HERMS maisch retourleiding en oxidatie

Gestart door squaadgras, 18-09-2018 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

squaadgras

Beste allemaal,

Afgelopen jaar heb ik een HERMS in elkaar gesleuteld en de laatste weken ben ik bezig geweest met enkele kleine verbeteringen. Nu is het laatste puntje waar ik wat vraagtekens bij blijf houden de maisch retourleiding. Ik heb een retourleiding zoals op onderstaande foto in mijn maischvat gemonteerd (bovenste ring) en dat werkt top, echter levert het 'kletteren' van de terugvoer toch wat 'mixed feelings' op - mede door de (spook)verhalen op dit forum. In hoeverre denken jullie dat het 'kletteren' oxidatie in de hand speelt tijdens het maischen (uiteraard alleen van toepassing wanneer er een kleine batch wordt gebrouwen waarbij het het beslagniveau (ver) onder de ring staat)?

En heeft een slimme kop dit 'probleem' al ondervangen, en hoe?

Dank!


Copyright: vandelogt.nl

beermenke

Ik heb de bovenste ring vervangen door een siliconenslang. mijn retourwort circuleert dus mooi boven en soms door de maisch. Een soort wirhpool. Werkt prima

haicoterbeek

Zodra er schuimvorming optreedt door het kletteren van de terugstromende wort of water dan vind er zuurstofinslag plaats.
Ik zou er in jouw geval voor kiezen om de ring met gaatjes op de mout te leggen. Dit is mogelijk door een stuk flexibele slang tussen de ring en de bovenste koppeling te zetten.
Als je siliconenslang gebruikt met een binnendiameter van 12 mm kun je de knie laten vervallen.

ciesvandekwis

Ik werk ook met een silicone slang. Bovenop de maisch leg ik een silicone deksel (van tupperware pot), de slang daarop, het retourwort stroomt dan in een mooie boog er rond en verspreidt zich doorheen het filterbed.

bierinjisp

In mijn HERMS heb ik ook een retourleiding. Deze heb ik bevestigd aan een monitor arm die in hoogte verstelbaar is (en tevens ook de andere kanten op kan zwenken) met een siliconenslang als flexibel koppelstuk is het geheel makkelijk te verplaatsen / op hoogte in te stellen.
Werkt bij mij erg goed.

Eric v B

Mijn retourleiding eindigt onder het vloeistofniveau van de maisch. Mijn retour uitloop is een t-stuk met twee omhoog gedraaide knietjes.

birdieb

In het kader van oxidatie tijdens maischen, als ik volgend filmpje kijk dan krijg ik zelf toch wel gevoel dat er oxidatie op zal treden. (Zie rond 1:25)



Ze zijn er zelf echter laaiend enthousiast over. In mijn RIMS opstelling (die ik niet vaak gebruik) laat ik het net onder vloeistof niveau uit komen. Dat kan ik denk ik beter zo houden toch? Of is zo'n sproeikop niet oxidatie gevoelig?

Jacques

Citaat van: birdieb op 12-04-2019  17:18 uIn het kader van oxidatie tijdens maischen, als ik volgend filmpje kijk dan krijg ik zelf toch wel gevoel dat er oxidatie op zal treden. (Zie rond 1:25)

Ze zijn er zelf echter laaiend enthousiast over. In mijn RIMS opstelling (die ik niet vaak gebruik) laat ik het net onder vloeistof niveau uit komen. Dat kan ik denk ik beter zo houden toch? Of is zo'n sproeikop niet oxidatie gevoelig?

Tijdens het maischen is het voor wat betreft oxidatie minder kritisch dan na de vergisting.
Toch kun je het beste ook tijdens het maischen oxidatie voorkomen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.