Beestjes in mout

Gestart door goom, 22-09-2018 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Ik was bij iemand die beestje in zijn mout had. Zie foto
Wie weet wat dat is?
Hoe dat komt?
En wat je er aan moet doen?



Johan_vL


Rob Q

Volgens mij de kever van de meelworm. Vogels zijn er gek op.
Meelwormen zijn gefrituurd het aanbevelen waard voor ons zelf.
Ik vind ze wel lekker. >:D Goed doorspoelen met een lekker beertje.

Dirtbag

Als ik iets zou zien kruipen in mijn mout weet ik wel wat ik er mee zou doen.



db

hansHalberstadt

Nog meer beestjes uit de GFT bak halen en die er ook bij doen?  :)

brouwerwaldonk

Dat is de graanklander. Komt voor in oude mout die te warm heeft gestaan. Dat beest eet de graankorrels leeg. Die mout is nu waardeloos om nog bier van te brouwen, als kippevoer kan het nog dienst doen.   

Niels B.

Citaat van: Dirtbag op 22-09-2018  17:58 uAls ik iets zou zien kruipen in mijn mout weet ik wel wat ik er mee zou doen.

db

Niet eerst in een zak?

Polleke

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-09-2018  18:21 uDat is de graanklander.
Volgens de bazin thuis (die bij een mouterij werkt op het lab) is het geen kalander. Een kalander is zwart en heeft een boortje op zijn kop. De mout bevat dan ook boorgaatjes.
Zoektocht op afbeeldingen meelkever komt beter overeen.

Heisenberg

Zou bij mij meteen de kliko in gaan!

Chilobrachys

Hoe groot is het beestje ongeveer? Een meeltor is niet zo heel klein en de foto is nogal vaag...

Johan_vL

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2018  18:17 uNog meer beestjes uit de GFT bak halen en die er ook bij doen?  :)
:groots: ;D

Oxhead

Citaat van: goom op 22-09-2018  17:00 uIk was bij iemand die beestje in zijn mout had. Zie foto
Wie weet wat dat is?
Hoe dat komt?
En wat je er aan moet doen?




Een eiwitrust op 55 graden. ;) 

Zonder gekheid de mout weggooien en goed schoonmaken lijkt mij.

Drents Hopbier

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-09-2018  18:21 uDat is de graanklander. Komt voor in oude mout die te warm heeft gestaan. Dat beest eet de graankorrels leeg. Die mout is nu waardeloos om nog bier van te brouwen, als kippevoer kan het nog dienst doen.   

Volgens mij ziet de graanklander er anders uit (ik mis de snuit). Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander

Hopbier


nembrionic

Het kan ook de getande graankever zijn.

Drents Hopbier

Citaat van: nembrionic op 23-09-2018  13:24 uHet kan ook de getande graankever zijn.

Ik ga voor de broodkever.
De graanklander had ik ook eens. Zelfs een tijdje onder vacuum, waarbij ze wel opzwollen, overleefden ze. Dood gingen ze na een tijdje in pure CO2 gezeten te hebben. Veel van de moutkorrels hadden een gaatje.

Hopbier

goom

Dank voor jullie commentaar. Ik zal dat door geven
1 ding is wel duidelijk... mout weggooien en goed schoonmaken

Heisenberg

Citaat van: goom op 23-09-2018  16:28 uDank voor jullie commentaar. Ik zal dat door geven
1 ding is wel duidelijk... mout weggooien en goed schoonmaken

Het idee alleen al....

Heisenberg

Bier met een insektensmaak.... Moet er echt niet aan denken. Heb sowieso een gruwelijke schurft aan insekten... Maar toch een vraagje. Hoe bewaar jij je mout? Ik heb er extra twee lege brouwemmers met deksel voor aangeschaft om daar 25 kilo mout in te bewaren.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 23-09-2018  17:00 uBier met een insektensmaak.... Moet er echt niet aan denken. Heb sowieso een gruwelijke schurft aan insekten... Maar toch een vraagje. Hoe bewaar jij je mout? Ik heb er extra twee lege brouwemmers met deksel voor aangeschaft om daar 25 kilo mout in te bewaren.
Dat is inderdaad het beste. Mout trekt niet alleen insecten aan maar ook muizen etc.

Eric v B

Citaat van: Heisenberg op 23-09-2018  17:00 uBier met een insektensmaak.... Moet er echt niet aan denken. Heb sowieso een gruwelijke schurft aan insekten... Maar toch een vraagje. Hoe bewaar jij je mout? Ik heb er extra twee lege brouwemmers met deksel voor aangeschaft om daar 25 kilo mout in te bewaren.
Pas maar op want die deksels zijn lek!  ;)

Haagse Wouter

Ligt eraan hoeveel het er zijn. Ik zou zelf niet 20 kilo mout weggooien voor 1 kever....

haicoterbeek

Citaat van: Haagse Wouter op 23-09-2018  22:45 uLigt eraan hoeveel het er zijn. Ik zou zelf niet 20 kilo mout weggooien voor 1 kever....
Keverlarven zijn best eiwitrijk! Mmmmmmm

Hans E. Pans

Half-offtopic maar ik word momenteel helemaal gek van fruitvliegjes, ze weten zich zelfs toegang te verschaffen tot mijn gistkast. Ben bang dat ze via het aftapkraantje van mijn brewbucket mijn jongbier infecteren.

haicoterbeek

Citaat van: Hans E. Pans op 23-09-2018  22:52 uHalf-offtopic maar ik word momenteel helemaal gek van fruitvliegjes, ze weten zich zelfs toegang te verschaffen tot mijn gistkast. Ben bang dat ze via het aftapkraantje van mijn brewbucket mijn jongbier infecteren.
Omdat je een fruitvliegje wel ziet en micro-organismen niet?
Ik schat het risico zeer laag in. Mocht je het alsnog niet vertrouwen?
Tuitje monstername kraan insprayen met Star-san.
De aftap en vlinderklep van mijn cct spray ik trouwens wel in met star-san voor en na het aftappen van dik geworden dun.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.