Leg me dat eens uit... de oxi-sans etc 'no rinse sanitizing'

Gestart door knifeman, 21-09-2018 15:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik gebruik bij mijn eerste stapjes als thuisbrouwer oxi-san voor het ontsmetten... naspoelen niet nodig zoals in de instructiefilmpjes etc. etc.

Echter wat ik niet snap is dat als het zo'n zwaar goedje is dat het alle slechte beestjes dood, en je het in je flesje kan achterlaten... waarom blijft je gist dan wel leven?

Een tweede vraag... verliest oxi-san zijn werking over korte tijd, bv aan het begin van het brouwen vul ik een emmer met een flinke scheut oxi-san om alles te reinigen, gaat die emmer na 3 uur brouwen ook nog bruikbaar zijn voor het ontsmetten of is tegen dan de oplossing zijn werking verloren?

Bedankt

EvdBroek

Gebruik de zoekfunctie eens... dit onderwerp is al zo vaak aan bod geweest

haicoterbeek

Ik ken het middel niet. Maar dit is wat de leverancier er van zegt.

Oxy-San is een no-rinse (naspoelen niet nodig) ontsmettingsmiddel voor brouwapparatuur. Het is een smaakloze, geurloze, milieuvriendelijke, niet-giftige, biologisch afbreekbare sterilisator. Het is 3 keer sterker dan sulfiet, maar het bevat geen sulfieten, zepen of fosfaten.

Bevat: waterstofperoxide, dinatriumzout, magnesiumsulfaat.

Gebruiksaanwijzing: Los 1 eetlepel op in 1 gallon (3,8 liter) heet water. Spoel apparatuur met Oxy-San-oplossing en leeg overtollig water. Het is niet nodig om apparatuur te spoelen. Residu bevat brouwvoedingsstoffen. Oplossing is niet effectief na 12 uur.

           //////////////////////////////////////////

Het is de bedoeling dat je het middel aanbrengt met een borstel of het liefst een plantenspuit. Het middel is actief zolang het vloeibaar is. Zodra het opdroogt is de actieve werking voorbij.
Overtollig middel dat zich op de bodem dus verzameld afgieten.

Zodra het materiaal is opgedroogd is het klaar om te gebruiken.

De oplossing die je hebt aangemaakt is na 12 uur niet meer effectief.

Zelf gebruik ik star San. Deze bevat andere actieve componenten maar de methode is gelijk. De Star San oplossing is langere tijd actief omdat dit op basis is van fosforzuur. De aangemaakte oplossing kun je in de plantenspuit langere tijd bewaren.

Jacques

Citaat van: knifeman op 21-09-2018  15:25 uEchter wat ik niet snap is dat als het zo'n zwaar goedje is dat het alle slechte beestjes dood, en je het in je flesje kan achterlaten... waarom blijft je gist dan wel leven?

Een kwestie van concentratie.

Citaat van: knifeman op 21-09-2018  15:25 uEen tweede vraag... verliest oxi-san zijn werking over korte tijd, bv aan het begin van het brouwen vul ik een emmer met een flinke scheut oxi-san om alles te reinigen, gaat die emmer na 3 uur brouwen ook nog bruikbaar zijn voor het ontsmetten of is tegen dan de oplossing zijn werking verloren?

Ja. Oxi-san is niets anders dan percarbonaat. De desinfecterende werking hiervan gaat na een paar uur verloren.
Dit is inderdaad al diverse keren aan bod geweest op dit forum. Zie onder andere het topic Bewaren schoonmaakvloeistof
Ook via de tag reinigen/desinfecteren vind je heel veel informatie over reinigingsmiddelen.

En natuurlijk kun je ook een boek kopen. In het onlangs verschenen boek Bierbrouwen voor dummies heb ik een hoofdstuk gewijd aan reinigings- en desinfecteermiddelen.

knifeman

Bedankt voor de uitleg. Ik moet mijn weg hier nog wat zoeken... dus geapprecieerd

haicoterbeek

Star-san is ook een goed middel. Eenmaal aangemaakt (verdund) is het langere tijd te bewaren. Ik ben er zeer tevreden mee.

Snotje

Mja.. Het is gewoon een verbinding tussen natriumcarbonaat en waterstofperoxide. Het vervalt na een paar minuten in soda. Daarom is het niet schadelijk en hoef je niet na te spoelen. Maar de eerste werkzame minuten moet je het dus niet opdrinken ;)

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 22-09-2018  23:24 uStar-san is ook een goed middel. Eenmaal aangemaakt (verdund) is het langere tijd te bewaren. Ik ben er zeer tevreden mee.

Star San is inderdaad een prima middel. Voor de langere houdbaarheid van de oplossing is het van belang om het aan te leggen met gemineraliseerd of gedistilleerd water. Waarschijnlijk doe je dat al. Maar voor degenen die het middel pas gebruiken is het goed dit even te vermelden.

seed7

No-rinse is een Amerikaanse uitdrukking voor een Amerikaans product in de Amerikaanse (USA) situatie. In Europa bestaat no-rinse niet. De wet eist dat er nagespoeld wordt. Altijd. De hobbybrouwer staat het natuurlijk vrij te doen en laten wat hij wil.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 05-10-2018  07:32 uNo-rinse is een Amerikaanse uitdrukking voor een Amerikaans product in de Amerikaanse (USA) situatie. In Europa bestaat no-rinse niet. De wet eist dat er nagespoeld wordt. Altijd. De hobbybrouwer staat het natuurlijk vrij te doen en laten wat hij wil.

Klopt helemaal. Hier in Europa bestaat de verplichting voor bedrijven die voedingstoffen produceren om na te spoelen met water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.