Jacques Bertens - Bierbrouwen voor Dummies

Gestart door Rob.Erto, 15-09-2018 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-08-2019  21:50 uKlopt helemaal. Er is altijd al een e-book versie geweest die goedkoper is dan de papieren versie.


Ja logisch natuurlijk. Maar ik raakte in verwarring omdat beide plaatjes exact gelijk zijn.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 28-08-2019  21:50 uKlopt helemaal. Er is altijd al een e-book versie geweest die goedkoper is dan de papieren versie.

Hoi Jacques,

Ik zie bij Bol dat er een 2e editie aankomt? Dit is meer dan een tweede druk neem ik aan?

Dan kan ik beter nog even wachten wellicht?

Alvast bedankt!

ruud1

ik ben nu een week of 4 lid van dit forum en had daarvoor al een bestelling bij een brouwwinkel gedaan en mijn eerste bier (ja een blik)
besteld met gist emmer en dit dummy boekje
nu ben ik gaan (brouwen) zonder weer eens me te verdiepen en vergeten de sg waardes vantevoren te meten en net voor het bottelen, ik ben dus benieuwd
zondag staat het een week en dan mag ik het koud wegzetten , ik zal er dan eens 1 openen en kijken of ie heeft gehergist op de fles
ik heb dus nu dit boekje voor dummys er eens bijgepakt en ga dit eerst eens uitlezen alvorens verder te gaan brouwen :)
ik wist niet dat dit boekje van de forumbeheerder was en ga me er eens in verdiepen nu.
ps. ik mis wel wat plaatjes in het boekje, maar moet het nog gaan lezenj
alvast bedankt voor het schrijven en ik ga er mijn voordeel mee doen
groeten
ruud

Jacques

Citaat van: Arthur B op 23-11-2019  10:45 uHoi Jacques,

Ik zie bij Bol dat er een 2e editie aankomt? Dit is meer dan een tweede druk neem ik aan?

Dan kan ik beter nog even wachten wellicht?

Alvast bedankt!

Er is inmiddels een 2e druk. Die wijkt op een paar kleine correcties niet af van de 1e druk.

Een 2e editie met herschreven teksten gaat er ook komen maar dat zal langer duren.

Citaat van: ruud1 op 23-11-2019  11:30 uips. ik mis wel wat plaatjes in het boekje, maar moet het nog gaan lezen

In de nieuwe versie komen meer plaatjes. De tekenaar is daar al mee bezig.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 23-11-2019  23:24 uEen 2e editie met herschreven teksten gaat er ook komen maar dat zal langer duren.

In de nieuwe versie komen meer plaatjes. De tekenaar is daar al mee bezig.

Als ik dat zo hoor is die datum van januari bij Bol dus uit de lucht gegrepen...

Dank!

Jacques

Citaat van: Arthur B op 24-11-2019  11:40 uAls ik dat zo hoor is die datum van januari bij Bol dus uit de lucht gegrepen...

Dank!

Niet helemaal. Door persoonlijke omstandigheden duurt het langer. Het is jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten...

Arthur B

Citaat van: Jacques op 24-11-2019  16:14 uNiet helemaal. Door persoonlijke omstandigheden duurt het langer. Het is jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten...

👍🏼

Takkie83

Citaat van: DoubleW op 11-10-2018  20:34 uNiet zeiken, dit is gewoon een goed boek

Los van het feit dat dit soort uitspraken volgens de forumregels niet is toegestaan voegt het ook niets toe. Een boek reviewen betekent niet dat je de auteur alleen maar veren in zijn achterste steekt omdat hij toevallig meeleest cq forumbeheerder is, maar dat je je complimenten onderbouwt met argumenten alsook verbeterpunten aandraagt voor een eventuele volgende editie. Daar wordt zowel de auteur als de lezer van dit topic die een aanschaf overweegt wijzer van.

Citaat van: Jacques op 02-12-2018  13:34 uHet boek van Adrie Otte zouden Adrie en ik aanvankelijk gezamenlijk schrijven.

Kan iemand mij vertellen wat de grote verschillen dan zijn tussen het boek van Adrie en die van Jacques? Aangezien ik Adrie's boek reeds in mijn bezit heb, zou ik me met het boek van Jacques van min of meer dezelfde informatie voorzien?

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  20:17 uKan iemand mij vertellen wat de grote verschillen dan zijn tussen het boek van Adrie en die van Jacques? Aangezien ik Adrie's boek reeds in mijn bezit heb, zou ik me met het boek van Jacques van min of meer dezelfde informatie voorzien?

Beide boeken gaan over het brouwen. Dus in grote lijnen is de info hetzelfde uiteindelijk. Ze zijn wel allebei volledig anders geschreven en anders opgebouwd. De een gaat wat dieper op sommige onderwerpen in als de andere en vice versa
Ik heb ze allebei in de kast staan en vind ze beide prettig om als naslagwerk te hebben.
Als je echt een keuze wilt maken zal het aankomen op jouw persoonlijke smaak.

Takkie83

Ok dus het is niet dezelfde inhoud in een andere bewoording maar ze complementeren elkaar? En als ik het boek van Jacques er dan bij heb weet ik dan alles wat ik moet weten?  ::)

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  21:10 uOk dus het is niet dezelfde inhoud in een andere bewoording maar ze complementeren elkaar? En als ik het boek van Jacques er dan bij heb weet ik dan alles wat ik moet weten?  ::)

Er staan zeker zaken in het boek die niet in het boek van Adrie staan. Of je met deze twee boeken alles weet hoor je mij niet zeggen. Er zijn naar mate je wat verder komt in de materie ook nog wat meer technische/op type gerichte/stijl/ingrediƫnten boeken die dan zeker interessant zijn om in de kast te hebben. Bij mij is het inmiddels toch wel gegroeid tot een anderhalve meter aan boeken in de kast

Takkie83

Ok dank Wolter!

Citaat van: Wolter op 13-02-2020  21:40 uBij mij is het inmiddels toch wel gegroeid tot een anderhalve meter aan bieren in de kast

Ik neem aan dat je bierboeken bedoelt. 1,5 meter bier is voor de gemiddelde hobbybrouwer een vrij matige productie denk ik zo  :P

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  22:14 uOk dank Wolter!

Ik neem aan dat je bierboeken bedoelt. 1,5 meter bier is voor de gemiddelde hobbybrouwer een vrij matige productie denk ik zo  :P

Aangepast.. 😉

Takkie83

Hier ook nog maar even een reactie achterlaten.

Na het boek van Adrie tweemaal te hebben gelezen had ik toch nog wel wat vragen over het een en ander. Dus toch ook deze maar gekocht. Kan dus niet beoordelen hoe het boek is voor de absolute beginner, maar ik vond het verrassend aanvullend voor datgene dat ik al wist. Ook het opnieuw lezen van dingen die ik al wist stoorde me niet, door de compacte no-nonsense manier van schrijven en opstellen van het boek. Dat is wat mij betreft dan ook de kracht ervan. Er staat geen woord teveel in. Waar Adrie wat meer een prettig leesbaar (dikker) boek heeft geschreven is het boek van Jacques zeer compact doch compleet. En het laat zelfs minder vragen onbeantwoord. Verder zit het boek redactioneel veel beter in elkaar dan het boek van Adrie en beschrijft het ook recepten voor de extractbrouwer.

Heb het met plezier gelezen en voor die 15 euro heel veel waar voor z'n geld. Ik kan eigenlijk geen redenen bedenken waarom je het niet zou moeten kopen. Een paar mooie afbeeldingen en dan dus ook kleur in het boek aanbrengen zou het wel nog aantrekkelijker maken voor het oog.

PiWi

Een andere reden om beide boeken aan te schaffen is dat beide auteurs veel betekenen voor veel hobbybrouwers. In ieder geval heb ik veel van hen geleerd door hun bijdragen op dit forum.
Ik gun ze dan ook de omzet van de boeken die ze hebben gepubliceerd (al zal dat per verkocht niet zo heel veel zijn).

Takkie83

Eens. Jacques heeft mij bovendien ook al regelmatig van persoonlijk advies voorzien (waar anderen natuurlijk ook wat aan kunnen hebben). Dat is op zich al 15 euro waard  :biersmile:

Arthur B

Hoi Jacques! Ik zag bij Bol nu 15-12 staan voor de 2e editie? Is dat ergens op gebaseerd? 😉

Jacques

Citaat van: Arthur B op 03-11-2020  20:58 uHoi Jacques! Ik zag bij Bol nu 15-12 staan voor de 2e editie? Is dat ergens op gebaseerd? 😉

Het is de bedoeling dat er een tweede editie komt maar door omstandigheden duurt dat wat langer.
Buiten dit forum en het herschrijven van een boek heb ik meer dingen te doen. Het duurt nog even voordat ik met pensioen ga...

Arthur B

Citaat van: Jacques op 03-11-2020  22:13 uHet is de bedoeling dat er een tweede editie komt maar door omstandigheden duurt dat wat langer.
Buiten dit forum en het herschrijven van een boek heb ik meer dingen te doen. Het duurt nog even voordat ik met pensioen ga...

Geen punt. Dan ga ik ervan uit dat het project in de slaapstand staat... 🙂

Takkie83

Toch weer even vraag om een update. Bol.com (via bovenstaande link) geeft nu aan dat de tweede editie vanaf 1 maart beschikbaar is en je kunt hem pre-orderen. Voor diegenen die de eerste editie reeds in hun bezit hebben, zitten er grote veranderingen in?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 03-02-2021  19:57 uToch weer even vraag om een update. Bol.com (via bovenstaande link) geeft nu aan dat de tweede editie vanaf 1 maart beschikbaar is en je kunt hem pre-orderen. Voor diegenen die de eerste editie reeds in hun bezit hebben, zitten er grote veranderingen in?

In deze versie zitten geen hele grote veranderingen. Die versie staat nog op stapel. Doordat ik met heel veel dingen bezig ben is het nog niet van gekomen om het boek een echte revisie te geven. De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met het opzetten van een website met door mij gemaakte foto's (www.loonsfotowerk.nl). Dit heb ik ook gedaan om meer ervaring op te doen met Wordpress voor het maken van websites. De site Hobbybrouwen.nl hoort namelijk ook eens in een ander jasje gestoken te worden. Zo veel te doen en zo weinig tijd... Het bijhouden van dit forum kost elke dag ook de nodige uren. Ik ben onlangs korter gaan werken maar kom nog steeds tijd te kort.

Novice77

Citaat van: Jacques op 03-02-2021  23:13 uDe site Hobbybrouwen.nl hoort namelijk ook eens in een ander jasje gestoken te worden. Zo veel te doen en zo weinig tijd...

Jacques, heb je al een idee hoe je dat wil gaan doen?
Ik heb op andere (niet brouwgerelateerde) fora gezien dat ze Discourse forumsoftware gebruiken. Open source, gratis als je het op eigen of virtuele server (bijv AWS) installeert, en erg veelzijdig. Er is een Docker container beschikbaar voor eenvoudige installatie. Probleem is vermoedelijk de migratie van oud naar nieuw... Geen idee hoe je dat moet aanpakken. Zijn er forumleden met zulke ervaring/kennis?

brewt

Citaat van: Novice77 op 04-02-2021  08:47 uJacques, heb je al een idee hoe je dat wil gaan doen?
Ik heb op andere (niet brouwgerelateerde) fora gezien dat ze Discourse forumsoftware gebruiken. Open source, gratis als je het op eigen of virtuele server (bijv AWS) installeert, en erg veelzijdig. Er is een Docker container beschikbaar voor eenvoudige installatie. Probleem is vermoedelijk de migratie van oud naar nieuw... Geen idee hoe je dat moet aanpakken. Zijn er forumleden met zulke ervaring/kennis?
Zoiets? Er zijn best veel migration guides te vinden over hoe dit aan te vliegen. https://meta.discourse.org/t/how-to-migrate-from-smf2-to-discourse/90129

Pieter1954

Ik ben al 10 jaar forumlid en moderator op www.woodworking.nl Het forum met 27000 leden is ruim een jaar geleden overgestapt op XenForo software en functioneert goed. Het is niet gratis maar de kosten zijn voor een deel door de leden betaald. Als je wilt kun je de oprichter en beheerder Jaap benaderen.

Takkie83

Ok dank voor de toelichting Jacques en succes met de drukte!  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.