OBBK 2018 C1 Tripel

Gestart door Oxhead, 17-09-2018 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oxhead

Hierbij het recept van mijn met 88 punten de eerste plaats in klasse C winnende tripel.

Smash Tripel 20 liter.


Mout:       6100 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     1000  gram   kristalsuiker

Hop:         62 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                62 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.


Kooktijd:    90 minuten


Gist:  2 zakjes T-58 over het afgekoelde wort gestrooid.

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.


Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%


Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Kleur: 8.5 Ebc

 Gebotteld met 8 gram per liter kristalsuiker


Opmerkingen keurmeester: Alcohol overheerst wat. Moutzoet en hopbitter mooi in balans.


Groeten Marco.

tdp

Van harte Marco, weer een eerste prijs voor je met een mooi simpel recept!

Hay


Jacques

Marco,

Bedankt voor het delen van je recept. Met al het IPA geweld win je niet zo snel meer met een tripel. Goed gedaan.

Sjoerd

Gefeliciteerd Marco. Kracht zit hem in de eenvoud. Vraagje, smaakt hij niet erg bitter voor een Tripel?

marc0871

Citaat van: Jacques op 17-09-2018  19:59 uMarco,

Bedankt voor het delen van je recept. Met al het IPA geweld win je niet zo snel meer met een tripel. Goed gedaan.

Of misschien juist wel ;D
Hier loopt ook een draadje over IPA-moeheid. ;)

Hans E. Pans

Inderdaad, IPA blijft af en toe lekker, maar de echte hype luwt al iets. Tripels blijven. Mooi recept.

De vergisting van 21 naar 18 graden, wat is het idee daarbij? Ik zou denken eerst 18 bij hoofdvergisting en dan langzaamaan naar 21 bij navergisting?

Oxhead

Iedereen bedankt voor de felicitaties.  :brouwen:

Citaat van: Sjoerd op 17-09-2018  23:13 uGefeliciteerd Marco. Kracht zit hem in de eenvoud. Vraagje, smaakt hij niet erg bitter voor een Tripel?

De bitterheid komt niet over als 49 Ibu maar zeker 10 punten lager, dit mede door de gebruikte T-58 die bij mij nooit ver doorvergist.

Citaat van: Hans E. Pans op 18-09-2018  06:58 uInderdaad, IPA blijft af en toe lekker, maar de echte hype luwt al iets. Tripels blijven. Mooi recept.

De vergisting van 21 naar 18 graden, wat is het idee daarbij? Ik zou denken eerst 18 bij hoofdvergisting en dan langzaamaan naar 21 bij navergisting?

Het idee is dat dan de gistkast uitkon. ;)

Brouwert

Citaat van: Jacques op 17-09-2018  19:59 uMarco,

Bedankt voor het delen van je recept. Met al het IPA geweld win je niet zo snel meer met een tripel. Goed gedaan.

De keuze voor Cascade lijkt mij toch op zijn minst wel een knipoog naar het IPA geweld..

DLB

Bedankt voor het delen. Ik ga op basis van dit recept eens zelfs een tripel in elkaar zetten.

brouwmus

Super gedaan! Nogmaals een bewijs dat je de stijl Tripel zeer goed beheerst (en alle overige technische aspecten ook natuurlijk).

Proficiat Marco!

Jacques


Davester

Citaat van: Oxhead op 18-09-2018  07:44 u\

Het idee is dat dan de gistkast uitkon. ;)

 :groots:  :groots:

Dank voor dit recept, deze tripel ga ik zeker brouwen, ben zeer benieuwd.

Arjen1969

Gefeliciteerd! En wat een lekker eenvoudig recept. Blijkt maar weer dat mooi bier maken geen kwestie is van zo complex mogelijke recepten! Zit er in de achtergrond nog wat peperachtigs in verband met de T58?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.