Onder welke stijl/noemer kan dit recept vallen?

Gestart door Biertje1985, 17-09-2018 17:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Het recept


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptGeen Idee
Brouwdatum16-9-2018
BierstijlOverige bieren
Volume24,0 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement71,5 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
29,23 lWater uit Hellevoetsluis
100,00 gCa(OH)2
2,00 gCaSO4
6,60 mlMelkzuur
13,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l43 mg/l124 mg/l63 mg/l93 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgBEST Pilsen MaltBest Malz3 EBC49,3 %
1,28 kgWhiteSwaen Dark tarwemoutDe Swaen15 EBC21,1 %
1,00 kgBEST Red X®Best Malz32 EBC16,4 %
0,50 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC8,2 %
0,30 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.45 min.3,6 l/kg
72,0 °C1 min.25 min.3,6 l/kg
7878,0 °C1 min.3 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gSaazpellets4,0%60 min.16,6 IBU
50,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,0%20 min.8,5 IBU
30,0 gSladekpellets3,5%20 min.6,6 IBU

Gist
Bij de gist is de Bulldog Belgian Trappix toegevoegd en de M29 French Saison.
(Omdat ik die allebei nog had liggen)


Koen S

Lijkt me een goed recept voor een Saison,  alleen de Saison gist gebruiken dan.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 17-09-2018  17:31 uBij de gist is de Bulldog Belgian Trappix toegevoegd en de M29 French Saison.
(Omdat ik die allebei nog had liggen)

Geen idee hoe je deze bierstijl zou kunnen noemen.

Gelet op de gisten die je hebt geënt vermoed ik dat de vergisting heel snel gestart is (Bulldog Belgian Trappix) en dat deze nog lang zal zal duren (M29 French Saison).

Fermon

Citaat van: Jacques op 17-09-2018  20:07 uGeen idee hoe je deze bierstijl zou kunnen noemen.

Gelet op de gisten die je hebt geënt vermoed ik dat de vergisting heel snel gestart is (Bulldog Belgian Trappix) en dat deze nog lang zal zal duren (M29 French Saison).

Gaat de m 29 lang door? Ik heb vorige week een saison gebrouwen met deze gist. Vandaag overgeheveld voor de nagisting. Begin SG 1.065 vandaag 1.006. In het recept zat geen suiker alleen mouten en ongemoute granen.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 17-09-2018  20:07 uGeen idee hoe je deze bierstijl zou kunnen noemen.

Gelet op de gisten die je hebt geënt vermoed ik dat de vergisting heel snel gestart is (Bulldog Belgian Trappix) en dat deze nog lang zal zal duren (M29 French Saison).
Inderdaad, de Trappix alleen had misschien beter geweest (de vergisting is best wel heftig) dan zou ik wel een beetje onder-enten en daar ben ik niet zo van. 80% van de brouwsessies gebruik ik dan ook vloeibare gisten met een starter. Ik had die trappix en die Mittelfruh  gehad bij Noordt laatst, niks mee doen is helemaal zonde.

Als de vergisting begint in te dammen wil ik de temperatuur wat gaan opvoeren (nu  21,5) zodat de French Saison het werk kan afmaken. Het ruikt in ieder geval erg lekker. Kwa stijl past het redelijk binnen de Saison kenmerken heb ik gezien, alleen denk ik dat dit toch wel wat aan de moutige kant is, en zonder citrus-achtige hoppen uiteraard.

Nu maar hopen dat deze combinatie gaat werken. Ik had wat mouten, gisten en hoppen en spontaan het idee wat te gaan brouwen, zo is dit recept ontstaan. Gewoon op gevoel gedaan, alleen die gisten daar ben ik wellicht wat te gek mee gegaan. Gek genoeg verliep de brouwdag perfect!

Jacques

Citaat van: Fermon op 17-09-2018  20:20 uGaat de m 29 lang door? Ik heb vorige week een saison gebrouwen met deze gist. Vandaag overgeheveld voor de nagisting. Begin SG 1.065 vandaag 1.006. In het recept zat geen suiker alleen mouten en ongemoute granen.

Ja. Deze gist gaat lang door. Het is een saison gist die tot de Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus behoort. Dat zijn gisten die enzymen uitstoten die dextrinen buiten de gistcel afbreken waarna de afbraakproducten opgenomen en vergist kunnen worden door gist. Dat proces duurt wat langer en heeft als gevolg dat je een zeer laag eind SG behaalt.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36466.msg565498.html#msg565498 voor de lijst van gisten die tot var Diastaticus behoren.

Fermon

Citaat van: Jacques op 19-09-2018  21:10 uJa. Deze gist gaat lang door. Het is een saison gist die tot de Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus behoort. Dat zijn gisten die enzymen uitstoten die dextrinen buiten de gistcel afbreken waarna de afbraakproducten opgenomen en vergist kunnen worden door gist. Dat proces duurt wat langer en heeft als gevolg dat je een zeer laag eind SG behaalt.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36466.msg565498.html#msg565498 voor de lijst van gisten die tot var Diastaticus behoren.

Oké dank je. Dan laat ik het nog een tijdje staan. Ik ben benieuwd. Tijdens het overhevelen kwam er een behoorlijke kruidige geur vrij wat ik persoonlijk niet erg vind.

Fermon

Citaat van: Jacques op 19-09-2018  21:10 uJa. Deze gist gaat lang door. Het is een saison gist die tot de Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus behoort. Dat zijn gisten die enzymen uitstoten die dextrinen buiten de gistcel afbreken waarna de afbraakproducten opgenomen en vergist kunnen worden door gist. Dat proces duurt wat langer en heeft als gevolg dat je een zeer laag eind SG behaalt.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36466.msg565498.html#msg565498 voor de lijst van gisten die tot var Diastaticus behoren.

Hij is geëindigd met een SG van 1.005, begonnen op 1.065. Een verschijnbare vergistingsgraad van 92,3%.
Geen suikers toegevoegd, alleen mouten en mais.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.