Klein waterslot?

Gestart door mrbassman1974, 17-09-2018 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Beste brouwers,

Ik heb pasgeleden een tweedehands koelkast op de kop getikt om om e bouwen tot gistkast. Nou had ik niet goed opgelet; Ik werk met de 33 L vaten van Brouwmarkt en dat bevalt prima, echter, door de positie van het bedieningselement van de koelkast passen deze vaten niet  >:(

Ik heb overwogen het element ter verwijderen of te verplaatsen (zie een eerder topic van mij). Dit idee heb ik laten varen en ik ben dus op zoek gegaan naar een vat met een kleiner diameter. Ik heb wat dat betreft bij Brouwmarkt twee opties : De goedkope brouwemmer van 25 liter of het Speidel gistvat van 30 liter. Het eerste kan ik zo plaatsen qua afmetingen maat ik ben zelf niet zo kapot van die emmers. De Speidel is een perfect ding voor me ALLEEN...  Inclusief waterslot is deze wat te hoog waardoor hij dus niet in de gistkast past  >:(

De vraag is dus of ik iets kan met dat waterslot... Is er een compact uitvoering voorhanden die wel zou kunnen passen. (Mijn maximale hoogte is 54 cm, de hoogte van de Speidel is 47 cm ex. waterslot. Het waterslot is echter behoorlijk hoog. Ik kan uit de productomschrijvingen niet goed opmaken hoe hoog het waterslot is maar mijn meest gunstige interpretatie  is het slot zelf 7 cm hoog en de totale hoogte inclusief het pijpje 14cm. Dat zou net aan zijn maar met een beetje pech kan het deksel niet meer vrij bewegen.

Zijn hier nog andere mogelijkheden voor en kan ik het vat eventueel op een andere manier afdichten of is er ergens een compact waterslot verkrijgbaar? Of is de eenvoudige brouwemmer toch niet zo'n verkeerde optie?

Wie helpt me verder?  :)

Groeten,
Danny

tdp

Je zou er een blowoff op kunnen maken, ipv een waterslot bijvoorbeeld een knietje waaraan een slangetje zit, die uitkomt in een glas met water/starsan/etc. Dit wil prima!

haicoterbeek



Zoiets? Desnoods zoek je een punt in de zijwand van je vergistingskoelkast waar je een slangdoorvoer kunt maken voor de slang naar een beker met star-san oplossing. Vaak zitten er in de zijwand (zeker onderin) geen condensor leidingen.

N.B. De koppeling en kraan moet je even wegdenken. Deze dient om de brewbucket met behulp van CO2 leeg te pompen naar een keg.

mrbassman1974

Dat ziet er wel netjes uit. Ik maak alleen wel gebruik van kunststof gistvaten. Zou dat wat uitmaken? Zie er bij jou een mooi ingeschroefde RVS knie op zitten :)

tdp

Maakt geen verschil lijkt me, en zo hightech als het voorbeeld van Haico hoeft ook niet, al ziet het er erg gaaf uit :D

Mark GA

Slangetje in de rubberen dop en dan je blowoff-beker in.
Werkt ook.

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 17-09-2018  21:08 uDat ziet er wel netjes uit. Ik maak alleen wel gebruik van kunststof gistvaten. Zou dat wat uitmaken? Zie er bij jou een mooi ingeschroefde RVS knie op zitten [emoji4]


1/2" weldless-bulkhead

Deze huiddoorvoer  heb ik via AliExpress. Is eigenlijk voor een pan. Maar ik gebruik ze ook in plastic deksels. Is 1/2" gasdraad. Daar kun je allerlei koppelingetjes inschroeven.

Bijvoorbeeld een 1/2" slangtuit of een 1/2" cam-lock koppeling.

Ze zijn te vinden als je zoekt op: weldless bulkhead 1/2"



Pons voor RVS plaat.

Wil je een weldless bulkhead gebruiken in je RVS ketel of gistvat. Ga dan niet boren of zagen. Een pons maakt altijd een haarscherp en mooi rond gat. Zie hierboven.

mrbassman1974

Mogelijkheden zat dus  :)

Om nog even terug te komen op de simpele Arsegan brouwemmer... Is dat ook een fatsoenlijke optie en ben ik te pessimistisch over de uitvoering (en met name de afdichting) ? Ben zelf goed te spreken over de vaten die ik nu gebruik, al passen ze niet in de koelkast. Vandaar dat mijn voorkeur gevoelsmatig uitgaat naar iets vergelijkbaars...

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 18-09-2018  09:16 uMogelijkheden zat dus  :)

Om nog even terug te komen op de simpele Arsegan brouwemmer... Is dat ook een fatsoenlijke optie en ben ik te pessimistisch over de uitvoering (en met name de afdichting) ? Ben zelf goed te spreken over de vaten die ik nu gebruik, al passen ze niet in de koelkast. Vandaar dat mijn voorkeur gevoelsmatig uitgaat naar iets vergelijkbaars...

De simpele arsegan brouwemmer voldoet niet!
Logisch want er zit geen pakking tussen deksel en emmer.
De witte ton met schroefdeksel heeft dit wel. Hier zit een stevige O-ring in de deksel.
Deze afdichting is zeer degelijk.

De emmer nooit gebruiken om in te vergisten.

mrbassman1974

Dank je Haico, da's en bevestiging van hetgeen waar ik zelf al bang voor was  :)  Had bij de Speidel vaten al een beter gevoel.

Eens kijken of ik een slangetje kan vinden dat goed strak in de Speidel past, dan zal eens ik gaan proberen om met wat jullie 'blow-off' noemen te gaan werken.

Zo leer je nog eens wat. :)


Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 18-09-2018  10:44 uDe emmer nooit gebruiken om in te vergisten.

Hoezo dat niet? Heb ik vaak genoeg gedaan, zonder problemen. Alleen heb ik de gaten in het deksel opgeboord met een stappenboor en die zwarte rubbertjes vervangen door rubberen stoppen waarin mijn waterslot gaat. Had een keer de pech dat er langs het waterslot lekte.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 18-09-2018  11:25 uHoezo dat niet?
Omdat in bijna alle gevallen van een niet werkend waterslot, een vergisting die niet op gang lijkt te komen, een zogenaamde gestokte vergisting etc. De brouwemmer de boosdoener is.
Lees het forum er op na. Mensen leggen er een steen op om de afdichting te garanderen. Weer anderen plakken de deksel dicht met plakband. De rubber stop laat door.
Lang geleden bij mijn eerste blikbrouwsel was het een teleurstellende ervaring. Ben er meteen van afgestapt.
Ik zal het niemand aanraden. Het zijn ondingen!

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 18-09-2018  11:25 uHoezo dat niet?

Na ontelbare posts over lekkende brouwemmers wil je toch niet beweren dat het fantastisch werkt toch?  >:D :biersmile: 

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 18-09-2018  11:11 uDank je Haico, da's en bevestiging van hetgeen waar ik zelf al bang voor was  :)  Had bij de Speidel vaten al een beter gevoel.
Die Speidel vaten zien er qua afdichting ook degelijk uit. Heb er echter geen ervaring mee. Maar kies een vat waar een o-ring dient als afdichting. Dan zit je altijd goed

haicoterbeek







Dit zou ook een mooie oplossing zijn.
De slangtule met O-ring en moer zou je in de rode dop kunnen bevestigen.

De slangtule is van ssbrewtech. Maar zal vast wel op AliExpress te vinden zijn.

Thamerdal

Citaat van: haicoterbeek op 18-09-2018  12:15 u

Dit zou ook een mooie oplossing zijn.
De slangtule met O-ring en moer zou je in de rode dop kunnen bevestigen.

De slangtule is van ssbrewtech. Maar zal vast wel op AliExpress te vinden zijn.

Dit is wel echt netjes. Maar waar moet je op zoeken bij ebay/ali? Daar ben ik echt slecht in...  ???
Als iemand een linkje heeft?

haicoterbeek




https://www.ssbrewtech.com/collections/accessories/products/blow-off-barb-for-ftss-lids

We komen er wel! Deze is nog mooier!
Van de twee afgebeelde o-ringen heb je er slechts 1 nodig. Deze komt aan de binnenzijde van het gat. Aan de kant van de uitgefreesde moer dus. De tweede is reserve.

Als je zelf wilt zoeken, gebruik "hosebarb" dan als trefwoord.

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 18-09-2018  11:54 uOmdat in bijna alle gevallen van een niet werkend waterslot, een vergisting die niet op gang lijkt te komen, een zogenaamde gestokte vergisting etc. De brouwemmer de boosdoener is.
Lees het forum er op na. Mensen leggen er een steen op om de afdichting te garanderen. Weer anderen plakken de deksel dicht met plakband. De rubber stop laat door.
Lang geleden bij mijn eerste blikbrouwsel was het een teleurstellende ervaring. Ben er meteen van afgestapt.
Ik zal het niemand aanraden. Het zijn ondingen!
Ik heb er geen last van gehad dat ze langs het deksel lekten. Wel dat het langs de rubberen afdichting van het deksel lekte. Heb er ook twee met een groene deksel met een o-ring. Deze hoofdzakelijk aangeschaft omdat ze beter in mijn vergistingskast passen omdat ze lager zijn.

Sander van Dijk

Citaat van: Heisenberg op 18-09-2018  12:44 uIk heb er geen last van gehad dat ze langs het deksel lekten. Wel dat het langs de rubberen afdichting van het deksel lekte. Heb er ook twee met een groene deksel met een o-ring. Deze hoofdzakelijk aangeschaft omdat ze beter in mijn vergistingskast passen omdat ze lager zijn.
Ik heb ook een best een aantal keer zo'n emmer gebruikt. Dit ging bij mij prima. Volgens mij lekken die emmers niet op de afdichting van het deksel, als je die goed dicht drukt, maar eerder op de afdichting van het waterslot. Ik heb al voor de eerste keer, het gat iets groter geboord met een mooi rond gat waar een stop van 17/19 mm in past. Het standaard bijgeleverde stopje past niet echt goed in het (bij mij slecht geboorde) gat

Heisenberg

Citaat van: Sander van Dijk op 18-09-2018  13:37 uIk heb ook een best een aantal keer zo'n emmer gebruikt. Dit ging bij mij prima. Volgens mij lekken die emmers niet op de afdichting van het deksel, als je die goed dicht drukt, maar eerder op de afdichting van het waterslot. Ik heb al voor de eerste keer, het gat iets groter geboord met een mooi rond gat waar een stop van 17/19 mm in past. Het standaard bijgeleverde stopje past niet echt goed in het (bij mij slecht geboorde) gat

Tja, ik zie het probleem ook niet. Ik denk dat wanneer je net als jij het gat opboort en er een degelijke stop in schuift voor je waterslot, het probleem verholpen is. Die rubberen ronde dingetjes werken wel, maar dan moet je een ander, dikker waterslot gebruiken, of om het bijgeleverde slangenmodel waterslot wat tape doen.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 18-09-2018  13:37 uIk heb ook een best een aantal keer zo'n emmer gebruikt. Dit ging bij mij prima. Volgens mij lekken die emmers niet op de afdichting van het deksel, als je die goed dicht drukt, maar eerder op de afdichting van het waterslot. Ik heb al voor de eerste keer, het gat iets groter geboord met een mooi rond gat waar een stop van 17/19 mm in past. Het standaard bijgeleverde stopje past niet echt goed in het (bij mij slecht geboorde) gat

Het probleem van lekkende vergistingsemmer kan een gevolg zijn van zowel het niet goed aansluiten van de deksel dan wel het waterslot.

Met Haico ben ik het eens dat het jammer is dat geen betere vergistingsvaten verkocht worden bij beginnerspakketten. Vaak blijft men nog jarenlang de emmer van het beginnerspakket gebruiken. Maar al te vaak wordt een blikkende brouwautomaat aangeschaft en realiseert men zich te weinig dat de vergisting de belangrijkste fase is van het brouwproces. Het is mijn inziens veel beter te investeren in een vergistingskoelkast en een goed (rvs) gistvat...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.