Hydrometer handleiding

Gestart door thezewery, 21-09-2018 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Omdat we nu, met 2 dagen ertussen, ff controleren of het van het weekend bottelen wordt ligt hier dus de hydrometer. En uit verveling wurm ik de beknopte handleiding eruit en lees: "do not bottle until hydrometer sinks below 1006 or bottles will burst".
Wtf?!?

hansHalberstadt

Zo'n stelling in het algemeen is onzin. Het eind SG is nl gerelateerd aan het begin SG.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2018  21:32 uZo'n stelling in het algemeen is onzin. Het eind SG is nl gerelateerd aan het begin SG.
Correctie, vooral aan de gebruikte gist  8)

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 21-09-2018  21:51 uCorrectie, vooral aan de gebruikte gist  8)
Zeker ook ja. Dus 1006 zul je maar zelden tegenkomen. Saison gisten komen zelfs onder de 1000 dus dan is 1006 handgranaten.

Wildor

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2018  22:02 uZeker ook ja. Dus 1006 zul je maar zelden tegenkomen. saison gisten komen zelfs onder de 1000 dus dan is 1006 handgranaten.

Hmmm, nu ga ik toch even vragen...
Mijn Brewferm Triple (van vloeibaar moutextract) heb ik vorige week gemeten, hydrometer gaf 1016 aan. Overgeheveld in een 12 L emmer voor nagisting. Staat al bijna een weekje stil.
Begin SG 1075, conform handleiding. En afgelopen week paar keer gemeten en hydrometer blijft rond 1014 hangen. Eind SG zou 1010 moeten zijn, maar dat lijkt niet meer haalbaar.

Zondag wil ik gaan bottelen, worden dit bommetjes, of valt het mee?

hansHalberstadt

Citaat van: Wildor op 21-09-2018  22:26 uHmmm, nu ga ik toch even vragen...
Mijn Brewferm Triple (van vloeibaar moutextract) heb ik vorige week gemeten, hydrometer gaf 1016 aan. Overgeheveld in een 12 L emmer voor nagisting. Staat al bijna een weekje stil.
Begin SG 1075, conform handleiding. En afgelopen week paar keer gemeten en hydrometer blijft rond 1014 hangen. Eind SG zou 1010 moeten zijn, maar dat lijkt niet meer haalbaar.

Zondag wil ik gaan bottelen, worden dit bommetjes, of valt het mee?

Is dat een pakket met toevoeging van kristalsuiker?
In het algemeen kun je bottelen als get SG gedurende een week niet meer zakt, oftewel het waterslot niet meer borrelt (mits het deksel niet lekt)
Dus SG in absolute zin zegt niet heel veel over wanneer je kunt bottelen. 1075 naar 1016 is vrij normaal voor een wort zonder extra suiker.

hansHalberstadt


Wildor

Pakket had inderdaad kristalsuiker (45 g/l) als toevoeging. Na het toevoegen gemeten op 1075.
Nu geen beweging meer in, laatste metingen komen op 1014. Geadviseerde temperatuur voor vergisting 18-23 graden. Heb 21,5 aangehouden.

hansHalberstadt

Dan zou je dit ongeveer hebben. 90% van je moutsuikers vergist is redelijk normaal. Als je geen activiteit meer ziet nog een weekje wachten en dan bottelen.



Wildor

Bedankt Hans,

Ik kijk het nog even aan, en hopelijk wordt het nog wat :)
Heb nog een 2e blik staan, benieuwd hoe die zal verlopen.

William

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.