gaan maischen en iets hoger in de 60C gaan zitten (63-65 is volgens mij het optimum).

ik gebruik inderdaad een redelijk dikke maisch (1/3), volgende keer ga ik eens 1 kg mout 3,5-4l water proberen en dan ipv 60 graden op 63-65 graden maischen. nu ik er ook aan denk ik had een thermometer gebruikt die niet volledig overeenkomt met de reële waarde, een of andere digitale. Normaal gebruik ik zo'n maisch thermometer (met kwik) en die geven wel de juiste waarde aan.

Bedankt voor de tips, is zeer geapprecieerd :biersmile:

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2018 13:28 u »
De vergistingsgraad vind ik voor een t-58 gist aan de lage kant. De laatste blonde biertjes die ik er mee gebrouwen hebben zaten allemaal boven de 80%. Volgens mij is dat ook jouw ervaring en een eind sg van 1,018 vind ik ook hoog. 1 zakje gist op 15 liter is niet te weinig daar kan het niet aan liggen.
Hierboven wordt al een opmerking gemaakt over je maischschema.
Ik vind de temperatuur ook wat aan de lage kant. Ik gebruik eenstapsmaisch van 60 a 70 minuten en 68 graden voor mijn blonde bieren.
Maar of dit nu de oorzaak is?

Mmm zeer interessant,ik maak eig maar vooral amber biertjes (ik hou graag van uitgebreide recepten ;D) en soms eens een blonde, nog niet aan een donkere begonnen, heb liever de lichtere biertjes. Ben nog veel aan het experimenteren en vooral heb ik technieken overgenomen van mijn bierbrouw avondschool dat ik heb gevolgd in Anderlecht van Luc Pauwels. In de toekomst zeker eens van plan om mijn maischschema eens een draai aan te geven. Zo'n eenstapsmaisch lijkt mij echt interessant om eens te proberen.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2018 17:26 u »
Gelukkig loopt je vergisting nog door. Laat maar weten hoe het afloopt. Ben benieuwd hoe de t-58 gist het doet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2018 23:15 u »
Mijn vergistingsgraad is meestal hoger als de opgave van de fabrikant.

Dat kan komen doordat je wort niet volgens de zogenaamde congresmethode gebrouwen wordt.

Overigens halen meer hobbybrouwers een hogere vergistingsgraad met de T-58 gist...

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2018 10:53 u »
Gelukkig loopt je vergisting nog door. Laat maar weten hoe het afloopt. Ben benieuwd hoe de t-58 gist het doet.

Nu zaterdag ga ik bottelen en meet ik het sg nog eens, ik hou jullie op de hoogte!

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 29-09-2018 13:36 u »
Net gebotteld en mijn sg kwam uit op 1012-1013, dus is gelukkig nog goed gekomen! Ruikt en smaakt ook al heel goed.

Tags: