Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rubber of silicone?  (gelezen 1522 keer)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Rubber of silicone?
« Gepost op: 18-09-2018 09:25 u »
Ik heb verschillende soorten brouw-/ gistingsemmers.

De originele afdichtingen gebruik ik niet meer. Ik heb ze allemaal vervangen door rubberen/siliconen stoppen.
De gaten in de onderste (standaard bij beginnerssets meegeleverde) deksels van de emmers heb ik opgeboord met een stappenboor. Daarin een rubberen stop met een 9 mm. gat. Sluit perfect af!

Maar wat is nu eigenlijk het beste? Rubber of silicone? Ik las dat silicone zuurstof door zou laten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: nl
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Re: Rubber of silicone?
« Reactie #1 Gepost op: 18-09-2018 09:41 u »
Siliconen schijnt inderdaad fors meer zuurstof door te laten dan rubber. Alleen verouderd rubber weer sneller en komen er sneller haarscheurtjes in, wat weer lastiger te desinfecteren is.

Dus ik weet het ook nog niet :)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-09-2018 09:49 u »
Siliconen schijnt inderdaad fors meer zuurstof door te laten dan rubber. Alleen verouderd rubber weer sneller en komen er sneller haarscheurtjes in, wat weer lastiger te desinfecteren is.
Ik vind het maar moeilijk. Koop je extra dure siliconen stoppen, lees je weer dat ze meer  zuurstof doorlaten dan rubber. Rubber heeft ook weer nadelen inderdaad zoals je schrijft.

Ik was van plan om eerstdaags een RVS gistingsvat aan te schaffen Ik vraag me werkelijk af of het aanschaffen van een RVS vergistingsvat in dit opzicht dan uberhaupt nut heeft.

Dus ik weet het ook nog niet :)
Het zet je aan het twijfelen he?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 18-09-2018 09:52 u »
Doe lekker een silicone stop, de kleinst mogelijke om zoveel mogelijk zeker te zijn :). Ik zou me echt niet op dat niveau druk maken, maar iedereen zijn/haar ding natuurlijk!

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-09-2018 09:59 u »
Ik vind het maar moeilijk. Koop je extra dure siliconen stoppen, lees je weer dat ze meer  zuurstof doorlaten dan rubber. Rubber heeft ook weer nadelen inderdaad zoals je schrijft.

Ik was van plan om eerstdaags een RVS gistingsvat aan te schaffen Ik vraag me werkelijk af of het aanschaffen van een RVS vergistingsvat in dit opzicht dan uberhaupt nut heeft.
Het zet je aan het twijfelen he?

Ik vergist zelf in in een HDPE vat met een siliconen stop. Het is wel een vat met een behoorlijk dikke wand. Over het algemeen zit bij mij het jongbier met 2 ca 2 weken al in de keg of fles dus de tijd dat het de zuurstof kan binnendringen is beperkt. Verder bottel ik tegenwoordig met een beergun, waardoor de zuurstof inslag tijdens het bottelen ook wordt beperkt en het overhevelen (voor het bottelen of koudhoppen) doe ik naar een keg die ik heb gepurgeerd met CO2.

En aangezien ik al siliconen stoppen heb en voorlopig geen RVS vergistingvat ga aanschaffen ga ik zo maar gewoon verder :)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-09-2018 10:07 u »
Ik vergist zelf in in een HDPE vat met een siliconen stop. Het is wel een vat met een behoorlijk dikke wand. Over het algemeen zit bij mij het jongbier met 2 ca 2 weken al in de keg of fles dus de tijd dat het de zuurstof kan binnendringen is beperkt. Verder bottel ik tegenwoordig met een beergun, waardoor de zuurstof inslag tijdens het bottelen ook wordt beperkt en het overhevelen (voor het bottelen of koudhoppen) doe ik naar een keg die ik heb gepurgeerd met CO2.

En aangezien ik al siliconen stoppen heb en voorlopig geen RVS vergistingvat ga aanschaffen ga ik zo maar gewoon verder :)

Deze zijn ook behoorlijk dik. PET gebruik ik alleen om te lageren.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-09-2018 10:10 u »

Deze zijn ook behoorlijk dik. PET gebruik ik alleen om te lageren.

Zo n heb ik ook inderdaad. Die van mij is 32 liter. Alleen die van mij heb ik bij voertonnen.nl besteld en ik moest zelf een gat in het deksel boren. Ik heb een gat van 16mm en dus een wat kleinere stop.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-09-2018 10:12 u »
Zo n heb ik ook inderdaad. Die van mij is 32 liter
Deze ook...

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-09-2018 10:12 u »

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-09-2018 10:16 u »
Hij leek kleiner :)
Ik heb er 1 met kraan, 1 zonder. Een kraantje gebruik ik alleen nog maar in mijn bottelemmer.
Ooit wil ik ook zon beergun. Zit in de planning. Ook kegs, maar Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd he?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 18-09-2018 10:18 u »
Ik heb er 1 met kraan, 1 zonder. Een kraantje gebruik ik alleen nog maar in mijn bottelemmer.
Ooit wil ik ook zon beergun. Zit in de planning. Ook kegs, maar Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd he?
Dat is zeker waar. Ik heb overigens wel een nep beergun van Aliexpress  die maar 25,- kostte. Maar de rest van de tapspullen loopt inderdaad in de papieren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 18-09-2018 11:23 u »
Tijdens de hoofdgisting heb je zoveel koolzuuraanvoer dat het beetje zuurstof wat door de stop heen komt meteen weer meegenomen wordt naar buiten. Pas als de gisting vrijwel is gestopt kun je zuurstof krijgen wat er niet meer uit gaat. Maar dat moet dan eerst nog mengen met de laag boven het bier, dus lang zo erg niet als bier met alleen lucht erboven. Vraag is dus of je er in de praktijk wat van merkt. Ik vermoed eigenlijk van niet.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #12 Gepost op: 18-09-2018 13:56 u »
De permeabiliteit wordt uitgedrukt in kubieke centimeter * dikte / oppervlakte
cm3.mm/m2

Aangezien de oppervlakte minimaal is (1 duizendste vierkante meter) zal de hoeveelheid lucht ook minimaal zijn! Lucht bevat 21% zuurstof dus voor zuurstof moet je het effect nogmaals delen door 5.

In beide gevallen is de doorlaatbaarheid te verwaarlozen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 18-09-2018 22:10 u »
Maar wat is nu eigenlijk het beste? Rubber of silicone? Ik las dat silicone zuurstof door zou laten.

Nieuwe rubberen stoppen laten veel minder zuurstof door dan siliconen stoppen. Daar staat tegenover dat natuurrubber veel eerder verweert. Er ontstaan scheurtjes waar zuurstof door kan. Dit is zeker het geval als er wat spanning staat op een rubberen afdichting zoals bij rubberen vergistingskappen.
Bij siliconen stoppen heb je daar veel minder last van die blijven na jaren onaangetast. Een aspect dat naar mijn idee niet betrokken is bij het onderzoek naar de doorlaatbaarheid van deze materialen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 18-09-2018 22:21 u »
Als je het wilt verbeteren kun je nog overwegen om wat aluminiumtape op de siliconenstop te plakken. Cirkeltje uitknippen met gaatje om erop te plakken en een stripje om eromheen te plakken wat precies aansluit op de overgang naar je gistingsvat. Aluminium houdt dan alle zuurstof tegen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #15 Gepost op: 18-09-2018 22:32 u »
In beide gevallen is de doorlaatbaarheid te verwaarlozen.

Precies.

als je het wilt verbeteren [...]

Suboptimalisatie.

Kortom, als je je zorgen maakt over zuurstof dan nog is de stop zo'n beetje het laatste waar je over na hoeft te denken,

Ingo

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #16 Gepost op: 19-09-2018 19:33 u »
Silicone slang laat 400 keer meer gas door dan butylrubber, aldus Silex silicones Ltd. Dat is wel best wel veel :brouwen:

Om deze reden gebruik ik ook geen silicone slangen, maar PVC. PVC is ook een beetje permeable, maar veeeel minder, ik heb dit getest met een redox meter en meet nagenoeg geen verschil met PVC bij een snelheid van 25 Ltr/hr. Bij silicone verloopt de redox met 30 a 50 mV. :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 19-09-2018 19:38 u »
Silicone slang laat 400 keer meer gas door dan butylrubber, aldus Silex silicones Ltd. Dat is wel best wel veel :brouwen:

Om deze reden gebruik ik ook geen silicone slangen, maar PVC. PVC is ook een beetje permeable, maar veeeel minder, ik heb dit getest met een redox meter en meet nagenoeg geen verschil met PVC bij een snelheid van 25 Ltr/hr. Bij silicone verloopt de redox met 30 a 50 mV. :brouwen:
Maar waarom is dat voor slangen dan zo belangrijk? Daar stroomt het bier toch maar zeer kort doorheen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 19-09-2018 21:55 u »

Het grote probleem van PVC is dat daar weekmakers in zitten en dat je geen PVC hoort te gebruiken voor vloeistoffen boven de 60 C in verband met gezondheidsrisico's. Dit is een belangrijke reden waarom in je in de voedselindustrie veel silicone slangen ziet. 

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 21-09-2018 13:42 u »
Maar waarom is dat voor slangen dan zo belangrijk? Daar stroomt het bier toch maar zeer kort doorheen?
Lucht en daarmee zuurstof diffundeert door de slang in je bier, dat door de slang stroomt. Het verschil was met een redox meter meetbaar op 20 cm slang. Of dat lang of kort of te veel of weinig is weet ik niet, maar het is meetbare zuurstof inslag door de silicone slang heen.
Ik gebruik dus liever PVC slang, omdat dat minder permeabel is :brouwen:

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 21-09-2018 13:47 u »
Het grote probleem van PVC is dat daar weekmakers in zitten en dat je geen PVC hoort te gebruiken voor vloeistoffen boven de 60 C in verband met gezondheidsrisico's. Dit is een belangrijke reden waarom in je in de voedselindustrie veel silicone slangen ziet.

PVC zit inderdaad fenol in, dat klopt en dat lost op in je wort. Of fenol wordt geconsumeerd door de gist en omgezet wordt in CO2, weet ik niet, maar zou wel kunnen. Beter zou zijn, om marprene, norprene of viton slang te gebruiken, maar ja dat is weer duurder.... :brouwen:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #21 Gepost op: 21-09-2018 17:34 u »
PVC. Tsja, hebben jullie enig idee met hoeveel soorten weekmakers, processing agents, stabilisatoren je een PVC slang kunt maken en wat dan de eigenschappen zijn. Ik, met bijna 25 jaar ervaring in de PVC industrie niet.

Weekmakers, sojaolie is een weekmaker, zonnebloemolie, frituurvet etc. Er is ook een hele groep vervelende weekmakers phtalaten, bisphenol  etc.

Siliconen wordt als 'veilig' gezien op basis van de basisgrondstoffen, wat een fabrikant er verder nog in kan knoeien daar hoor je hoogst zelden iemand over. Glow in de dark siliconen slangen zijn dan nog maar onschuldige speledingen.

Zoals bij ieder product, lees de gebruiksaanwijzing / bijsluiter en gebruik je spullen voor de juiste toepassing.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 21-09-2018 19:52 u »
Lucht en daarmee zuurstof diffundeert door de slang in je bier, dat door de slang stroomt. Het verschil was met een redox meter meetbaar op 20cm slang. Of dat lang of kort of te veel of weinig is weet ik niet, maar het is meetbare zuurstof inslag door de silicone slang heen.
Ik gebruik dus liever PVC slang, omdat dat minder permeabel is :brouwen:
De grenslaag tussen je wort en de lucht in je ketel is nog veel meer permeabel dan de slang. Lijkt een beetje op een lucifer proberen uit te maken in een huis wat in brand staat. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 21-09-2018 21:56 u »
PVC zit inderdaad fenol in, dat klopt en dat lost op in je wort. Of fenol wordt geconsumeerd door de gist en omgezet wordt in CO2, weet ik niet, maar zou wel kunnen. Beter zou zijn, om marprene, norprene of viton slang te gebruiken, maar ja dat is weer duurder.... :brouwen:

Het zijn keuzes. Voedselveiligheid of een klein beetje oxidatie.
Hoewel ik oxidatie zo veel mogelijk probeer te voorkomen zijn PVC-slangen bij mij al vele jaren in de ban. PVC is alleen voedselveilig bij temperaturen onder de 60 C. 

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij Ram
« Reactie #24 Gepost op: 23-09-2018 19:47 u »
Polyvinylchloride (PVC) is niet voedselveilig. Daarom wordt het thuis gebruikt voor de afvoer en rioolleiding. Niet voor drinkwaterleiding. De tijd dat je bier in aanraking is met de pvc slang is daarentegen minimaal. Zelf zou ik het niet gebruiken.

Voor wat betreft de stop. De oppervlakte (klein) en dikte van de stop (meerdere millimeters) zorgen er voor dat het effect van luchtdoorlaatbaarheid verwaarloosbaar is.

Tags: materiaalkeuze