Eerste dubbel

Gestart door lier, 27-09-2018 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Omdat een dubbel uiteraard niet mag ontbreken uit mijn brouw repertoire ga ik daar ook eens een gooi naar doen.
Ik heb het volgende recept samengesteld, kunnen jullie er gaten in schieten aub zodat mijn eerste poging ook een succes wordt :)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk73
Naam receptDubbel 1
Brouwdatum09-27-18
BierstijlDubbel
Volume25,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)49 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediƫnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC45,3 %
3,50 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC45,3 %
0,55 kgCara 120Dingemans120 EBC7,1 %
0,15 kgCarafa IWeyermann900 EBC1,9 %
0,03 kgCarafa IIWeyermann1150 EBC0,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gCascadebellen6,4%90 min.25,1 IBU
10,0 gCascadebellen6,4%30 min.3,7 IBU
10,0 gCascadebellen6,4%10 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Cascade heb ik gekozen omdat ik dat al heb even als de carafa mouten, heb ook nog chocolademout liggen was een twijfelgevalletje om die ook toe te voegen uiteindelijk niet voor gekozen.

Thom

Bij een dubbel staan meestal de mout en de gist op de voorgrond (wat betreft smaak). Ik denk dat Cascade deze wat wegdrukt (niet dat het niet kan). Daarnaast denk ik dat het een erg zoete dubbel wordt zonder suiker. Hiernaast gist de S-04 niet erg ver door en is een Engelse gist. Die is meer neutraal fruitig ipv kruidig/fruitig.

Zelf zou ik als korrelgist de volgende gisten beter vinden passen; M31, M41, T58. S33 zou ook kunnen.

Jedoka

Zelf ook eens een dubbel gebrouwen met Cascade maar met de s33 vergist. beviel mij erg goed, hop was meer aanwezig dan in een traditionele dubbel en ik had iets donkere suiker toegevoegd. Ga deze binnenkort nog eens brouwen. Verder misschien wat cara mouten vervangen voor een choco of roast mout of iets in die lijn en inderdaad wat donkere suiker of caramel (siroop)

Jelle

lier

Dacht dat carafa geroosterde mout was toch?

Traploper

Ja, carafa is geroosterde mout. En weet niet of het gebruik van twee verschillende soorten iets toevoegt.

Ik zou zelf nog wat donkere caramout gebruiken, vind ik erg mooi in een dubbel.

Thom

Het hangt er een beetje van af denk ik hoe geroosterd je het wilt hebben in verhouding met de karamel smaak. Special B zou je bijvoorbeeld ook kunnen toevoegen. Dat is meer sterke cara-mout die ook een licht geroosterde smaak heeft. Dan zou je de carafa I bijvoorbeeld op 1% houden en de special B op 2-4%. Dan kom je ongeveer op dezelfde EBC denk ik.

Maar als je meer een geroosterde smaak wilt, dan zit je nu wel goed.

Jedoka

Citaat van: lier op 29-09-2018  21:00 uDacht dat carafa geroosterde mout was toch?

Sorry te snel gelezen, zie nu inderdaad aan het hoge EBC dat het geen cara maar geroosterde mouten zijn. Zelf nooit met carafe gewerkt.

Jelle

lier

Ik maak met carafa een mooie stout vandaar dat ik het op voorraad heb.
Inderdaad special B toevoegen is geen slecht idee, bedankt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.