Vreemd verloop vergisting (3522 chouffe)

Gestart door Edwin brouwt, 20-09-2018 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik heb 25 augustus een bier gebrouwen en gevoed met de Wyeast 3522 (starter gemaakt en zo). De vergisting verliep mooi de eerste dagen: na een dag of 3 a 4 was de onrust er wel uit. Daarna in een periode van 2,5 week gingen er nog een paar puntjes vanaf.


Start SG was 1045, het leek er op dat eind SG rond de 1009 uit zou komen. Maar plotseling is de boel nu in ene weer aan de gang gegaan. Nu heb ik wel gelezen dat bij deze gist er na de hoofdvergisting een paar dagen rust is en de gist dan weer verder gaat, maar in dit geval is dat dus geen 4 a 5 dagen maar meer een dag of 18 a 19.

(!NB de waardes in de grafiek zijn niet gekalibreerd, lekker handig... 1045 start SG is eigenlijk 1051, 1004 eind SG is 1011)

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? 

 
Ik heb niet overgeheveld want het staat in de Fermentasaurus. Dus al 2x gistslurry afgetapt.


Zo ziet het er uit.



EBC

De TILT is geen exact meetinstrument, het geeft een prachtige tendens, zoals jouw grafiek ook laat zien.
Wellicht valt er wat gist vanaf die eraan was blijven plakken...

Meet altijd na met bijvoorbeeld een densimeter.

Ik zou me er niet direct zorgen over maken. Maar het kan natuurlijk ook een infectie zijn die er met de suikers vandoor gaat.

Edwin brouwt

Ja eens, de Tilt waardes gebruik ik alleen te zien hoe het verloop is. Ik heb gemeten met de refractometer: start SG 1051, huidig SG 1011 (omgerekend van 6,7 brix).


Van van die infectie: daar ben ik een beetje bang voor (voor alles moet een eerste keer zijn ...)

Serge VL

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-09-2018  17:05 uNu heb ik wel gelezen dat bij deze gist er na de hoofdvergisting een paar dagen rust is en de gist dan weer verder gaat,

Al mer dan 50 brouwsels met de Wyeast 3522  gemaakt en nog nooit gehad dat die een paar dagen rust, die gaat gelijk naar zijn einddichtheid en dan meestal nog op een dag of 5 daarna blijft die gelijk.
Waarom heb je dat 18 dagen laten staan????
Op 1 september was je bier al uitgegist!  Niet vergeten dat je met een Tilt ding aan het meten bent, de meet nauwkeurigheid van de tilt is ± 2 SG punten,

Wat er aan de hand is, vermoedelijk een of ander infectie
 

Edwin brouwt

Citaat van: Serge VL op 20-09-2018  17:35 uAl mer dan 50 brouwsels met de Wyeast 3522  gemaakt en nog nooit gehad dat die een paar dagen rust, die gaat gelijk naar zijn einddichtheid en dan meestal nog op een dag of 5 daarna blijft die gelijk.
Waarom heb je dat 18 dagen laten staan? ???
Op 1 september was je bier al uitgegist!  Niet vergeten dat je met een Tilt ding aan het meten bent, de meet nauwkeurigheid van de tilt is ± 2 SG punten,

Wat er aan de hand is, vermoedelijk een of ander infectie


Ik laat hem zolang staan omdat ie na een aantal dagen toch er en puntje pakt, zoals je kunt zien in de grafiek. En dat puntje wil ik niet in mijn flesjes hebben  :) 
En hij was van 1045 naar 1012 gegaan, dat was niet bepaald de vergistingsgraad die buik deze gist hoorde...


Ik denk inderdaad dat ik mijn eerste infectie te pakken heb...

Serge VL

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-09-2018  19:58 uIk laat hem zolang staan omdat ie na een aantal dagen toch er en puntje pakt, zoals je kunt zien in de grafiek. En dat puntje wil ik niet in mijn flesjes hebben  :)


Ik denk inderdaad dat ik mijn eerste infectie te pakken heb...
De vraag is of je werkelijk dat puntje er af gedaan hebt? Of is dit gewoon een fout op de meting, of is het puntje dat er afgaat het ontwijken van de opgeloste CO2 ten gevolge van de temperatuurstijging van 19.5°C naar 22°C, (de oplosbaarheid van CO2 daalt in functie van temperatuur) of is het omdat de dichtheid van water verminderd als water warmer wordt?
Het antwoord is: het is de optelsom van deze 3 factoren, en geen van deze 3 factoren zorgt er voor dat er meer suiker wordt omgezet  :weetniet:



Edwin brouwt

Citaat van: Serge VL op 20-09-2018  20:34 uDe vraag is of je werkelijk dat puntje er af gedaan hebt? Of is dit gewoon een fout op de meting, of is het puntje dat er afgaat het ontwijken van de opgeloste CO2 ten gevolge van de temperatuurstijging van 19.5°C naar 22°C, (de oplosbaarheid van CO2 daalt in functie van temperatuur) of is het omdat de dichtheid van water verminderd als water warmer wordt?
Het antwoord is: het is de optelsom van deze 3 factoren, en geen van deze 3 factoren zorgt er voor dat er meer suiker wordt omgezet  :weetniet:
De

Klinkt helemaal logisch, Serge. Maar "better safe than sorry" dacht ik zelf...


(Twee brouwsels terug heb ik te vroeg gebotteld en die 3 sg punten in fles maken er een rommelige boel van)

Edwin brouwt

Volgens op de mogelijke infectie: wat is het dan wat de rest van de suikers op eet? En andere gist zoals de diastaticus?

Serge VL

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-09-2018  20:57 uVolgens op de mogelijke infectie: wat is het dan wat de rest van de suikers op eet? En andere gist zoals de diastaticus?
Ja het kan een diastaticus zijn, of een brett omdat die de eigenschap hebben om zelf nog enzymen af te scheiden om de niet vergistbare suikers om te zetten naar vergistbare.
Maar ik vermoed dat er nog wel andere opties zijn van een eventuele besmetting.

hansHalberstadt

Je zou een beetje kunnen aftappen om te zien of het bv al zuur wordt of een smaakafwijking krijgt. evt dat invriezen en vergelijken met de situatie als het eind SG is gestabiliseerd. Daarmee kun je feitelijk de ontwikkeling van een infectie volgen.

snowdog2006

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2018  08:15 uJe zou een beetje kunnen aftappen om te zien of het bv al zuur wordt of een smaakafwijking krijgt. evt dat invriezen en vergelijken met de situatie als het eind SG is gestabiliseerd. Daarmee kun je feitelijk de ontwikkeling van een infectie volgen.

Hoe weet je wanneer je jongbier aftapt en dit zurig smaakt het komt door:

- een andere gist zoals dus een diastaticus of brett?
- het niet acetyldehyde is? groene appeltjessmaak, maar toch ook licht zurig, toch?
- eventueel organische zuren aangemaakt door de Wyeast 3522 zelf? Weet niet of dit ook geldt voor deze gist, maar bv de WB-06 heeft ook zo'n zurig smaakje. Oke het is dan wel een Weizengist, dus wellicht dus niet van toepassing met de Wyeast 3522.

hansHalberstadt

Zuur tgv een melkzuurbesmetting kun je wel proeven.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2018  09:33 uZuur tgv een melkzuurbesmetting kun je wel proeven.


Hans, hoe kom ik aan / wat is een melkzuurbesmetting?




hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 21-09-2018  16:38 uHans, hoe kom ik aan / wat is een melkzuurbesmetting?

Via je handen als je het gistingsvat per ongeluk aan de binnenkant hebt aangeraakt, via fruitvliegjes die op je gistingsvat hebben gezeten, via je koeler, via restanten bier in scheurtjes, via slangen die aan de binnenkant lang vochtig zijn gebleven, via je luchtsteentje etc.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-09-2018  19:58 uIk denk inderdaad dat ik mijn eerste infectie te pakken heb...

Heb je een pH-meter? Door een infectie met een micro-organisme daalt de pH meestal aanzienlijk. Via een pH-meter kun je dit vaststellen. Als de pH onder de 4,0 is duidt dat op een infectie.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 22-09-2018  23:09 uHeb je een pH-meter? Door een infectie met een micro-organisme daalt de pH meestal aanzienlijk. Via een pH-meter kun je dit vaststellen. Als de pH onder de 4,0 is duidt dat op een infectie.


Goeie tip Jacques, ik ga morgen gelijk testen. En fruitvliegjes... dat zou zomaar kunnen. Ik kwam er niet van af deze zomer, grrr

Edwin brouwt

pH = 4,24 ....


Smaak is goed, beetje gistig nog.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 23-09-2018  16:34 upH = 4,24 ....


Smaak is goed, beetje gistig nog.
Dan heb je nu een mooi ijkpunt qua smaak. Nogmaals proeven als je gaat bottelen en kijken of je verschil proeft.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 23-09-2018  16:34 upH = 4,24 ....


Smaak is goed, beetje gistig nog.

Dat is een normale waarde voor een bier dat niet geïnfecteerd is.
Als de zurige smaak minder is geworden had je waarschijnlijk wat meer acetaldehyde waardoor deze boven de smaakdrempel zat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.